Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Den er kommet for tidligt ud!!  (Læst 11671 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Den er kommet for tidligt ud!!
« Svar #15 Dato: 23 April , 2014, 08:37 »
Se venligst bort fra dobbelthagen..det er ikke nemt at tage billeder med iPad og venstre hånd!!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Den er kommet for tidligt ud!!
« Svar #16 Dato: 23 April , 2014, 08:48 »
Nårh! Den ser rigtig frisk og glad ud.

Lommelærker er også bare so last year ...
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Den er kommet for tidligt ud!!
« Svar #17 Dato: 23 April , 2014, 18:37 »
Kære bette Onkel Anders ; )

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Den er kommet for tidligt ud!!
« Svar #18 Dato: 23 April , 2014, 18:44 »
ja det ligner jo en moskus  :) øv hvis de æg fra mig er gået i stå. men har også kun hørt om dårlige resultater ved rugning i maskine. har du gjord efter foreskriften med luftning og sprøjtning af æg og alt det?  og fik de syrebad inden? ved dog ikke hvor meget betydning det har. men den sene død kunne tyde på iltmangel så de er døde.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Den er kommet for tidligt ud!!
« Svar #19 Dato: 23 April , 2014, 20:13 »
ja det ligner jo en moskus  :) øv hvis de æg fra mig er gået i stå. men har også kun hørt om dårlige resultater ved rugning i maskine. har du gjord efter foreskriften med luftning og sprøjtning af æg og alt det?  og fik de syrebad inden? ved dog ikke hvor meget betydning det har. men den sene død kunne tyde på iltmangel så de er døde.

Ja de æg fra dig gik i stå :( Øv, men sådan er det bare.. De fik syrebad og har luftet ud hver dag, men ikke sprøjtet dem.. Det er lykkes mig før med andeæg i maskine, men jeg skal ikke kunne sige, om jeg har gjort noget forkert :( :(
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Den er kommet for tidligt ud!!
« Svar #20 Dato: 24 April , 2014, 21:23 »
jeg har fået  i går  og i foregås 2 ællinger ud af 3 befrugtede æg. Udruget i maskinen. alle fra samme and,  den tredje prikkede hul men så skete der bare ikke mere,    efter den døde halvvejs ud af ægget omringet af sinde brødre i maskinen fandt jeg ud af at det var en blommeælling... engang imellem sker der bare noget med de æg selv om de har samme vilkår. For resten jeg giver aldrig andeæg "syrebad", skidtet bliver bare skrabet af ved slemme tilfælde... hvis din ælling skal på opdragelseferie her så er den velkommen til de 2 jeg har, så kan den komme hjem igen når den er lidt større ...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Den er kommet for tidligt ud!!
« Svar #21 Dato: 24 April , 2014, 21:45 »
syrebadet skulle fjerne den hinde der er på æget som andemor ville slide af. og bliver hinden ikke fjernet skulle det kunne lukke for ilten så ællingen dør derinde kort før klækning.

dette er ikke egen erfaring, bare noget jeg har læst bliver anbefalet og brugt blandt mange. inkl dem der avler/ruger meget. så jeg har bare givet rådet videre.

men jeg kan så også se at ægene bliver slidt "blanke" når de bliver ruget under and. og da jeg selv havde æg i syrebad kunne jeg tydeligt se hinden. jeg har kun prøvet delvist at ruge i maskine. her fik ægene syrebad og ruget indtil de skulle luftes, sprøjtes og alt det. da fik en høne den ene halvdel æg og en and den anden. alle æg klækkede :-)


men Øv Mette ægene ikke blev til noget. sendte dig gerne et par ællinger hvis jeg kunne. hvad med de få æg fra mig som er under anden. har du tjekket dem?
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Den er kommet for tidligt ud!!
« Svar #22 Dato: 26 April , 2014, 15:49 »
jeg har fået  i går  og i foregås 2 ællinger ud af 3 befrugtede æg. Udruget i maskinen. alle fra samme and,  den tredje prikkede hul men så skete der bare ikke mere,    efter den døde halvvejs ud af ægget omringet af sinde brødre i maskinen fandt jeg ud af at det var en blommeælling... engang imellem sker der bare noget med de æg selv om de har samme vilkår. For resten jeg giver aldrig andeæg "syrebad", skidtet bliver bare skrabet af ved slemme tilfælde... hvis din ælling skal på opdragelseferie her så er den velkommen til de 2 jeg har, så kan den komme hjem igen når den er lidt større ...
Tak Anna..men jeg håber på at kunne sammenføre den lille pjevs med min mitter and plus ællinger, som gerne skulle klække indenfor en uges tid ( med mindre at heldet virkelig ikke følger mig!!) ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Den er kommet for tidligt ud!!
« Svar #23 Dato: 26 April , 2014, 15:57 »
Maja, pyt med det.. Ja gu er det øv, er da også rigtig ærgerlig, men sådan er det bare nogen gange..jeg giver ikke op ;) men som sagt ved jeg ikke, hvad jeg har gjort galt.. Det ER gået galt før, men det er også gået godt før!? Hmmm.. Hvordan sprøjter du æggene Maja?

Jeg har bare haft Nada mulighed for at tjekke æggene under mutter and, hun passer virkelig den rede godt og er møg sur! Men dens rede burde klække inden for en uges tid..så får vi at se.. Jeg forsøger at tjekke senere idag/aften, når den forhåbentlig forlader reden et kort smut :)

MorAnna: bruger du stadig madam blå til klækning? Eller måske også rugning?
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Den er kommet for tidligt ud!!
« Svar #24 Dato: 29 April , 2014, 22:58 »
madam blå til både rugning og klækning... thi hi lige nu har jeg 3 maskiner kørende,  man må jo på tidspunkt udskifte men jeg holder så meget af "gammel håndsikker teknik" ;D
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Den er kommet for tidligt ud!!
« Svar #25 Dato: 30 April , 2014, 19:34 »
madam blå til både rugning og klækning... thi hi lige nu har jeg 3 maskiner kørende,  man må jo på tidspunkt udskifte men jeg holder så meget af "gammel håndsikker teknik" ;D

Overvejer faktisk at købe madam blå og bruge som klækker!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Den er kommet for tidligt ud!!
« Svar #26 Dato: 30 April , 2014, 21:59 »
jeg har 2 madam blå som både ruger og klækker. og overvejer om den ene skal skiftes med den store model i stedet  :) dog her brugt til kyllinger.


jeg har endnu ikke gennemført en hel anderugning i maskine. men i den vejledning jeg læste hvis jeg skulle stod at ægene dagligt skulle oversprøjtes med vand efter et vis antal døgn. det må vel svare til at anden taget et bad som de jo også gør :-)

jeg ved ikke hvor stor betydning det har for rugningen. men ved bare at ænderne også gør dette. dog allerede fra dag 1, syntes jeg   :)
men det er også varieret hvor meget og ofte de bader når de er ude. og der kommer nu også fint med ællinger fra de brune som ikke er ret badeglade når de ruger.

indtil videre er jeg oppe på  51 ællinger fra 4 mødre :-) må altså snart få lagt de billeder ind. de når jo at blive voksne inden.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Den er kommet for tidligt ud!!
« Svar #27 Dato: 07 Maj , 2014, 21:52 »
Genforenet med sin biologiske mor plus en spandfuld mindre søskende ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Den er kommet for tidligt ud!!
« Svar #28 Dato: 07 Maj , 2014, 22:04 »
hvor er de fine  /o syntes den ene eller to ser blå ud der er ude at bade. ellers kan den ene eller begge de lyse også være fra mig. mine blå fra første kuld var dog ret mørke de første dage, vent en uge og se om  nogle måske bliver mere blå i det.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Den er kommet for tidligt ud!!
« Svar #29 Dato: 07 Maj , 2014, 23:51 »
Ja Maja, der er nemlig to spraglede, der er en anelse lysere end sort.. Er spændt på, om de bliver blå med tiden :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling