Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Drivhus og kinesiske dværgvagtler - de mest almindelig spørgsmål/svar  (Læst 23612 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Drivhus og kinesiske dværgvagtler
- De mest almindelige spørgsmål/svar af Dan Ullerup:

1. Hvorfor have vagtler i drivhuset?
2. Hvilken slags vagtel skal jeg købe? – og hvor?
3. Hvor mange kinesere skal jeg købe? – hvor meget plads kræver de?
4. Hvad koster kinesere?
5. Hvad spiser vagtler? – sælger sagde noget om tropefoder?
6. Hvad har vagtler altid brug for?
7. Hvad er de mest almindelige fejl?
8. Kan vagtler flyve? – smutter de ud og kommer hjem?
9. Er vagtler kæledyr?
10. Hvor meget varme/kulde kan kinesere klare? – hvordan bor de?
11. Hvad gør jeg så ved vinter/frost i drivhuset hos mine kinesere?
12. Lægger kinesere æg? – kan de spises?
13. Laver kinesere kyllinger? – hvad med deres reder?
14. Kan kinesere gå sammen med høns, japanske vagtler o.lign.?
15. Jeg vil vide endnu mere… kan kinesere spises? - hvordan ser jeg forskel på høner og haner? – larmer de? – hvor gamle bliver de? – hvordan med sygdom?

1. Hvorfor have vagtler i drivhuset?
De fjerner ukrudt og insekter i bunden af drivhuset. De giver hygge, små æg og liv i drivhuset – og måske endda også små nuttede kyllinger.

2. Hvilken slags vagtel skal jeg købe? – og hvor?
Til drivhuset er den kinesiske dværgvagtel mest velegnet – derfor handler dette også kun om ”kinesere”. Den japanske vagtel også kaldet jumbo m.m. er oftest bedre til voliere/til dem, der har andre ønsker. Der findes dertil også mange andre slags vagtler, men de er ikke anbefalelsesværdige til ny-startere.
Køb dem et sted, hvor de har haft det godt. Det er oftest billigst at købe ved private. Få gode råd til pasning fra sælger, eksempelvis hvor køber sælger f.eks. sit foder? – men vær også kritisk mht. hvad sælger siger.

3. Hvor mange kinesere skal jeg købe? – hvor meget plads kræver de?
To stk. – kinesere lever parvis. Har man plads i drivhuset og rigeligt med vagtel-gemmesteder, kan man godt forsøge sig med flere høner til én hane. Ved 2 haner (eller flere) på samme territorium risikerer man dog blodige slagsmål.
En max-tommelfingerregel ved drivhus og kinesere: 4 m2 = 2 stk. 6 m2 = 3 stk. 8 m2 = 6 stk. 10 m2 = 8 stk. – men alt afhænger af drivhusets indretning, vagtlernes sind o.lign.
 
4. Hvad koster kinesere?
Afhænger af flere forhold (alder, årstid, natur-udruget m.m.) – men ca. 100-250 kr. for en høne. Haner er nærmest værdiløse, så aggressive haner (hvor det skyldes arv og ikke miljø) bør aflives. Oftest er det dog ikke arv, men miljøet det er galt med...

5. Hvad spiser vagtler? – sælger sagde noget om tropefoder?
Masser af protein!
-  Diverse slags frø (tøm evt. bageskabet for rester). Alm. birkes er f.eks. godt for deres små maver. Købes hos special-/grovvarehandlere som ”blå valmue”.
- Insekter… myrer(æg), bænkebider, fluer, edderkopper etc. er noget af det bedste, man kan give dem. Melorme hvis de skal forkæles med lidt ”slik” - melorme kan man i øvrigt nemt selv dyrke.
- Foder med højt protein-indhold på f.eks. 20%... dvs. alm. hønsefoder dur ikke. Foder købes hos special-/grovvarehandlere.
- Frisk grønt f.eks. fra persille, salat, agurk, mælkebøtteblade, græstørv, små skud o.lign.. Tomatblade/-stiklinger m.m. er giftige for dem.
- Vitaminer fra alsidig kost – men især calcium/kalk f.eks. fra grit, knuste æggeskaller eller sand – det bruger de til at lave æggeskallen.
- Kogt æg (hønse- eller vagtelæg), kødresterne fra aftensmaden f.eks. en revet kyllingefilét. Eller endda kattemad – kun fantasien sætter grænser, bare der er masser af protein i.

Tropefoder til fugle er nemt at få fat i (kan købes i de fleste større supermarkeder), derfor bruges det gerne, da der er forskellige slags frø i – men det er stærkt tilrådeligt også at give vagtlerne noget foder med mere protein og de andrenævnte ting, så deres kost er alsidig. En vagtel kan godt overleve længe alene på tropefoder, men på sigt vil den lide af fejlernæring.

6. Hvad har vagtler altid brug for?
Adgang til foder, rent drikkevand, tørt sandbad og ”urskov” de kan gemme sig i samt under (læg f.eks. granris ud eller lav en masse mini-buskads) – for kinesere skal altid kunne løbe et sted hen og gemme sig. Dertil lidt bundlag (hø, tørt mos eller tørre blade) de kan rode lidt i.
Har du kapillærkasser, krukker el.lign. så ryk dem lidt ud fra soklen, der ved kan de smutte bagom og hen til et nyt gemmested.

7. Hvad er de mest almindelige fejl?
Dårlig kost (mangel på protein) og dårlige gemmesteder (mangel på ”urskov”og dermed stress) er nok de to ting, de fleste vagtler dør for tidligt af!
Husk dertil at vagtler ikke må få tomatblade/-stiklinger m.m.
Noget af det værste man kan gøre, er at holde vagtler sammen med høns.

8. Kan vagtler flyve? – smutter de ud og kommer hjem?
De kan flyve lettere ukontrolleret og direkte op af – men flyver kun, hvis de stresses.
Slipper de ud, kommer de ikke hjem igen – det er vilde fugle. Dvs. drivhuset skal sikres f.eks.med gitter for vinduerne: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152397383149773&set=oa.534473353349855&type=3&theater
Har du brug for at åbne drivhusdøren for cirkulation, lav en gitter-dør: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152869137859773&set=oa.534473353349855&type=3&theater

Overvej også risikoen for at rotter eller andre rovdyr kan komme ind (nedefra).
Kinesere kan godt hoppe lidt op (30-40 cm.), men de flyver næppe op på kapillærkassen eller hopper op i en stor krukke, og spiser dermed heller ikke af de nysåede planter eller eventuelle lus etc., hvis blot det er placeret i en vis højde.
 
9. Er vagtler kæledyr?
Nej, de taber fjerene af skræk, hvis man holder dem i hånden. Er man tålmodig nok lader de sig dog gerne håndfodre med lækkerier. Brug altid rolige bevægelser i nærheden af dem.
 
10. Hvor meget varme/kulde kan kinesere klare? – hvordan bor de?
Det er tropiske fugle, der er vant til varme, men bliver det over 35 grader i bunden af drivhuset og yderligere udluftning ikke er mulig, kan det være godt at fugte dele af bundlaget – evt. ligge nogle fugtige grangrene ud.
De kan klare ned til 5 grader, så længe de har det tørt og der ikke er træk.
En flamingokasse med hul i og lidt hø er en god hjælp til dem ved kulde. De bor ikke i små huse og de sidder ikke på pind. De gemmer sig i stedet i ”urskoven”:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152430296769773&set=oa.534470856683438&type=3&theater
Se evt. mere under pkt. 13 om reder.
 
11. Hvad gør jeg så ved vinter/frost i drivhuset hos mine kinesere?
Bruger en krybdyrsmåtte – eller tager dem indenfor i et mindre bur, isolerer drivhuset, opsætter (sort) varmelampe, får andre til at passe dem om vinteren el.lign.
Husk de stadig skal have adgang til (frostfrit) drikkevand, der kan en drikketrugs-varmeplade tilsluttet en timer evt. bruges.

12. Lægger kinesere æg? – kan de spises?
Ja, i sommerhalvåret lægger kinesere ca. 1 æg om dagen, hvis kosten er proteinrig nok og de ikke er stresset (hvilket kinesere være op til 1 månedefter flytning). Hønen lægger æggene rundt omkring i drivhuset.
Æggene smager godt og er salmonellafri – men der går ca. 7 kineser-æg på et almindeligt æg. Ukogt og på køl er holdbarheden ca. 1 måned for æggene. De kan i øvrigt samles, koges og bruges som foder.

13. Laver kinesere kyllinger? – hvad med deres reder?
Ja, de laver små kyllinger på størrelse med brumbasser. Det kræver selvfølgelig en hane+høne og naturens gang… og at de har adgang til rede-materiale af hø, tørt mos el.lign. + gemmesteder. Hanen samler 6-10 æg i en rede og det er primært hønen, der lægger sig på dem. Udrugning tager +16 dage.
Redekassen kan være en flamingokasse med hul i og lidt hø eller f.eks. en stråkurv lagt på siden med hø i. Det kan se sådan ud - bemærk at der endda godt skjult er en vagtel inde i reden: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152746953469773&set=oa.534470856683438&type=3&theater

14. Kan kinesere gå sammen med høns, japanske vagtler, hamstere o.lign.?
Nej! Især høns kan give vagtler nogle virkelig fæle sygdomme og at have dem sammen er dyreplageri!
Vagtler trives i bunden af en ordentlig voliere, dvs. hvor de har”urskov” og får præcis det foder, de har brug for… kinesere er ikke små skraldespande for andre fugle.
Kinesere kan dog muligvis godt gå i samme voliere som finker o.lign., men ikke sammen med japanere, undulater o.lign.

15. Jeg vil vide endnu mere… kan kinesere spises? - hvordan ser jeg forskel på høner og haner? – larmer de? –hvor gamle bliver de? – hvordan med sygdom?
De kan spises, men hønerne der er størst vejer næppe over 100 gr., så det kan ikke svare sig.
Som udgangspunkt har haner farver (rød+blå), mens hønerne kun er naturfarvet (sandfarver). Både haner og høner fås derudover også i forskellige farve-mutationer f.eks. helfarvet sølv. Her bruges i stedet de røde halefjer eller ’hagesmækken’ til at se, om det er en han. Kun haner ”bipper” efter hønen, hvor han lokker hende til for at give hende et insekt/et lækkert frø, men både haner og høner fløjter efter hinanden og de larmer ikke mere end solsorte.
De bliver ca. 5 år, haner lever længere – jo flere æg en høne producerer, desto før dør hun.
I forhold til sygdom/problemer skal man især holde øje med at fjerdragten ikke er hel/fin, vagtlen virker passiv eller den får små skidt-klumper på fødderne, de bør straks fjernes. Husk at gøre rent ved dem jævnligt.

Vil du vide endnu mere, så bare spørg :-)

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Vagtel kyllinger.
Behandles de som alm. kyllinger, hvor de selv finder mad og drikke - eller skal de som f.eks. gråspurve mades ?
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
De er ligesom kyllinger. Vagtelmor viser dem hvor der er mad. De skal ha adgang til små hirsefrø mm, jeg har fx altid brugt blå valmuefrø til dem. De vil også gerne ha små melorme.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Jeg synes blot det var et punkt der manglede på listen
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Hvis vagtelkyllingerne ikke har en mor, kan det dog være nødvendigt at hjælpe dem lidt på vej... f.eks. prikke med en kuglepen i vandet.

Raziel - I forhold til melorme så skal man være varsom med det til vagtelkyllinger. Dels går de nemt fejl af melormene og de andre kyllingers fødder (og hakker dermed hinandens fødder til blods), og dels så er melorme ret fedende (bør som nævnt kun bruges som godbidder/slik).

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Glatnak - Hvilket punkt mangler der? - tænker du i forhold til vagtelkyllinger?

For kyllinger er nævnt, men kun kort (ligesom f.eks. sygdomme) da det er et kapitel for sig og er så omfangsrigt, at der er til en vejledning i sig selv. Omvendt kan der måske godt skrives et par linjer mere (bliver dog nok svært at gøre kort)... men vil lige tænke over, hvad det så skal være/hvad der er det vigtigste. Takker for input.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Det er nogle gode spørgsmål/svar der her er om dværg vagtler. Jeg overvejer at anskaffe et par til mit Orangeri som er på 50m2
Der er et lille basin med vand og guldfisk. Kan de finde ud af, at de ikke skal hoppe ud i vandet og drukne ?

Kan et par holde insekter og andet kryb nede, eller skal der flere til i den størrelse mit hus har ?

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Jeg ville ikke turde holde vagtler med en sø i volieren. De er meget ukoordinerede, når de bliver bange, og hopper højt op, og aner ikke hvor de lander.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
UBS, hvad skal jeg så gøre, for at bekæmpe myrer - biller - lus osv osv. Jeg sprøjter under ingen omstændigheder <J

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Kunne du måske overdække søen med net? Det tager selvfølgelig lidt af det pæne, men man kan ikke altid få det hele ;)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
En MEGET fin vejledning ang. vagtler  /o /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
@Hans Kurt:

Enig med Raziel, et bassin og vagtler er ikke den bedste combo...

Men hvor lille er det lille bassin? - og hvor står det? (billeder er det bedste:-) - for ude i naturen undgår de jo heller ikke helt vand.

Mht. antallet afhænger det lidt af underlag etc. (så jeg efterlyser billeder igen:-).

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
@Leif Tranum

Takker - vejledningen her på forum er dog ikke helt opdateret. Der er kommet et par punkter mere på og forskellige ting er blevet uddybet.

Den opdaterede version finder man i denne gruppe:

https://www.facebook.com/groups/AltomVagtler/
« Senest Redigeret: 08 April , 2016, 08:57 Fra Dan Ullerup »

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Så, nu fik jeg taget et billede, der gerne skulle vise hvor meget vandhullet (plastkaret  ::) ) fylder i de 50m2 huset er på.


Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Ser ok ud. Synes godt det kan forsvares, at du har et par vagtler gående.

Vil normalt anbefale kinesiske dværgvagtler til drivhus - men med din størrelse og vandet taget i betragtning, bør du overveje om du skal have japanere/jumboere i stedet.

Der er selvfølgelig nogle problemer, ved at have japanere i drivhus (spørg hvis du er i tvivl om dem)... men japanere vil blafre væsentlig mindre op og det er jo et stort plus, når du nu har vandet.

Uanset hvilken slags vagtel du vælger, så kan du dog godt gøre noget for at mindske risikoen i forhold til vandet:

- Sætte net op (og ja, det ødelægger selvfølgelig synet til vandet).

- Lad være med at give dem gemmesteder eller mad i nærheden af vandet (mad - ikke kun frø etc., men lad også være med at plante persille o.lign., der som de er helt vilde med).

- Dvs. hold det så åbent som muligt nede ved vandet.

- Fyld bassinet op så vandet står næsten i højde med bassinkanten.

- Indret det godt med gemmesteder i den anden ende (kan se indgangen heldigvis er ved vandet, så det vil afholde dem lidt fra at komme for meget derned af).

- Gør dem mest muligt 'tamme'.