Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: De oversete dværghøns!  (Læst 78897 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: De oversete dværghøns!
« Svar #30 Dato: 04 April , 2016, 11:03 »
Fin artikel  /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: De oversete dværghøns!
« Svar #31 Dato: 04 April , 2016, 11:38 »
 /o
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline elton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: De oversete dværghøns!
« Svar #32 Dato: 06 April , 2016, 19:15 »
hej tanja pedersen. opdrætter du hollandske dværg høns? jeg vil nemlig gerne begynde at have sådan nogle i steden for, de store racer, jeg har nu. så hvis du gør, må du meget gerne smide en besked, når du har nogle til salg.
« Senest Redigeret: 06 April , 2016, 19:17 Fra elton »

Offline Anna Christina Landmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Sv: De oversete dværghøns!
« Svar #33 Dato: 30 Maj , 2016, 16:20 »
Jeg har to kæmpestore Faverolles høns og skal jeg være ærlig, så bryder jeg mig ikke om store høns længere. Det er simpelthen for meget arbejde, mad og risikabelt, fordi ender du med en sur høne, kan du let komme til skade. Jeg er blevet hakket i ansigtet to gange, og uanset hvad jeg gør, så bliver den ene ved med at prøve at dominere. Måske skal jeg bare være mere hård, men jeg vil heller ikke mishandle den. Den anden er vældig sød, men alligevel. Folk siger tit at tunge racer er gode til børn og her er jeg ret uenig. Store høns kan være lige så urolige som små høns, det er alt efter hvordan de er vokset op. Mine er ikke bange for noget som helst, med mindre det er måtter (spørg ikke hvorfor), men som forældre skal man tænke over at det er et stort dyr med skarpe kløer og et stort næb, der kan hakke dig til blods, det er IKKE en bamse. Udover det skider det helt vildt, så meget at jeg har været ved at give op på at gøre rent, fordi der ligger 10 kg lort indenfor hver dag. Det er måske en overdrivelse, men det ser næsten sådan ud.  :o Og så er de forfærdelige som krammehøns. Man kan ikke gribe ordentligt fat rundt om dem og så prøver de nogle gange at komme væk, med det resultat at man får en kæmpe vingen lige i smasken og det gør altså ondt.
Før dem havde jeg dværghøns, og jeg var MEGET gladere for dem. De er nemme at håndtere og ikke ligefrem bange, bare fordi man er større end dem.  :) Det gør ikke nær så ondt at blive hakket af dem og så kan de heller ikke nå dit ansigt.
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline ÆGGEKAGEMAND

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
Sv: De oversete dværghøns!
« Svar #34 Dato: 11 ſeptember , 2016, 09:48 »
Dejlig tråd :)
Jeg selv startede mit hønsehold med  1,3 Kochin som jeg købte af Lene i 2007 eller 08.
Jeg Gav 350 kr for dem . det var på det tidspunkt store kyllinger. Jeg havde dem i knapt 1,5 år før jeg fandt 4 bunker fjer fordelt rundt omkring på haven.
Efterfølgende var det ikke til at finde flere kochin så faldt over en flok Dværg hamborgere og tænkte den var da sjov ..Det var den så ikke alligevel..De små kræ fløj rundt og var særdeles vilde,indtog have, træer og ikke mindst min køkkenhave. Jeg havde fornøjelsen af disse stressende dyr i 2 år indtil min rottweiler brød ud af sin hundegård og reducerede flokken til en enkelt hårdnakket Dværg høne som jeg kaldte Rambo. Efter den tur mistede jeg lysten til flere høns. Rambo levede på min grund i træerne og kom dagligt hen til døren for at få mad og ellers passede hun sit og jeg mit . Hun overlevede et par somre og op til flere snig attentater fra min udbryder konge af en rottweiler og gjorde på den måde hendes navn ære.Hun sov altid ude i tujaen foran stuehuser. Det var rart at have hende der i haven som fast inventar men jeg synes det var synd hun var alene. Jeg købte der for en lille flok  sumatra x brahma krydsninger som kunne gøre hende selskab. Da Rambo efter krydsninger havde boet i hønsehus en uges tid skulle introduceres for dem  havde jeg smidt majs til hende hvor jeg plejede for at have hende i nærheden når de andre kom i håb om at hun ville gå med dem også i hønsehus når det blev mørkt. Mens rambo spiste lukkede jeg de andre ud og fik lokket dem om til hende med majs . Rambo skrappede et par gange også skred hun..jeg har aldrig set hende siden. Den nye flok krydsninger var som dværg hamborgerne ..de valgte haven og træer frem for gård og hønsehus. Ræven kom senere samme sommer og tog dem en efter en over et par dage...ja hvadså..Høns gad jeg ikke mere i hver fald....fik to heste ud og hygge men de æder og bidrager ellers ikke med en skid så dem fik jeg afviklet efter et halvt års tid også var der jo igen tomt på "gården". Jeg var begyndt at gå at overveje høns igen da min far ringede og fortalte hans svigerinde havde 2 dværg wyandotter som blev drillet lige lovligt meget af en lille flok chabo med kyllinger. Jeg fik disse to wyandotter og det har været kærlighed og hygge lige siden. Jeg elsker wyandotter :) Jeg elsker deres små fine hale numse puder og ikke mindst deres ekstremt skønne øjne og blik . De er så rolige og hyggelige og på trods af at de flyver sover de på pind i hønsegården og jeg kan altid hente æg i rederne. Køkkenhave og bed holder de sig mere eller mindre fra og skulle de ske de går derud så er skaden ikke så store for de vil hellere pikke rundt under tujaen :)  De to blev til 8 og de 8 blev til 11 for så at blive reduceret til lille flok på 1,5 og sådan en flok har jeg haft siden..indtil sidste efterår hvor flokken pga høg blev reduceret til 2,2 . For en måned siden afleverede jeg 24 æg til udrugning og 23 af dem klækkede. imens disse lå i ruge maskine blev en høne skruk ,  og leverede 14 friske kyllinger . Nu har jeg 41 dværg wyandotter. Foruden disse har jeg lige investeret i 3 Dværg orpington og jeg er sikker på at krydsninger af disse to giver nogen især gode æg liggere og ikke míndst fine kødhøns ...Kan kun anbefale disse prægtige dyr

Offline Anna Christina Landmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Sv: De oversete dværghøns!
« Svar #35 Dato: 14 April , 2017, 09:53 »
Jeg tænker måske at prøve en sidste gang med tamme høns, se hvordan det går med dværghøns, for hvis ikke, giver jeg op. Min mor vil dog stadig gerne have høns selvom jeg ikke passer dem, så der vil nok altid være høns i haven.
Men først burde jeg rode op i de to fjerklumper jeg allerede hår ::)
« Senest Redigeret: 14 April , 2017, 12:00 Fra Anna Christina Landmark »
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline Ekelund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: De oversete dværghøns!
« Svar #36 Dato: 14 April , 2017, 10:26 »
Ja jeg var også en af dem der kun kiggede på de helt store høns i starten. Men det var fordi jeg havde hørt de var væsentlig roligere end mange andre høns.

Men så faldt jeg over dværg kochin og faldt pladask for dem så det er dem vi har i dag. De er så søde når de kommer løbende over plænen og ligner små fjer bolde. Og de lægger tilmed godt med æg. Æggene er ikke store mellem 30-36 gram men tilgengæld har de en kæmpe lækker blomme ..
« Senest Redigeret: 14 April , 2017, 10:30 Fra Ekelund »

Offline lysbeth

  • Bruger
  • Indlæg: 17
Sv: De oversete dværghøns!
« Svar #37 Dato: 04 Maj , 2017, 09:40 »
Jeg foretrækker helt klart dværghøns. Mit dilemma er at jeg har svært ved at finde mine udvalgte racer i dværg: I øjeblikket er jeg på udkig efter Welsumer, Barnevelder, Bielefelder (som jeg dog ikke kender udbredelsen af i Danmark), Maran eller New Hampshire, alle i dværg. Jeg holder øjnene åbne og håber, der viser sig noget senere på sæsonen.
« Senest Redigeret: 04 Maj , 2017, 09:57 Fra lysbeth »
"The best exercise for the heart is lifting other's up"

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: De oversete dværghøns!
« Svar #38 Dato: 04 Maj , 2017, 12:59 »
Lysbeth har du prøvet at gå ind på de respektive racers hjemmesider og søge der. Evt. ringe til et af bestyrelsesmedlemmerne og høre om de kan formidle kontakt? Jeg ved da at vi har dygtige avlere af dværgbarneveldere herhjemme.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline lysbeth

  • Bruger
  • Indlæg: 17
Sv: De oversete dværghøns!
« Svar #39 Dato: 04 Maj , 2017, 13:20 »
Hvorfor har jeg dog ikke selv tænkt på det?? Hermed gjort - tak!
"The best exercise for the heart is lifting other's up"

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Sv: De oversete dværghøns!
« Svar #40 Dato: 27 August , 2017, 11:07 »
Jeg har lige fået min første lille flok af dværghøns. Har længe haft lyst til få nogle, men manden min var ikke så nem at overbevise - han vil gerne have nogle store æg, og også gerne mange af dem.
Nu lykkedes det - 15 dværgdotteæg i rugemaskinen, og 7 levende kyllinger som resultat.
Det bliver bare så hyggeligt, tror jeg :)
Faren ved det er, at jeg KUNNE komme til at brede mig over flere racer, som det skete med de store høns. Der er så mange fine  ;)
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: De oversete dværghøns!
« Svar #41 Dato: 30 August , 2017, 12:22 »
Jeg har lige fået min første lille flok af dværghøns. Har længe haft lyst til få nogle, men manden min var ikke så nem at overbevise - han vil gerne have nogle store æg, og også gerne mange af dem.
Nu lykkedes det - 15 dværgdotteæg i rugemaskinen, og 7 levende kyllinger som resultat.
Det bliver bare så hyggeligt, tror jeg :)
Faren ved det er, at jeg KUNNE komme til at brede mig over flere racer, som det skete med de store høns. Der er så mange fine  ;)
Tillykke med dine små dotter :). Det er helt i uheld, her på matriklen, at min eneste lille dværghane blev slagtet af naboens møghund, ellers havde der med garanti været små hollandske dværghøns overalt her hos mig nu ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: De oversete dværghøns!
« Svar #42 Dato: 30 August , 2017, 12:46 »
Tillykke med dine små dotter :). Det er helt i uheld, her på matriklen, at min eneste lille dværghane blev slagtet af naboens møghund, ellers havde der med garanti været små hollandske dværghøns overalt her hos mig nu ;).
Ja men hvis du er i bekneb, er jeg da leveringsdygtig i en lille hollænderhane :) Jeg var i Jylland i foråret for at hente "nyt blod" til mine hollandske dværge i form af rugeæg. Af dem er der kommet tre små haner. Det er bare en bedårende lille race.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: De oversete dværghøns!
« Svar #43 Dato: 30 Juli , 2019, 18:59 »
Kl. 18 ringede det på døren.
Jeg lukkede op, og udenfor stod min nabo.
Nabo:"Er du klar over, at der går høns herude (i min forhave)?"
Gok:Ja, det ved jeg godt, -er de gået ind til dig?
Nabo:"Nej, men da jeg gik langs hækken, kunne jeg høre pippen, og kunne se, at der gik høns inde hos dig" (oversættelse: De var sluppet ud!).
Gok: De går her hver dag, og høns er bare så nemme, for de ved hvor de bor.
Nabo: "Det var nok bare mig, som fik dem skræmt gennem hækken, da jeg kom ind for at ringe på".
Gok: Ja, det er korrekt, for ellers ville de være blevet her.  ::)

Naboen går tilbage, og den ene 12 ugers dværgkylling, som løber langs hækken i hans indkørsel, skynder sig tilbage gennem hækken til sikkerheden.  ;D
« Senest Redigeret: 30 Juli , 2019, 20:10 Fra Gok »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: De oversete dværghøns!
« Svar #44 Dato: 31 Juli , 2019, 07:55 »
Sød historie 😍
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk