Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Allerede skruk igen?  (Læst 3419 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbethu

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Allerede skruk igen?
« Dato: 25 Juni , 2018, 13:46 »
Hej!
En af mine silkehøns har for en lille uge siden vist sine godt 6 uger gamle kyllinger fra sig. Det er der jo intet underligt i, men nu har den tilsyneladende allerede lagt sig skruk igen. Den ligger i redekassen hele dagen og puster sig op hvæser af mig, når jeg rører den. Plejer der ikke at gå en rum tid med æglægning, før de skrukker igen efter at have gået med kyllinger? Kan det have betydning, at den har gået med sine kyllinger sammen med en anden skrukhøne, hvis kyllinger var to uger ældre. Jeg tænker om den har vist sine egne kyllinger fra sig for hurtigt/før den selv var helt klar, blot fordi skrukken med de ældre kyllinger gjorde det?
Den virker ikke syg, men skruk. 

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Allerede skruk igen?
« Svar #1 Dato: 26 Juni , 2018, 09:27 »
Det er mit indtryk, at silkehøns er end og meget villig til at ruge, så jeg tror ikke der er noget forkert ved din høne. Hun er blot som silkehøns er flest.  /o

Offline Lisbethu

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Allerede skruk igen?
« Svar #2 Dato: 26 Juni , 2018, 11:12 »
Ok, tak for svar.
Er godt klar over at silker skrukker for et godt ord, men jeg synes alligevel, at det er ekstremt at vise 6 uger gamle kyllinger fra sig, for at lægge sig skruk igen tre dage senere. Kyllingerne søgte hende stadig og har måtte modtage mange hårde afvisninger fra hendes side. Forhåbentlig danner hun ikke præcedens for kommende skrukker, så bliver det et ægfattigt år ;D

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Allerede skruk igen?
« Svar #3 Dato: 26 Juni , 2018, 21:22 »
selvtak  :), men hvis du vil have æg - sådan hele tiden - så vil jeg foreslå, at du anskaffer nogle der ikke skrukker. I min gård er det Barnevelder der skal levere æg, dem af stor race altså, for de 3 dværg har lagt sig allerede, så dem får jeg nok ikke æg af foreløbig.

Offline Lisbethu

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Allerede skruk igen?
« Svar #4 Dato: 27 Juni , 2018, 08:54 »
Ja, jeg er klar over at jeg har valgt en af de mest skrukkende racer. Jeg må undvære de store mængder æg. Det er ok. Jeg nyder at holde høns af mange andre årsager 😊 Men skal jeg på et tidspunkt tilføre nye høns, kan det være at jeg følger dit råd og finder et par stykker af en mindre skrukkende race. Til tider er der jo næsten ingen frie redekasser til de høns der gerne vil lægge æg, med alle de skrukke damer der ligger og flyder  :D

Offline Caramia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Allerede skruk igen?
« Svar #5 Dato: 04 August , 2018, 13:43 »
selvtak  :), men hvis du vil have æg - sådan hele tiden - så vil jeg foreslå, at du anskaffer nogle der ikke skrukker. I min gård er det Barnevelder der skal levere æg, dem af stor race altså, for de 3 dværg har lagt sig allerede, så dem får jeg nok ikke æg af foreløbig.

Jeg vil blot nævne at her hos mig har jeg haft en Barnevelder-skruk i år - altså af den store race, så det med at de ikke skrukker passer ikke helt  ;) Hun var for øvrigt super god til at ruge og passe kyllingerne.