Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høns blege i ansigtet og kam  (Læst 2532 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline azka

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Høns blege i ansigtet og kam
« Dato: 12 December , 2018, 15:56 »
Hej  Jeg er ny indenfor høns.  Har sort og blå orpinkton stor race som jeg fik i sommers, de har haft det fint siden jeg fik dem. De gik så i fældning her for 1,5 mdr siden, syntes de er blevet noget blege både i ansigtet og kam her på det sidste. Kan de være syge eller er det meget normalt. De ser ud til at trives de spiser og søger mad. Så det er måske bare mig der er lidt pylret. Giver I noget specielt foder pm vinteren. Mvh Anders

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Høns blege i ansigtet og kam
« Svar #1 Dato: 12 December , 2018, 16:28 »
Det er ganske normalt, at hønerne er blege i kam og ansigt vinteren igennem. Når Lyset begynder at vende tilbage og æglægningen går i gang igen, så er jeg sikker på, at kammene/ansigterne på dine høner vi stråle flot røde igen.

Ændring i kammens farve kan være regn på sygdom. Blålig kam når kroppen får får lidt ilt - dette er ofte tegn på alvorlig sygdom. Bleg kam ved utøjsangreb, massivt overtryk af indvoldsorm og forgiftninger.

Når dine høner har sund adfærd, er de ikke syge
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Høns blege i ansigtet og kam
« Svar #2 Dato: 12 December , 2018, 20:49 »
Når mine høns fælder, bliver deres kam bleg. Når de igen er på toppen, bliver de røde igen.
I fældeperioden vil de gerne "forkæles" med det foder, som ellers er for kraftigt, eller som gør dem for fede. De bruger en masse energi til at producere en ny fjerdragt.