Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger på vej  (Læst 1181 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Randi E

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
Kyllinger på vej
« Dato: 05 Juli , 2010, 14:49 »
Jeg har forsøgt at lyse nogle rugeæg på 8. dagen, her i lørdags, men blev lidt forvirret af, det jeg så.
I 4, af de 12 æg, var der to luftlommer i, en i toppen og en hen af siden. De var ret mørke i forholdt til de andre og luftlommerne flyttede sig ikke når jeg drejede ægget. Jeg kunne dog se blodårene inde i ægget, hvilket jo burde være et godt tegn.
I de andre 8 æg synes jeg, jeg kan se boldårer, en mørk del i midten og kun en luftlomme.
Æggene ligger trygt og godt under skruk hønen. Jeg vil gerne sortere de dårlige fra, så hun ikke bruger krudt på dem eller de eksplodere. Har set på mange billeder på nettet, men er stadig i tvivl.
Er der nogen der har et bud på om der er liv i dem? 
1 sort sussex høne, 1 tværstribet skovhøns.1 sort skovhøns, 1 amberlink høne

1.0 finsk lapphund

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kyllinger på vej
« Svar #1 Dato: 05 Juli , 2010, 14:50 »
Hvis du er i tvivl, synes jeg du skal lade dem ligge. Det gør jeg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Kyllinger på vej
« Svar #2 Dato: 05 Juli , 2010, 14:54 »
Hvis æggene f.eks. har været sendt eller har fået en lidt voldsom behandling kan luftlommen rive sig løs eller dele sig. Det skulle vist ikke være så godt, men er æggene befrugtede, så lad dem ligge, måske går det fint alligevel.
Mvh Marianne

Offline Randi E

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
Sv: Kyllinger på vej
« Svar #3 Dato: 05 Juli , 2010, 21:47 »
Jeg lader dem også ligge og venter spændt. De er fragtet stille og roligt og de er i hvert fald ikke ubefrugtede. Det er rigtig sjovt at lyse dem, må prøve igen senere, så kommer erfaringen nok også.
1 sort sussex høne, 1 tværstribet skovhøns.1 sort skovhøns, 1 amberlink høne

1.0 finsk lapphund