Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bedste æglægger race??  (Læst 6172 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Annette Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
Bedste æglægger race??
« Dato: 21 April , 2014, 22:58 »
Hvad race skal man vælge hvis de skal lægge gode æg!!??
Annette

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Bedste æglægger race??
« Svar #1 Dato: 21 April , 2014, 23:03 »
Alle racer lægger gode æg hvis de bliver holdt og fodret rigtigt.

Jeg tror ikke det var helt det du mente med spørgsmålet så måske du skal omformulere det.  ;) ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Bedste æglægger race??
« Svar #2 Dato: 22 April , 2014, 00:42 »
Enig med pilegaarden
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Annette Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
Sv: Bedste æglægger race??
« Svar #3 Dato: 22 April , 2014, 10:05 »
  :o
Hé hé
Jeg mener jo bare hvilke racer er gode æglæggere!
Gerne store æg med stor blomme;-)

Jeg har nogle høns men de er for kluntet de træder æggene i stykker! Det er stor kød race!
Så nu vil jeg gerne have et par gode æglæggere ;-)
 

Offline palleti

  • Bruger
  • Indlæg: 259
  • Livet er kort - spil bridge!
Sv: Bedste æglægger race??
« Svar #4 Dato: 22 April , 2014, 10:37 »
Hvis du 'bare' vil have æg i lange baner, skal du gå efter en æggemaskine, ISA-et-eller-andet/rød amerikaner, eller hvad man nu kalder æglægningshybriderne. De vil helt klart lægge flest æg i forhold til deres størrelse og foderindtag, og mange er glade for deres temperament.

Hvis du ønsker en race der kan avles på, som også lægger godt med æg, skal du gå uden om hybriderne. Emnet har naturligvis været drøftet før på Forum, så der er mange gode råd i trådene her:

https://www.google.dk/#q=%C3%A6gl%C3%A6ggere&safe=off

http://johannekelly.blogspot.dk/2012/05/jeg-skal-have-hns-hvilken-race-skal-jeg.html
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Bedste æglægger race??
« Svar #5 Dato: 22 April , 2014, 10:44 »
MEN nu bliver der spurgt om racer og så er alle hybrider vel udelukket.

Af racer som i tidernes morgen er lavet til æg er Italienere, Rhode Island Red, Australorps. Men der er mange andre også som lægger godt med æg og endvidere er gode i gryden også, hvis der skal avles med dem og der bliver hanekyllinger.

Wyandotter har ry for at lægge æg med større blommer i kontra hvide.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Bedste æglægger race??
« Svar #6 Dato: 22 April , 2014, 21:40 »
det kommer jo an på hvad du vil ha, isa'r og andre æggemaskiner giver store æg med forholdsvis små  , næringsfattige blommer, idet der er grænser for hvor meget guf en høne kan producere og komme i æg, parametere som mange havehønseejere vægter lidt tungere,end bare mange æg.
du kan nemt finde andre høns, evt fra div rundkørsler, hvor du vil få krydsningsfrodigheden som gevinst evt i en del generationer.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Bedste æglægger race??
« Svar #7 Dato: 22 April , 2014, 22:39 »
Jeg vil som så ofte før godt slå et slag for New Hampshire, som er fremavlet med formålet at give en rimelig god mængde æg men også være et godt slagtedyr.

De er normalt også rimeligt rolige at have med at gøre.
Mvh
Erik Andersen

Offline Fru Andersson

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
    • Visit Læsø
Sv: Bedste æglægger race??
« Svar #8 Dato: 22 April , 2014, 22:42 »
- jeg er meget begejstret for mine Australorps. Det er en dejlig rolig høne, men knapt så flegmatisk som Orpington og en langt bedre æglægger...
1,6 Gul Orpington
1,7 sort/blå sølv Maran
2,12 sort/blå Australorps
1,6 sølvhalset Dorking
0,14 Faverolles, Wyandott, Araucana, Australorps
Ester - Beagle tæve på 5 år
Lucas - Golden Retriever kastrat på 7 år
Anna og Aksel - huskatte på 3,5 år
3 skønne islandske heste, Siggi på 19 år. Kiljan og Jörfi på 4 år
7 bifamilier af Den Brune Bi

Offline Annette Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
Sv: Bedste æglægger race??
« Svar #9 Dato: 23 April , 2014, 23:16 »
Tak for de gode svar;-))

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Bedste æglægger race??
« Svar #10 Dato: 24 April , 2014, 07:04 »
isa'r og andre æggemaskiner giver store æg med forholdsvis små  , næringsfattige blommer, idet der er grænser for hvor meget guf en høne kan producere og komme i æg

Arrh Kristian, det er vist en noget hjemmestrikket om end logisk teori - her må du komme med lidt dokumentation på at den påstand har sin rigtighed
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline aakande

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
Sv: Bedste æglægger race??
« Svar #11 Dato: 24 April , 2014, 21:41 »
Mine danske landhøns lægger lægger 2- æg om dagen ca :) det samme gør mine røde amerikaner os :) og må sige at æggene er os store selv om de danske landhøns  ikke er så store som røde amerikaner :)
ny i hønse faget :)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Bedste æglægger race??
« Svar #12 Dato: 24 April , 2014, 23:15 »
Arrh Kristian, det er vist en noget hjemmestrikket om end logisk teori - her må du komme med lidt dokumentation på at den påstand har sin rigtighed

Det er ikke alt vi mennesker, endnu, kan dokumentere, men hvis det virker logisk er det nok heller ikke helt forkert. Industrien er fokuseret på flest mulige æg, på så lave foderomkostninger som muligt.

I min bog er kristians 'påstand' umiddelbart så logisk, at jeg ville bede dem der tænker anderledes, om at dokumentere hvorfor kristians påstand ikke holder vand.

Mine danske landhøns lægger lægger 2- æg om dagen ca :) det samme gør mine røde amerikaner os :) og må sige at æggene er os store selv om de danske landhøns  ikke er så store som røde amerikaner :)

Her kræves så måske lidt dokumentation. Det er yderst sjældent at en høne producerer mere end ét æg pr døgn. Industrien ville helt sikkert være meget interesseret, hvis du havde høns der pr individ lagde mere end ét æg i døgnet. 
Mvh
Erik Andersen