Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kommende Brahma ejer med lidt spørgsmål  (Læst 4448 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nannee91

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Kommende Brahma ejer med lidt spørgsmål
« Dato: 03 Maj , 2017, 08:59 »
Hej med jer

Jeg faldt over dette forum for noget tid siden og nu har jeg brug for lidt hjælp fra nogle kloge hønsehoveder ;)

Jeg har længe gerne ville have et lille hønsehold i haven på 4-5 høns. Efter længere tids grundig research omkring mange forskellige racer, er jeg nået frem til at Brahmaen (ikke dværg) er den der passer bedst til min familie. :D

Nu har jeg endelig fået min mand med på ideen med et lille hønsehold og han har givet grønt lys!  *y

Der er lidt praktiske ting jeg lige vil spørge om først:

Hønsehus.. hverken min mand eller jeg er super gør det selv mennesker mht at bygge, så nogle gode forslag til hvad vi gør mht hønsehus?
Findes der en udførlig "opskrift" på hvordan man bygger et?
Og hvor meget plads skal 4-5 Brahmer have?
Skal der være lys (elpære) i et hønsehus?
Er der nogle uskrevne regler, når man bygger hønsehus? - fx ræve/rottesikring, sted det skal stå osv?

Jeg vil gerne have gjort mine kommende høns håndtamme, da vi har 2 børn som elsker dyr..
Kan man godt starte med kyllinger som nybegynder?
Skal de have en varmelampe?
Hvad kræver det at starte med kyllinger?

Mine høns kommer til at kunne gå frit rundt i haven nogle timer om dagen, når de er store nok til det..
Hvordan er det med foder ift høns der går frit rundt i haven?

Jeg skal ikke have en hane, men vil måske gerne have kyllinger på sigt.
Hvordan gør man så det?

Og til aller sidst (hvis du ikke har opgivet mit indlæg endnu  *f )
Jeg skal have fundet et sted hvorfra jeg kan købe Brahmer - nogen der kan være behjælpelige med det?
Det kunne også være rart at komme ud og besøge nogen der holder Brahmaer for at se og høre om det. Gerne omkring Holstebro/Skive/Struer/Herning/Silkeborg.
Jeg er personligt ret vild med farven guld sortbåndet :)

På forhånd tusind tusind tak!

Venlig hilsen
Nanna

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Kommende Brahma ejer med lidt spørgsmål
« Svar #1 Dato: 03 Maj , 2017, 18:44 »
Hej Nanna

Dejligt du har mod på hønsehold, som kan blive en dejlig oplevelse for dig og familien.

Med hensyn til hønsehuset skal du passe på de mange færdigproducerede kinahuse der ikke holder længe plus ikke kan holde det antal høns de lover. Derfor kan man stadig godt finde nogle danskproducerede som er af fin kvalitet.
Ellers er et legehus eller et skur fra en produtionsskole kan også foreslås, som gode alternativer som vil fungere i mange år og har god plads til de 4-5 høner du ønsker dig.

Lys vil være en god ide både hvis man skal checke noget om aftenen eller natten. Men også om vinteren vil det hjælpe til at de vil lægge lidt flere æg til en. Hvis det ikke passer med at lægge en ledning ud til huset kan man vidst få nogle pærer der kører på batteri.

Hensyn til rotte- og rævesikring vil det være godt og grave nettet i hønsegården 50 cm ned i jorden eller udad.
Herudover vil en god ide være og lave en overdækket gård så de stadig kan komme ud hvis der kommer fugleinfluenza igen eller lave en tør halmgård så de har mulighed for at komme ud og skrabe på en regnvejrs eller snevejrsdag. Vil de sætte pris på.
Hvor huset må stå kommer an på hvad kommunen eller grunejerforeningen har af regler for bygninger. Ofte 2,5 meter fra skel. Hvor gården til gengæld nogle steder må gå op til skel hvis den ikke er overdækket med tag.

Man vil sagtens kunne starte med kyllinger. Bare man tager sine forbehold og sætter sig lidt ind i tingene. Fordelen er så man også selv kan præge dem så man får dem som man vil have dem. Ellers er Brahma en rolig og lidt madglad race så med lidt lækkerier vil man hurtigt kunne få gjort selv voksene dyr tamme.

Alt efter alderen på kyllingerne vil de kræve varmelampe og startfoder eller voksefoder indtil de bliver store nok til fuldfoder eller tilskudfoder. Fuldfoder er nemt da man ikke behøver give andet ved siden af. Dog hvis de finder meget spændende i haven kan det være de får for lidt protein og derved lægger for få æg. Her vil tilskudfoder så være en bedre ide, men dette skal blandes op med en mængde korn. Helst byg eller havre da Brahma kan have en tendens til at blive fed.

Brahma plejer gerne og ville skrukke så fornye bestanden med nye kyllinger burde ikke være det store problem. Dog skal man overveje hvad man vil gøre af hanerne samt måske de ældre høner når de lækker færre og færre æg hvordan de skal erstattes.

Du kan prøve og kontakte Lene Ingvartsen i Brahmaklubben. Hun vil måske kunne hjælpe med dyr i Guld sortbåndede eller vise racen frem for dig så du ved om det er den du stadigvæk vil have.
http://www.brahma-klubben.dk/49185203

Meget store racer kan det nogle gange være nødvendigt og give mangan i drikkevandet under opvæksten. Da de ellers nogen gange kan finde på og vokse for hurtigt til benene kan følge med.

Håber det var lidt rød du kunne bruge til noget?
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Nannee91

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Kommende Brahma ejer med lidt spørgsmål
« Svar #2 Dato: 03 Maj , 2017, 22:18 »
Tusind tak for den udførlige beskrivelse!  /o

Det er virkelig brugbart og jeg vil helt sikkert prøve at kontakte Lene Ingvartsen :)

Igen tusind tak for dit svar!