Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Moskus ænder lægger æg.  (Læst 4440 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MarianneB

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Moskus ænder lægger æg.
« Dato: 27 December , 2016, 08:37 »
Hej. Kan jeg få lidt hjælp igen  ::) Fik ænder sidste forår, har også nået at få et hold ællinger i sommers, så hyggeligt. Nu er de begyndt at lægge æg igen, gå det ? Hvis de begynder at ruge inden for 1 måned får de jo ællinger allerede i februar, kan de små godt klarer det.
Ved ikke om jeg bare skal lade det gå sin gang eller skal jeg fjerne æggene.
Mange nytårs hilsner Marianne

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: Moskus ænder lægger æg.
« Svar #1 Dato: 27 December , 2016, 11:34 »
Hej Marianne
Der er ikke noget der er rigtig eller forkert her, det er både muligt at prøve at lade ænderne ruge når de selv mener at de er klar, men du kan også vælge at fjerne æggene en lidt tid enddnu, og så få forårsællinger istedet for vinterællinger... begge kan lade sig gøre.. :D

Hvis du vælger at lade ænderne selv styre det, så skal du være opmærksom på, at æggene ikke tåler hård frost, så i perioden hvor ænderne lægger æg, men går af reden resten af dagen, der går æggene til, hvis frosten bliver for hård. Andemor kan godt udruge æg og passe ællinger i frostvejr, hvis hun er en dygtig andemor og her vil det være en stor fordel hvis du har en stald eller lignende at stille til rådighed for andemor og ællinger /o

Hvis du tager æggene væk nu og dermed prøver at skubbe rugetiden til ex. marts (denne model foretrækker jeg selv) så brug æggene som hønseæg, for de smager skønt og i flere lande er andeæg en delikatesse.

Jeg har prøvet at andemor blev træt af at jeg fjernede æggene fra andereden i andehuset og dermed gik hun ud i naturen og lavede en rede, som jeg ikke fandt, førend hun kom frem med ællinger medio februar i snestorm og frost...men 8 sunde og raske ællinger overlevede.

De kan holde til meget de små, men naturligvis bliver overlevelsesraten højere jo mere sikkert og forårsagtigt det er i vejret.

Hilsen Trine

En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline MarianneB

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Moskus ænder lægger æg.
« Svar #2 Dato: 27 December , 2016, 18:59 »
Mange tak for svaret, hjalp mig lige med at bestemme mig :) prøver at fjerne æggene (og spise dem) vil gerne vente til foråret med at få ællinger, virker lidt mere hensigtsmæssigt, selvom deres hus er frostfri, er det da lidt sjovere at se ællingerne vokse op ude i det fri.  Også lidt besværlig for mig at give andemor og ællinger plads til sig selv her i vinter, så kan alle nemlig være inde i frostfri hus, hvis de ellers vil.

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Moskus ænder lægger æg.
« Svar #3 Dato: 28 December , 2016, 22:21 »
De skal nok lægge nye æg og ruge dem ud lidt senere på året. Jeg ville ikke give dem lov til at ruge nu. Det er langt sjovere at have ællinger i april hvor de kan komme ud spise græs og tage et bad uden at man skal være bange for at de bliver kold, og det er langt sjovere for dig selv at stå og kigge på dem når det er varmere. Deres æg kan bruges lige som hønseæg.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline anan1304

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Moskus ænder lægger æg.
« Svar #4 Dato: 26 Marts , 2017, 13:48 »
Min nye and lægger ey æg hver dag. Jeg er nu begyndt at lade æggene ligge og har sat et lille tag over en del af deres hus for at indikere en redeplads. Til at begynde med skubbede hun alle æggene ud udenfor "redepladsen" og lagde et nyt ved siden af.
Jeg lagde dem så tilbage i reden hver dag. Nu skubber hun dem ikke ud længere, men er heller ikke begyndt at udruge dem. Skal jeg bare lade dem ligge og håbe på at hun selv finder ud af at ruge??.

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Moskus ænder lægger æg.
« Svar #5 Dato: 26 Marts , 2017, 21:54 »
Hun skal bare samle nok. Moskusser ruger gerne på mindst 20 æg, og plejer at få en ælling ud af de fleste. Når hun begynder at lægge dun i reden begynder hun snart at ruge
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Moskus ænder lægger æg.
« Svar #6 Dato: 27 Marts , 2017, 14:36 »
Hvis din and er en førstegangs-vordende mor, er hun måske heller ikke helt sikker på, hvad hun skal med de her æg. Hun skal lige vænne sig til tanken om, at de ligger der med det formål, at hun får lyst til at ruge dem ud.

Men som Anneke siger, det skal nok lykkes!
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.