Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugeæg fra Påfugle ønskes  (Læst 14999 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Rugeæg fra Påfugle ønskes
« Dato: 28 December , 2016, 22:31 »
Her i foråret 2017 kunne jeg godt tænke mig at udruge påfugle.
 !y
Derfor søger jeg herved personer, som kan hjælpe mig med nogle æg. De skal udruges via en høne, så der skal lidt koordinering til  <A

Har læst her på DFF, at ofte anlægges der flere reder - men kun én benyttes til udrugning af den æglæggende påfugl, så måske en af de "andre" reders æg kunne købes ?.
 

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Rugeæg fra Påfugle ønskes
« Svar #1 Dato: 03 Januar , 2017, 21:44 »
Bare for ikke at blive glemt  ::)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Rugeæg fra Påfugle ønskes
« Svar #2 Dato: 01 Februar , 2017, 00:26 »
Vises igen for en sikkerheds skyld  !y *e *e

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Rugeæg fra Påfugle ønskes
« Svar #3 Dato: 11 April , 2017, 13:16 »
Jeg kan desværre ikke hjælpe, men vil bare lige understrege,  at det endnu ikke er tiden,  hvor påfugle lægger æg.
Held og lykke med dit projekt, vi har haft stor glæde af vores 1.2 som vi rugede ud for ca 2 år siden,  de klækkede d. 24.06. Med en rugetid på 28 dage, kan du selv regne ud, hvor sent på foråret æggene kommer.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Rugeæg fra Påfugle ønskes
« Svar #4 Dato: 11 April , 2017, 13:39 »
Tak for du skriver. Der har ikke været henvendelser ellers på dette indlæg.
Under et møde i Sorø med min økokonsulent om driften på min gård, nævnte jeg det med ønsket om påfugle. Hun fremtryllede straks en adr på et sted hun har set påfugle.
Efter mødet kørte jeg forbi stedet, men de var naturligvis ikke hjemme, men på gårdspladsen kunne jeg høre påfugle i stalden. Der var også en voliere ifm stalden.
På et tidspunkt ringede jeg til dem på gården og talte med manden, han kunne bekræfte, at de havde dyrene - 2,1 - tror jeg nok det var. Vi aftalte, at jeg kan få (købe ?) et par æg, når hvis der kommer æg. Han forklarede mig også, at det først bliver engang i slut maj, start juni, måske først juli der kan forventes æg.
Jeg vil lade en høne ruge kyllingerne ud, så tror jeg de vil få dels en naturlig opvækst, men måske også en bedre tilknytning til stedet her. De skal nemlig gå helt frit - med de glæder og problemer det måtte give.
Hvis de ikke vil bo i hønsehuset, kan de bo i en åben kostald jeg har, hvor der er god plads på hanebjælkerne til dem om natten.
Der er fortsat ikke skrukker hos mig, men så vidt jeg husker, kom de også først i maj/juni sidste år.
Endnu en gang tak for din kontakt. og god sommer herfra.

Offline DianaG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Rugeæg fra Påfugle ønskes
« Svar #5 Dato: 03 Juli , 2017, 20:58 »
Hej, jeg har samme drøm om påfugle som dig 😃 er det lykkedes dig at skaffe æg?
Lykkelig indehaver af
1.1 bevingede gadekryds
0.1 6-årig skovbørnehave-prinsesse
1.1 pudseklude (Papillon og Pomeranian)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Rugeæg fra Påfugle ønskes
« Svar #6 Dato: 03 Juli , 2017, 23:38 »
Desværre nej. Har ellers to steder, hvor det kunne ske. 1. sted er jeg blevet lovet æg her i 2. omgang. Påfuglene har forsøgt en gang, men det kom der ikke noget ud af. Så siger ejeren, at de normalt forsøger en gang til indenfor den næste måneds tid. Jeg har så måske bare ikke en skruk.
Jeg er fuldt overbevist om, at der skal en skruk til. Udrugning kunstigt er vist ikke til at regne med.
Så er der det andet sted. Han har 2 høner, hvoraf den ene går med 2 kyllinger (så dem i dag).
Han sige det er så godt som umuligt at finde deres reder, da de går frit - det har han jo nok ret i. Han siger endvidere, man skal starte med 1 års dyr, 2 høner og en hane. Det har han måske ret i, men det er ikke det jeg vil.

Jeg tror dyrene bliver mere stedfaste, når de fødes og opvokser samme sted, som de skal leve deres liv. Men jeg ved det jo ikke - da jeg ikke har prøvet det. Sidst jeg prøvede (for vel snart 20 år siden  ::) ) blev de to kyllinger min høne havde, skambidt af en løsgående hund. Det var hundeejeren skam meget ked af, men kompenserede ikke for det  /d

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Rugeæg fra Påfugle ønskes
« Svar #7 Dato: 18 Juli , 2017, 21:13 »
Vores ene påfuglehøne har lige ruget tre kyllinger ud. Vi lukkede dem inde i en voliere efter klækningen. Alt gik fint indtil fredag morgen, hvor kyllingerne var 9 dage gamle, jeg kikkede til dem flere gange ml kl 6 og 8 om morgenen, alt var fint, ved 8-tiden gik jeg ud med dronelarver, som jeg havde gjort hver morgen. Hønen lå død, stadig helt varm, med de pibende kyllinger omkring sig. Hun var ellers i fin foderstand, klatterne normale osv.  Jeg fatter ikke, hvorfor hun døde.
Kyllingerne går nu inde i min "kyllingemoder".
Det eneste positive er, at de trods alt var kommet godt igang, de trives nu, men de første to dage uden mor, var de meget påvirkede.
Vi havde sådan glædet os til at se hønen spankulerer rundt med sine små, men sådan skulle det ikke være.
Jeg har tre andre æg liggende under en høne. Jeg ved ikke, om de er befrugtede, men tror nu nok de er, æggene havde påfuglehønen "drysset" rundt omkring. Tilsyneladende har hun ikke nogen rede. Tidligere i år var der to reder, men de blev plyndret, inden rugningen kom igang, formentlig af skader eller krager.
Det er lidt op ad bakke.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Rugeæg fra Påfugle ønskes
« Svar #8 Dato: 18 Juli , 2017, 23:52 »
Åh, sikke noget skit, det er ikke retfærdigt, at hun skulle dø, men det er jo ikke noget man kan bestemme.
Jeg er klar over, at det er meget svært at være en lille påfuglekylling uden sin mor. Det er det man altid hører. Men de er jo heldigvis i gode hænder hos Jer. Alt mulig hel og lykke med opfostringen.
Kender I nogen der har prøvet det før ? - for det kræver vist meget at få dem til at overleve.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Rugeæg fra Påfugle ønskes
« Svar #9 Dato: 19 Juli , 2017, 10:09 »
Mine store påfugle har jeg faktisk haft fra æg. Oprindeligt klækkede fire, men en kom aldrig rigtig igang. De havde en perlehønekylling, som var klækket samtidig som selskabsdame , de er nemlig meget fremme i skoene, og hun viste påfuglekyllingerne, hvordan man spiser og drikker /o Hun går stadig sammen med dem.  :)
Vores voksne er ikke kæletamme, men de kommer, når vi fløjter, de spiser gerne vindruer af hånden, og de følger os rundt på matriklen (hvis de gider), de har styr på ALT. Laver vi noget spændende, ser de opmærksomt til
De stjæler bær og interesante blomsterknopper, planter jeg nyt, skal det afskærmes, ellers tror de, der er nyt i salatbaren.
Vi nyder at se vores store fugle gå rundt her.
Vi har haft dem i to år, og i år fik hannen sit første korte slæb, det bliver længere de følgende år.
Natten tilbringer de efter eget ønske og UANSET vejret højt, højt oppe i et kæmpe egetræ.

Vi skal nok få de små til at vokse op, den kritiske tid er nok de første dage indtil de kommer igang med at spise.
 !o !o !o !o !o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Rugeæg fra Påfugle ønskes
« Svar #10 Dato: 19 Juli , 2017, 17:52 »
er de i gode hænder  /o

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Rugeæg fra Påfugle ønskes
« Svar #11 Dato: 20 Juli , 2017, 13:41 »
Tak  *b
Du er velkommen til en kikketur her, hvis du kommer på disse kanter.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Rugeæg fra Påfugle ønskes
« Svar #12 Dato: 20 Juli , 2017, 22:44 »
det kunne være hyggeligt, skal se om ikke det kan komme på tale.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Rugeæg fra Påfugle ønskes
« Svar #13 Dato: 22 Juli , 2017, 09:38 »
Yay,  så er to klækket under en høne (dværgmaran), og det tredje (og sidste) er skåret.
 *d *d *d *d *d
 !y !y !y !o !o !y !y !y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Rugeæg fra Påfugle ønskes
« Svar #14 Dato: 22 Juli , 2017, 14:35 »
Så er den sidste også klækket 😊
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk