Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan nedarves columbia?  (Læst 16132 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Charlotte3080

  • Bruger
  • Indlæg: 80
Hvordan nedarves columbia?
« Dato: 20 November , 2015, 23:05 »
Jeg købte en flok wyandotter-kyllinger i sommers og forældredyrene var et misk-mask af forskellige randede farver.
Ingen af kyllingerne er faldet ud i nærheden af forældrene. en håndfuld af dem ligner nærmest buttede lyse columbia sussex (inkl de hvide ben), 1 er gul columbia, 1 er helt sort (med mørke ben), 2 er blå med en form for tværstribning (den ene med gule ben, den anden med hvide).
Kan det godt passe at de falder sådan ud, når forældrene er randede uden antydning af columbia aftegninger?
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Skånske Blomsterhøns
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvordan nedarves columbia?
« Svar #1 Dato: 21 November , 2015, 20:44 »
Når forældrene er et misk mask, så kan der sagtens forventes at kyllingerne bliver det samme.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hvordan nedarves columbia?
« Svar #2 Dato: 23 November , 2015, 00:09 »
Forældrene har nok ikke kun været randet så for så burde kyllingerne også blive det samt hvis Wyandotter med gule eller gullige løb også.

En randet er columbia samt nogle recessive gener der gør den randet derfor er det kun hvis man blander ikke randede dyr indover at det dominante columbiagen træder frem og dyrene bliver dette samt de recessive gener træder i baggrunden som gør dem randet.

Hvordan menes med tværstribet? For nogle columbia/båndede blandinger ligner de har lidt stribning på sadlen og hvis ikke dette skal der næsten have været et tværstribet dyr indover for at denne farve kan komme frem.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvordan nedarves columbia?
« Svar #3 Dato: 23 November , 2015, 08:29 »
Når de både har hvide og mørke ben, så lyder de ikke så ægte.

Var det muligt at se lidt billeder af dem?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Charlotte3080

  • Bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Hvordan nedarves columbia?
« Svar #4 Dato: 23 November , 2015, 12:37 »
Er anlæg for gule løb også et dominant gen?

Så et af forældredyrene må nødvendigvis have været columbia fænotypisk eller kan man ikke lave den konklusion?

Jeg vedhæfter lidt billeder. Så kan I også se hvad jeg mener med tværstribet ift hanen. Tidligere var han helt uden de striber - de er kommet henover de seneste uger.

Som I også kan se på billederne, så har hanen ikke rosenkam. Desuden har de alle haft lange halefjer, som de så har tabt i løbet af den forgangne uge. Før lignede de slet ikke wyandotter i formen - det gør de lidt mere nu.
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Skånske Blomsterhøns
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline Charlotte3080

  • Bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Hvordan nedarves columbia?
« Svar #5 Dato: 23 November , 2015, 12:38 »
Her kan man se hvordan den hvide nu har tabt de lange halefjer.
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Skånske Blomsterhøns
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline Charlotte3080

  • Bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Hvordan nedarves columbia?
« Svar #6 Dato: 23 November , 2015, 12:51 »
Her ses hanens kam tydeligt.
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Skånske Blomsterhøns
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvordan nedarves columbia?
« Svar #7 Dato: 23 November , 2015, 13:12 »
Her ses hanens kam tydeligt.

Denne er ikke en ægte wyandot, da den ikke har rosenkam.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hvordan nedarves columbia?
« Svar #8 Dato: 23 November , 2015, 15:13 »
Ser ikke særlig racetypiske ud som Wyandotter og randede er da slet ikke til at se spor af overhovedet.

Ligner lidt forskellige F1 og måske F2 blandinger af Wyandotter og andre racer, som Maran/Australorps(den sorte) samt de stribede noget Plymouth Rock måske. Den Hvid sort-columbia er meget Sussexpræget over sig og så har den også lige Tværstribning.

Den Blå Gråstribet-sølv hane ved jeg ikke hvad jeg skal gætte på er i helt.

Den Gul sort-columbia ligner mest en Wyandot, men ikke i randet og kropsformen ligner ikke helt, men kan måske godt være et knap så godt eksemplar.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Charlotte3080

  • Bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Hvordan nedarves columbia?
« Svar #9 Dato: 23 November , 2015, 15:43 »
Jeg har selv mistænkt, at det var krydsninger. Det er træls, for jeg valgte netop wyandotteren, da det er den race, jeg er opvokset med. Derfor synes jeg det ville være et perfekt bidrag til en blandet flok havehøns. Så er ærgerlig over at ende op med nogle høns, der slet ikke ligner det, jeg havde regnet med. Det er fint nok at de ikke er udstillingskvalitet, men...

Kan man udfra viden om genetikken være sikker på at de ikke er racerene? Jeg tænker ift de hvide ben og enkeltkam? De forældredyr jeg så, var alle randede. Betyder det at der må have været en ikke-randet forælder, når nu over halvdelen af kyllingerne ender ud med at være columbia?

Jeg vil ringe til opdrætter og høre hvad hun tænker. Og så kan det være jeg må på jagt efter rugeæg eller daggamle kyllinger (hvis jeg er så heldig at ikke alle silkerne er haner  :o) efter racetypiske wyandottere til foråret :)

Hvad skulle man gøre uden jer kloge hønsefolk  /o  :)
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Skånske Blomsterhøns
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hvordan nedarves columbia?
« Svar #10 Dato: 23 November , 2015, 16:16 »
Ud fra nogle ting vil man sagtens kunne sige det med at de ikke er racerene. Feks. når de får mørke eller hvide ben som ikke kommer af rene gulløbede dyr.

Enkeltkam sker somme tider blandt de store Wyandotter og benævnes også i gamle bøger i tidens løb. Dette fordi en renavlet Rosenkam nedsætter befrugtningskvaliteten hvilket kan medføre dårligere befrugtning så derfor brugte man ofte rosenkammede split enkeltkammede haner som har normal brfrugtningskvalitet til rosenkammede høner. Hvis så både hanen og hønen var split enkeltkam kom der somme tider nogle af disse kyllinger.

Typen og kroppen kan der også siges noget om da en Wyandot har runde former og ikke firkantet og aflange som flere af disse kyllinger har.

Disse tegninger var heller ikke kommet hvis begge forældre havde været randede da de er dominante overfor dette gen.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Charlotte3080

  • Bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Hvordan nedarves columbia?
« Svar #11 Dato: 23 November , 2015, 17:04 »
En af hønerne har ligesom to små rækker af takker på hendes ellers flade kam - er det mon også et tegn på at der er enkeltkams-gener i spil, eller er det bare tilfælde?

De er blevet mere buttede at se på - de viste billeder er hhv 2 og 4 uger gamle. Dvs på det tidspunkt var hønsene ca 16-18 uger gamle. Jeg kan tage nogle nye i morgen. Jeg ved ikke om kropsformen på billederne også er forkert, når man har i mente at de ikke var helt udvoksede?
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Skånske Blomsterhøns
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hvordan nedarves columbia?
« Svar #12 Dato: 23 November , 2015, 19:32 »
Jeg synes det er ærgerligt, hvis du har købt disse for at være racerene wyandotter. Det ser ud til at være sunde fugle, og du kan sikkert have glæde af æg/slagt, men avlshøns er det nok ikke.
Angående krydsninger: Jeg havde for et par år siden en barnevelder hane gående med en rød sussex-høne - alle hendes kyllinger fik en lidt udvisket columbiategning, flot mørkerøde med skinnende sorte blondekanter - de var sådan set pæne, men de gik i fryseren ved første gal. Hønerne blev ansat ved en kommunal besøgsgård.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Charlotte3080

  • Bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Hvordan nedarves columbia?
« Svar #13 Dato: 24 November , 2015, 22:19 »
Ja det er rigtig ærgerligt. Alle forældredyrene skulle være randede og af udstillingskvalitet - men det har åbenbart ikke været tilfældet.

Her er billeder fra i dag. De ligner stadig ikke ægte dyr, vel?

Nu må jeg se hvad opdrætter siger og om hun er til at tale med. Og så må jeg nok på jagt efter racetypiske wyandotter til foråret :)
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Skånske Blomsterhøns
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvordan nedarves columbia?
« Svar #14 Dato: 24 November , 2015, 23:42 »
De er vel ikke af udstillingskvalitet, når de er krydsede af diverse farver.

Alt andet lige, så er det kun en fordel, hvis man sætter sig lidt ind i racens standard (kendetegn) så man er lidt mere forberedt, når man skal ud og shoppe racehøns.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub