Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?  (Læst 45723 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #45 Dato: 21 ſeptember , 2016, 20:15 »
Har du prøvet og kontakte specialklubberne for hvilke opdrættere der er på sjælland. De vil helt sikkert kunne hjælpe med navne på eventuelle muligheder man kunne forhøre sig ved.

Ved en jyde med Indiske Kamphøns skal til ungdyrdag på sjælland og derfor kommer forbi. Og med alle de ungdyrdage der er for tiden burde transport ikke nødvendigvis blive et problem hvis man finder racen i anden landsdel.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #46 Dato: 21 ſeptember , 2016, 23:29 »
Jeg vil kigge lidt på de RIR links,
Mange tak.
Mht kamphøns kan jeg se at både her og i udlandet er de fundamentet for slagtehybrider, og jeg ville meget hellere selv avle en god slagtehybrid og selv gå og udryge dem efterbehov istedet for at købe daggamle industri kyllinger hos feks Bangs.
 
Og det at den ikke er så indavlet og forædlet i egen version tror jeg også vil give en mere naturlig og sundere vækst mht vægt udvikling.
Og mere spændende og med flere muligheder for at satse på forskellige kvaliteter

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #47 Dato: 26 ſeptember , 2016, 23:05 »
Lidt brainstorming vedr det kommende hønsehold aka Valhalla haven ;)

Jeg har tidligere avlet slagte kaniner som hobby et par år og fik udviklet mange gode slagteblandinger med div kryds mellem belgisk kæmpe, blå wiener, hvid land, fransk vædder mm,hvorefter det gik i sig selv igen.
Men nu kribler det igen og jeg har en drøm om at blive selvforsynende hen ad vejen i den udstrækning det kan lade sig gøre.
Pengene er små for tiden, og jeg har altid været typen der gerne vil have bang for the buck, så planen er at anskaffe mig en del forskellige racer og så holde høns for hyggens, kødet og æggenes skyld.
Bæredygtighed, dyrevelfærd og økonomi fylder meget, men jeg har ikke råd i dagligdagen til at købe økologisk eller niche produceret kød ala Gråsten, Løgismose osv, på den anden side væmmes jeg også mere og mere ved industriens behandling af dyrene, og ikke mindst at skulle betale halalafgift på mit kød.
Og kan man ikke få hvad man vil have, må man lave, dyrke, avle det selv.
Jeg har en 1300 m2 have som jeg pt ikke udnytter optimalt, men det er planen at der efter hønsehold start skal ryddes fræses og plantes egne grøntsager.
Jeg har i længere tid udelukkende spist eget bagt brød i både hvidt og mørkt.
Jeg har i perioder skraldet lidt, det er dog gået lidt i sig selv igen på det seneste.
Men for et par år siden hjalp jeg en veninde som chauffør på hendes skraldeture og blev meget overrasket over hvor meget emballeret mad og grønt der blev smidt ud der ingen ting fejler andet end at være faldet for datoen eller en for ivrig indkøber.
Med opstart af hønsehold vil jeg dog nok begynde at skralde igen på ugentlig basis for der er altid oceaner af brugtbart brød og grønt.
Så fodermæssigt regner jeg med at det kan gøres rimeligt billigt selv med protein tilsætning som vurderings sag i form af korn og soja, skaller osv.
Jeg er lidt af en gør det selv Keld hvis der er penge at spare, så jeg regner med at indkøbe et par billige 48 ægs rugere, og så mest satse på rugeæg, og så er det bare derud af jo ;)
Jeg har et skellet med støbte render stående fra et tidligere fejlslagen hus projekt på ca 100 m2, så det regner jeg med at beklæde med tråd og bræde forstærkning ( har to store hunde som nok vil synes i første omgang at de er til dem)
Internt vil der blive delt op til forskellige hønsehold, slagteplads, rugekasser osv, og der vil også blive opsat hegn i andre dele af haven så de også kan komme ud på skift på græs.
Det er sommerhusområde med et par ret emsige genboer, men grundejerforeningen har ikke lavet separate påbud mht hønsehold, så Gribskov kommunes generelle regler vedr fjerkræ gælder, og der må jeg holde op til 30 høns inkl en hane hvor der tages hensyn, men der vil uden tvivl komme klager når hanen bliver kønsmoden.
Men den tid den sorg, for reglerne siger fra kl 7 hverdage, og klokken 9 i weekends, så hvis jeg lægger en time til det, så har jeg allerede taget mere hensyn end jeg skal.
En hane er helt essentiel i mine planer om både racerene høns og kød og æglægger blandinger, så ham vil der blive kæmpet for om nødvendigt.

Mht æg er jeg helt pjattet med de grønne og de kakaobrune, så der kommer jeg vist ikke uden om Maranen ;)
De grønne og blå synes jeg også er pæne så snakker pt med nogle engelske avlere om at få tilsendt rugeæg fra Cream Legbar ( grønlægger)
Dernæst vil der nok blive suppleret med nogle maskingevær læggere af lyse brune æg, tænker på at supplere med et par Isa Brown, foruden de æg der kommer fra de racerene høner.
En æggebakke med en blanding af lysebrune, chokolade brune, turkis og grønne æg lugter langt væk af friske hjemmeavlede æg :)

Som køddyr bliver grundstammen nok indiske kamphøns.
Har kun kunne finde en enkelt avler herhjemme som jeg har skrevet til og afventer svar fra pt, men ellers har jeg fået positive tilbagemeldinger fra 2 engelske avlere, så trods sjældernheden herhjemme af disse så skal der nok komme æg i rugemaskinen ;)

kamphønsene er det planen både at have en hane og et par høns af.
Hanen er det så planen jeg vil prøve at lave nogle gode og hurtigt voksende kødblandinger af ved at supplere med plymouth rock, sussex, la bresse og maran, og muligvis andre/flere, alt efter hvad jeg kan få fat i af gode rugeæg.

Så der kommer godt gang i pipperiet her på nordkysten næste år

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #48 Dato: 27 ſeptember , 2016, 07:57 »
Isa brown??, så støtter du jo alligevel industrien og deres formering af dyr :/

Alt andet lige, så synes jeg lidt at den fordom med at rene racer ikke kan forsyne en husholdning er helt hen i vejret, for jo selvfølgelig kan de det..... men igen igen fordomme er desværre meget svære at aflive.

Jeg opdrætter kun rene racer, og jeg er 100 % selvforsynet både med kød og æg og ligeledes har jeg også lidt gode æggekunder ved siden af, og som en extra bonus, så opdrætter jeg efter standarden for racerne og udstiller lidt. dvs. at der også sælges rugeæg til en lidt bedre pris end "bare" spiseæggenes pris.
Endvidere har jeg to "kundekredse" nemlig alle havehønsefolkene og andre opdrættere. Så høner ryger aldrig i fryseren. Og jeg har renracede høns, og kan dermed hjælpe andre op som vil starte med racehøns.

Angående at starte op på dette tidspunkt med høns, så ville det bedste være at købe nogle ungdyr, og ja det er lidt dyrere og ja man skal man anstrenge sig lidt mere, da de ikke må sendes med Post D.
MEN ungdyrene vil være klare til avl nu til foråret, hvor det nu en gang er den bedste tid på året for at lave kyllinger. For kyllinger nu kræver en del mere varme = penge. Og især de store racer vil måske ikke blive som forventet (store nok) især ikke hvis efteråret/vinteren bliver meget kold og ikke mindst våd.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #49 Dato: 27 ſeptember , 2016, 15:51 »
Jeg ved ikke om der skulle være en fordom om at racehøns ikke skulle kunne forsyne en husholdning.
Det er ivertilfælde ikke noget jeg hargjort mig til talsmand for.
Alle høns lægger æg og giver kød.

Vi har nok alle forskellige indgangs vinkler, mål, interesser osv.
Min interesse ligger feks i den ekstra frodighed man opnår i F1 form ved krydsning af 2 rene racer, både mht til kød ogæglægning.
Jeg ved fra tidligere at både ved planteavl og kaninavl er der noget om snakken.

Ja, Isa Brown er en industri krydsning, men hvis man sætter sig et mål bliver man ofte nød til at vide mere om hvad man sigter mod.
Hvad man IKKE gør osv.
Det er svært at være hjemme bolche fremstiller hvis man aldrig har smagt et fabriksfremstillet bolche ;)

Isa brown bliver på ingen måde grundstammen i min æg produktion, men en for mig, økonomisk måde at få hurtigt gang i den første æg produktion, da man flere steder kan få en stortset æglægger klar høne for 65-80 kr.
Jeg regner ikke med at skulle have særligt mange af dem, og jeg håber selv at kunne lave nogle æglægger blandinger med nogenlunde lignende egenskaber hen ad vejen.
At egne blandinger skal kunne yde helt det samme som industriens mht kød og æg er på ingen måde et mål for mig.
Det ville også være urealistisk

Mht opstart er det heller ikke planen det skal være nu, men hvis jeg sigter mod at skulle have egne æg og kød fra slagt feks juni næste år, og med æglæggere der er klar til lægning efter 20-24 uger, så kan jeg godt se at de første æg skal i rugeren omkring årsskiftet
« Senest Redigeret: 27 ſeptember , 2016, 15:58 Fra KragenDK »

Offline Susanne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #50 Dato: 08 Oktober , 2016, 17:22 »
Sikke nogle gode planer, du har!
Det lyder vel nok spændende - og meget gennemtænkt.

Der er forskellige holdninger til racehøns kontra hybridhøns...det er et emne, der popper op igen og igen, og det giver ofte anledning til (meget) stærke følelser.

Jeg vil bare ønske dig held og lykke med dit projekt...det bliver godt med æg af egen avl, og det bliver berigende at gøre sig sine egne erfaringer.

Hilsen fra en, der både har/har haft hybridhøns og racehøns og som har det ganske ukompliceret med begge dele  :)
« Senest Redigeret: 08 Oktober , 2016, 17:31 Fra Susanne »
Indehaver af en lille flok hyggedværgsilkehøns, som dagligt fornøjer øjnene - samt en håndfuld maranhøner, som leverer glade blødkogte morgenæg :D

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #51 Dato: 08 Oktober , 2016, 19:48 »
 Min erfaring med Australorp er at hvis de klækkes inden 1/4 så begynder de at lægge æg nu og så bliver de ved vinteren over.  På den måde kan vi have æg fra racehøns hele året.  Det gælder sikkert også for andre racer
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #52 Dato: 09 Oktober , 2016, 17:54 »
Ja, selvfølgelig lægger racehøns æg om vinteren, for tænk på hvem der er de oprindelige stamfædre til alle hybrider og som blev brugt i industrien inden verdenen gik af lave.
Endvidere så begynder mange opdrættere også at lave kyllinger i januar/februar, og for at lave kyllinger, så må man jo trods alt have æg.
Okay en racehøne lægger nok ikke 365 æg om året, meeen det gør en hybrid nu heller ikke og slet ikke under de forhold, som private har.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #53 Dato: 02 November , 2016, 23:23 »
For ikke at få for mange racer, og dermed få få af hver race, så dropper jeg nok Sussex og lader La bresse overtage dens plads.
Planen er så opdateret til:      ( ændres jævnligt ved nye inputs, feedback osv  frem til anskaffelsen)

Indiske kamphøns  ( både rugeæg fra DK og England. hane og høner, grundstammen i kød blandingerne)

la bresse  ( både kød og æg)


grønlægger ( hybrid- til æg)

Cream  legbar  ( rugeæg fra england, blå/grønne æg)

Maran  mørke choko brune æg

Isa brown  ( udelukkende til hurtig opstart af æg i den første fase, da der fås en æglægnings klar høne til ca 65 kr, senere vil jeg bruge udelukkende hjemme avlede æg læggere


Så pt har jeg frasorteret RIR, sussex og kochin, i forhold til tidligere, da jeg er bange for at jeg så kommer til at strække mig over for mange, og således have for få avlsdyr i de enkelte racer at vælge i mellem.
Det er altid et kompromis, da jeg synes mange racer har nogle gode brugbare egenskaber på mange områder.
Måske vil jeg senere se om jeg kan få plads til plymouth rock, da cornish aka indiske kamphøns x PL bare skal prøves på et tidspunkt, men pt tror jeg nok at begrænsningens kunst også er at foretrække  ;)



Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #54 Dato: 11 November , 2017, 20:51 »
Der har været kommet en masse ting på tværs så dette års sæson er desværre fløjet afsted med andre ting.
Projektet er dog på ingen måde skrinlagt og jeg ser mere frem til end nogensinde snart at blive selvforsynende med fjerkræ kød og æg.
Jeg har mange i min omgangskreds som efterspørger friske æg fra fritgående høns og halalfrit kød, så planen er på ingen måde at begrænse udelukkende til eget forbrug.
Jeg har for år tilbage "skraldet" af og til, og med tanke på hvor meget specielt brød og grønt der smides ud, mener jeg at kunne holde det købte foder forbrug rimeligt nedev ved fotrinsvist at fodre med grøt og tørret brød og så tilsætte en proteinkilde efter behov.

Soya bønner ville vel være det mest oplagte som tilskuds proteinkilde?

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #55 Dato: 13 November , 2017, 01:28 »
jeg må indrømme at jo mere jeg læser, ser og hører om La Bresse, jo mere betaget bliver jeg af racen.
Hurtig tilvækst.
Stort og udsøgt bryst kød.
God æglægger.
God til at finde naturlig føde og en masse andre gode egenskaber.

Denne avler er feks også meget fascineret af dem efter at have prøvet flere forskellige dual purpose breeds.
https://www.youtube.com/watch?v=go31-aHj3Bc

Grundstammen i kød produktion bliver Indiske kamphøns ( størrelse, tilvækst og brystkød) og La Bresse ( tilvækst og bryst kød).

både som rene slagtede dyr og som en blanding heraf hvor jeg håber at kombinere de to racers gode egenskaber, og forhåbentligt få den ekstra f1 tilvækst og frodighed som en krydsning af to rene racer giver i første generation.

Det vil være smartest at lade hanen være La Bresse også aht til fremtidige æglæggere da la bresse har en bedre æg produktion end IK, så jeg ville kunne bruge den på både de andre LB høner, og de andre æglæggere så jeg, ville kunne holde dem en generation mere før jeg skal ud og have nye avlsdyr hjem igen

Forruden at jeg tror at LB x IK bliver en god hurtig voksende kød blanding, så tror jeg også at feks LB x Cream legbar og andre bliver gode æglæggere.
Og så bliver det også lidt sjovt at se hvilke farver æggene får :)

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #56 Dato: 15 November , 2017, 04:40 »
Stødte på denne side hvor man har en god oversigt over protein indholdet i fødevarer, hvilket kan være meget nyttigt hvis man feks sammensætter deres kost selv af brød og grøntsager osv, eller giver dette som tilskud til pillefoder.

Fødevarerne er inddelt i klasser og tabeller og kan sorteres alfabetisk, efter mindst eller mest protein osv

 http://kalorietabel.dk/proteiner/

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #57 Dato: 24 November , 2017, 07:46 »

Rugemaskine 96 ægs til 550 kr på ebay

https://www.ebay.co.uk/itm/96-Eggs-Automatic-Incubator-Hatcher-Temperature-Duck-Bird-Hygrometer-Control-Box/263095693511?_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D20140131123831%26meid%3Dd2dc7e13bc954c35b7b85bfd50722caf%26pid%3D100170%26rk%3D1%26rkt%3D5%26sd%3D232528478694&_trksid=p5411.c100170.m2943

Er der nogen der kender denne model eller har erfaringer derfra?
550 kr inkl porto fra Tyskland er godt nok billigt, og man kan få reservedele/løsdele til det hele uden problemer.
Overvejer at bestille en til den første.
Den fås også som 48 ægs model uden den ekstra underdel.
Jeg har set at man også kan få en løs 63 ægs vende bakke med samme mål og motor stats, men ved ikke om de ekstra æg på samme plads vil give problemer med luft cirkulationen?


Status på det kommende hønsehold.
Jeg regner med at sætte rugeæg over omkring Februar eller Marts.

Indiske Kamphøns:
Jeg skrev og fik svar fra en dansk avler fra lolland i 2016.
Har skrevet igen men stadigt ingen svar i denne omgang.
Jeg har skrevet til en engelsk avler der har en flok på 15 haner og 50 høns og afventer svar.

La Bresse:
Jeg har skrevet og fået positivt svar fra en avler fra Gørløse.
Har også skrevet til en avler fra midtsjælland uden svar i denne omgang.
Og til en fra Rødovre hvor jeg afventer svar pt

Isa Brown: ( skal prøves en enkelt gang så der er noget at sammenligne med fremadrettet)
Fandt rugeæg på DBA.
Mangler at skrive til avler

Maran
Fandt rugeæg på DBA.
Mangler at skrive til avler

Araucana
Fandt rugeæg på DBA.
Mangler at skrive til avler

Cream legbar
Fandt rugeæg på Ebay UK.
Mangler at skrive til avler.
Starter muligvis med Aruacaneren kun da disse æg fås herhjemme, selvom CL skulle have en højere æg produktion

Italiener (overvejer at snige et par stykker ind pga den gode æg produktion)
Fandt rugeæg på DBA.
Mangler at skrive til avler

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #58 Dato: 24 November , 2017, 13:50 »
Blot til info, hvis det er isa brown æg fra en privat, som har isa hane og høner, så bliver afkommet ikke isa, da de er F1 krydsninger og det kun er Hendricks Genetics som har den hemmelige opskrift.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #59 Dato: 24 November , 2017, 14:06 »
Det er jeg godt klar over, men tak for info ellers.
Jeg skal også have spurgt ind til om det er æg fra et "klækkeri" eller private f2, f3 osv, men jeg har ikke fået kontaktet personen endnu.