Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken fuldfoder får jeres katte?  (Læst 20862 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Hvilken fuldfoder får jeres katte?
« Dato: 14 Juli , 2011, 19:53 »
Jeg har købt "Gårdkat" hos Land & Fritid til 155,- for 10 kg, men jeg kan næsten ikke holde stanken fra det ud  /3

Hvad giver I andre jeres katte at spise, og hvad koster det?

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Hvilken fuldfoder får jeres katte?
« Svar #1 Dato: 14 Juli , 2011, 20:15 »
Mine katte får enten Royal Canin eller Hills Prescription Diet fra dyrlægen.  Normalprisen for en 6 kg pose Urinary, som kattene får for at undgå krystaller i urinvejene, er godt og vel 400 kr., men da vi er storforbruger af kattemad, har vi fået en god aftale med en dyrlæge f.s.v.a. foder fra Royal Canin.  Det lyder dyrt, men jeg har haft katte i årenes løb, der har haft krystaller i urinvejene, og det er en meget grim lidelse, der ubehandlet kan medføre døden og derfor ofte kræver operativt indgreb. Da alle vore katte er neutraliseret, er det nødvendigt med et kvalitetsfoder, der minimerer risikoen.
« Senest Redigeret: 14 Juli , 2011, 20:18 Fra Marita »

Offline Joankinu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 521
Sv: Hvilken fuldfoder får jeres katte?
« Svar #2 Dato: 15 Juli , 2011, 08:38 »
Jeg er gået over til et foder der hedder Arion efter gennem længere tid at have købt både Royal Canin og andre dyre mærker hos Land og Fritid  ;)

Vi har en forhandler af forskelligt foder til heste, hunde og katte i nærheden.
Det er ok foder - kattene elsker maden (også hundemaden) og prisen for en almindelig kattefoder til voksne katte ligger på 390 kr - Samtidig er de blevet mere muskelrige så der er ok næring i også.

hunden var/er mere skeptisk så hun har fået "overtalt" mor her til at give noget ekstra over hundepillerne såsom tun i vand eller olie - MUMS siger både hund og katte

Jeg har derfor nu en fast rutine med at fodre - jeg tager det hunden skal have op i hendes skål, giver kattene deres tørkost, fordeler en dåse tun i vand eller olie mellem kattene og hælder væden og en smule tun over hundepillerne - så kan du tro der bliver spist op ;D

Håber du kan bruge denne oplysning til noget
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Hvilken fuldfoder får jeres katte?
« Svar #3 Dato: 15 Juli , 2011, 10:35 »
Lidl´s ;) til 10 Kr kg... Køber en kasse af 2 kg.s poserne af gangen og så har de ad libitum adgang til foderet, har 5 katte ;)
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvilken fuldfoder får jeres katte?
« Svar #4 Dato: 15 Juli , 2011, 11:40 »
Mine får "Royal Canin Sterilised 37" til neutraliserede katte.

Jeg køber det i England (selvfølgelig ;)), og får 40 kg leveret inkl. fragt for ca. 1800 kr. En pose med 10 kg koster vist ca. 500-550 kr. i DK uden fragt. Foderet lugter faktisk rigtig godt. Lidt af tørret kød, og kattene er pjattede med det. Har prøvet at købe discount piller, men de er stenhårde, lugter grimt og kattene vil ikke ha' dem  /d.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Hvilken fuldfoder får jeres katte?
« Svar #5 Dato: 15 Juli , 2011, 12:26 »
Mine får Royal Canin.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvilken fuldfoder får jeres katte?
« Svar #6 Dato: 15 Juli , 2011, 12:47 »
@ Anita
Det er fordi, de der får direkte eller linket reklame her på forum som feks. America betaler for det, at du nævner det er en anden sag, det følger med i en alm. diskusion, så der er ikke noget personligt i det  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvilken fuldfoder får jeres katte?
« Svar #7 Dato: 15 Juli , 2011, 16:11 »
Nej, der er ikke forskel på fisk, men du linker, og andre skriver blot et navn. Det er den afgørende forskel.
Nå, men mine katte lever af brugsen og spars discount-foder og de mus de fanger i ny og næ, og hvad der falder af levninger. Og de er sunde, glade og har skinnende pels, så jeg ser ingen grund til at ofre spareskillingerne på det dyre foder med fine navne. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvilken fuldfoder får jeres katte?
« Svar #8 Dato: 15 Juli , 2011, 16:22 »
Mine katte ELSKER "Perfect fit" det er små poser med 750 g, og svinedyrt, 2 for 90 i Brugsen, og 35.95 hvis man er heldig i Netto eller Fakta,,,,, og lige nu hvor jeg har killinger skal de have noget de vil spise, derudover kommer deres mor med mus, og den store fede hankat med en rotte i ny og næ....
Når killingerne er flyttet, kommer der billig kost på bordet igen, og så ind i mellem en pakke kyllingelever eller hjerter, i rå form
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvilken fuldfoder får jeres katte?
« Svar #9 Dato: 15 Juli , 2011, 16:27 »
Forskellen er også når man reklamerer/linker til et produkt man selv sælger.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline *Christie*

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Hvilken fuldfoder får jeres katte?
« Svar #10 Dato: 15 Juli , 2011, 16:33 »
mine katte spiser det samme, som hundene,

Kattene får da ikke opfyldt deres behov for Taurin, når de spiser hundemad.
De kan ikke selv danne dette, og skal have det tilført gennem deres kost.
http://www.dmm.dk/taurin.php
« Senest Redigeret: 15 Juli , 2011, 16:40 Fra *Christie* »

Offline *Christie*

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Hvilken fuldfoder får jeres katte?
« Svar #11 Dato: 15 Juli , 2011, 22:22 »

mine katte får det gennem fugle, og mus, og andet godt de finder i naturen

Ja, mus er kattemad No. 1!
Så er de nok godt dækket ind alligevel, hvis de spiser en del af dem. /o

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hvilken fuldfoder får jeres katte?
« Svar #12 Dato: 16 Juli , 2011, 22:17 »
Åh-åh, nu fik I trykket på knappen til et emne, jeg har læst mig skeløjet på det sidste halve års tid:

Katte er 99,9 % kødædere og derfor er tørfoder, der for nogle mærker primært består af korn, ikke god kattemad.

Naturligt foder til katte er råt, saftigt kød med skind, sener, brusk og ben samt hjerte, lever, hjerne - som udgangspunkt fugle eller gnavere.
BARF-fodring er sagen med andre ord :)

Katten stammer oprindeligt fra ørkenen og har derfor ikke samme tendens til at drikke vand, som vi og hunde og mange andre dyr har. De får deres væske fra kød. Derfor opstår problemer med urinvejssten osv., når de er på tørkost - ganske vist drikker katten mere vand, når den kun får tørre kiks, men ikke nok til at skylle systemet ordentligt igennem. Derfor tilsætter foderfirmaerne div. stoffer til foderet, der skal holde kattens urin sur nok, til ikke at danne sten.

Og så kan katte kun meget svært nedbryde kulhydrater, som der er jo er til overflod i korn, ris og hvad "kødet" ellers fortyndes med i standard kattefoder.

BARF-fodring bliver mere og mere udbredt blandt hundeejere i Danmark. Eksem, kronisk diarré og andre mærkelige lidelser ophører på mystisk vis, når hunden får rå-kost.
Og man kan altså også barf'e sin kat! Og så er det mindre indviklet end med hunde, der skal have fastedage, bendage osv.

Jeg køber små vakuumpakker med fjerkræ og lidt lam hos: www.rigtighundemad.dk - de havde også en katteafdeling: rigtigkattemad.dk, men den løb ikke rundt. Men man kan sagtens købe "hundemaden" - der skal 'bare' købes ind til en kat (div. fjerkræ, kanin hvis muligt, godt med organer/hjerter af hensyn til taurin'en). Nogle pakker er tilsat vitaminer, andre ikke - der er gode råd og vejledning at få i butikkerne.

Nb! Ingen oksekød til katte - de kan ikke fordøje det!
Men hvem har også sidst set en kat nedlægge en ko? ;)

Pris: 5 kr per kat per dag.
Tidligere købte jeg Specific. Det kostede mig 10 kr per kat per dag.

Læs mere her:
www.rigtighundemad.dk
www.barf-hundefoder.dk/

På engelsk:
www.catinfo.org
www.catnutrition.org
http://feline-nutrition.org/ [tilføjet 23/9-12]
http://www.blakkatz.com/natural.html
http://www.rawfed.com/myths/cats.html

Meget overbevisende, varm og let-læst bog:
"Your cat" af dyrlæge Elizabeth Hodgkins
(http://www.amazon.com/Your-Cat-Simple-Secrets-Stronger/dp/0312358016 - kan også købes via saxo.com)

---------

Hvorfor jeg startede?
Min ene kat fik dårlig mave, og det gik ikke over.
Så begyndte jeg at google...
Og da jeg havde læst lidt, tænkte jeg:
Mine fjerkræ spiser korn, grønt og insekter fra haven.
Mine får spiser græs og hø.
Og mine katte spiste .... det der svarer til at give sine børn Kelloggs' "Guldkorn" til morgenmad: korn dyppet i kødbouillon (citat: Elizabeth Hodgkins)

;)
« Senest Redigeret: 23 ſeptember , 2012, 22:30 Fra Mette Nygaard »
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvilken fuldfoder får jeres katte?
« Svar #13 Dato: 17 Juli , 2011, 10:54 »
Sådan Mette  /o

Det er guld at købe de små pakker kyllingelever og kyllingehjerter på frost i supermakedet.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hvilken fuldfoder får jeres katte?
« Svar #14 Dato: 17 Juli , 2011, 12:04 »
Er der nogen, der ved om man stadig kan købe aflivede daggamle hanekyllinger på rugerierne? Dem har jeg brugt tusindvis af til mine katte. Egentligt noget uetisk bare at klække kyllinger, sortere hønserne fra og så aflive hanerne ::). Men faktisk er det vel hanerne, der slipper lettest - deres søstre endte i burhønserier.....
Nå, men hvis ikke de ender i en kattemave så bliver de vel til foder for de stakkels bur-mink. Men altså: kan man stadigvæk købe dem?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand