Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor dør vores kyllinger?  (Læst 15287 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Hvorfor dør vores kyllinger?
« Svar #15 Dato: 20 April , 2014, 11:22 »
Jeg giver altid mine lidt strandsand for at aktivere kråsen.

Offline lulu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: Hvorfor dør vores kyllinger?
« Svar #16 Dato: 20 April , 2014, 11:38 »
Husk det er ikke nok med undulatfoder, de skal også have startfoder, mine køre på startfoder til de omkring 3 mdr ink forskellige korn efterhånden  /o
Held og lykke  :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvorfor dør vores kyllinger?
« Svar #17 Dato: 20 April , 2014, 11:52 »
Og lidt knust majs er også godt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Hvorfor dør vores kyllinger?
« Svar #18 Dato: 20 April , 2014, 14:39 »
Hos os gør vi på følgende måde:

De første 8 uger får kyllingerne startfoder (vi bruger startfoder "Tradi Plus Start" fra Versele Laga), som er den væsentligste del af deres kost. Herudover får de knust tørret majs og undulatblanding.

Kyllingerne skal have adgang til et sted med grus og skaller hvor de kan sandbade og spise skaller. Vi bruger undulatgrit til de små nye kyller.

Dyrene kan udmærket trives udelukkende på dette foder indtil de er 8 uger gamle.

Den 3. uge kan der gives hele korn, dog må tørrede majs stadig være knækket.
Når kyllerne er 6 uger gamle og næsten fuldfjerede er kyllingerne varmefrie, men kan dog i meget kolde nætter have behov for en smule varme.

8 uger gamle skifter vi fra startfoder til voksefoder (Møllerens Voksefoder), de første par uger blander vi halvt af hver. Der sker dog intet ved at lade kyllingerne fortsætte på startfoder endnu 2-3 uger.

Voksefoderet er nu dyrenes hovedføde indtil de er 20 uger gamle.

Grønt og køkkenrester
Efter en uge, når kyllingerne er kommet godt i gang kan der gives fint klippet grønt.Græs klippes så fint som purløg til en æggemad. Andet grønt kan klippes, men dyrene elsker at arbejde med at flå det ud i passende bidder.

Den 2. uge kan der startes forsigtigt med brød og køkkenaffald.

Den 3. uge kan grønt gives i lidt større mængder.

Kyllingerne elsker hårdkogt hakket æg, dåsemajs og revet ost.

Sørg for at fjerne evt. grønt og køkkenaffald, der ikke er spist op om aftenen.

Håber det går bedre med dine kyllinger.

Mvh Mette

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hvorfor dør vores kyllinger?
« Svar #19 Dato: 20 April , 2014, 16:10 »
Rigtig fin oversigt til nybegyndere, Mette /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline troldinden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 98
  • God dag til alle...hilsen Jette
Sv: Hvorfor dør vores kyllinger?
« Svar #20 Dato: 20 April , 2014, 16:36 »
Flot beskrivelse Mette....tusind tak  :D
Hilsen Jette :-)

0,2 Lys Sussex
0,1 Orpington - sort.
0,1 Orpington - blå.
0,2 Orpington - splash/dalmatiner.
0,2 Dværg Brahma - guld/sortbåndet.
1.0 Labrador blanding :-)

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Hvorfor dør vores kyllinger?
« Svar #21 Dato: 20 April , 2014, 17:26 »
Tusind tak Helle og Trolinden :D

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hvorfor dør vores kyllinger?
« Svar #22 Dato: 20 April , 2014, 18:43 »
Jeg har lige købt startfoder til de kyllinger jeg håber kommer i løbet af næste weekend. Fik at vide, at det skulle de have til de var 8 uger. Men kan se at Rudy skriver at han fortsætter med det, så vil høre om jeg kan give dem det efter den tid, sammen med fuldfoder el. hvordan gør jeg bedst?
Jeg har også købt undulatfoder og har vist styr på alt det andet de har brug for, men lige dette her er jeg da blevet i tvivl om nu  :)

Nu kommer det an på om man opdrætter dværghøns eller store racer. Mine skal vokse sig meget store, derfor vedbliver jeg fodringen med startfodret, da det indeholder meget protein, og det skal der til når de skal vokse meget. Ved dværge er det nok ikke så smart.

Offline annec

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Hvorfor dør vores kyllinger?
« Svar #23 Dato: 24 April , 2014, 10:56 »
Jeg ville ALDRIG give dem nyklippet græs (fra fx plæneklipper). Der går en gæringsproces i gang lige så snart græsset bliver klippet. Hvis hønen/kylling selv nipper græs når denne proces ikke at træde i kraft. Så jeg ville sige det er en gæring der sker i tarmene på kyllingen og det er det de dør af. Hvis der er derimod lange strå de får er gæringen meget lille og ikke skadelig. ;)

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Hvorfor dør vores kyllinger?
« Svar #24 Dato: 24 April , 2014, 11:46 »
Hej Annec,

En erfaren opdrætter anbefalede ikke at give lange græsstrå "løse" i gården.
De skulle kunne sno sig i tarmene. Har dog ikke efterprøvet teorien.

Jeg ville heller aldrig give afklip fra en græsslåmaskine. Altid kun nyklippet græs fra saks og ikke mere end de spiser det op med det samme.

:) Mette

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Hvorfor dør vores kyllinger?
« Svar #25 Dato: 24 April , 2014, 12:39 »
Her omkring har folk været igang med mosoptagere- hønsegården har fået en bærepose x 2 med en uges mellemrum- det mos vi selv havde er skrabet væk........... de har nippet og skrabet og virkede ret begejstrede :) Græs fra naboer havde jeg selv overvejet og er glad for dit indlæg- det kan redde mange fra uheldige valg!  /o
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline troldinden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 98
  • God dag til alle...hilsen Jette
Sv: Hvorfor dør vores kyllinger?
« Svar #26 Dato: 24 April , 2014, 18:18 »
Nu kommer det an på om man opdrætter dværghøns eller store racer. Mine skal vokse sig meget store, derfor vedbliver jeg fodringen med startfodret, da det indeholder meget protein, og det skal der til når de skal vokse meget. Ved dværge er det nok ikke så smart.

Tak Rudy...de kyllinger der skal have er purhøns og stor brahma. Men håber også at skulle have stor orpington når den næste høne bliver skruk. Kan forstå at jeg så med god samvittighed kan fortsætte med at give dem startfoder sammen med det andet  ;D
Hilsen Jette :-)

0,2 Lys Sussex
0,1 Orpington - sort.
0,1 Orpington - blå.
0,2 Orpington - splash/dalmatiner.
0,2 Dværg Brahma - guld/sortbåndet.
1.0 Labrador blanding :-)

Offline Cookie

  • Bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Hvorfor dør vores kyllinger?
« Svar #27 Dato: 18 Juni , 2014, 22:15 »
Hej.
Jeg har lige overtaget 6 kyllinger af den slags, der bliver beskrevet. De har levet deres hele 4 uger på en kost bestående af havregryn. De er meget afkræftede, og to af dem overlever højst sandsynligt ikke.

Jeg har straks givet dem masser af protein (bønnemos med hvidløg. Jeg gav dem også og en masse bladlus...det elsker de). De får nu kyllingefoder og blødkost bestående af samme kyllingefoder blødt op i vand. Jeg har forsøgt at afhjælpe deres forstoppelse med a-38. De har fået en sandkasse med skaller, som de straks satte til livs.

Kan jeg risikere, at de har taget skade? At de, selvom de bliver fedet op, ikke bliver gode høns?

Mvh. Sofie
1 stk. Orpington-dværghøne
3 dværgwyandotter