Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skånske blomsterhøns  (Læst 4000 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Millesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Skånske blomsterhøns
« Dato: 10 April , 2018, 20:53 »
Hejsa
Jeg vil høre, om der er nogen der har erfaringer med tidlig kønsbestememelse af skånske blomsterhøns? Vi har ruget 9 fine kyllinger ud i maskine, som nu er 10 dage gamle. Når jeg sammenligner vingebefjering, løb og kamstørrelse, synes jeg de er meget ens, men de fire af dem har stort set ingen udvikling af halefjer, hvorimod de fem øvrige allerede har meget fine halefjer på vej? Vi venter jo bare til de bliver store nok, for at være sikre, men jeg er så nysgerrig  ;)

Offline Caramia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Skånske blomsterhøns
« Svar #1 Dato: 18 April , 2018, 16:52 »
Hønekyllinger siges at få fjer før hanerne. Det synes jeg har passet meget godt, men bestemt ikke altid  :)

Offline Millesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Skånske blomsterhøns
« Svar #2 Dato: 18 April , 2018, 22:15 »
Tak for svar☺️
Her er lidt billeder af dem, taget da de var næsten 14 dage gamle. Dem med "uens" vingefjer har også alle meget lidt udviklede haler (som den sort/brune). Dem med tydelige haler har mere ens vingefjer(den brune). Mit indtryk er at de fire med langsom fjerudvikling også opfører sig mere som haner, selvom jeg ikke stadig ikke kan se forskel i kam mm. Det er jo sjovt at gætte, og se om man får ret😁

Offline Caramia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Skånske blomsterhøns
« Svar #3 Dato: 20 April , 2018, 09:24 »
Jeg tror nu ikke at man kan regne med deres opførsel, for hønekyllingerne laver også "hane-kampe"
Men ja, det er helt sikkert sjovt at gætte, og når de bliver bare lidt ældre er det meget nemmere :)

Jeg har dog nogle på 10 uger, og et par af dem er jeg stadig virkelig meget i tvivl om, men resten har jeg sorteret  :D

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Skånske blomsterhøns
« Svar #4 Dato: 24 April , 2018, 09:48 »
Hvad med fjær på skuldrene? Vi har en flok på 11 kyllinger - 6 uger gamle og kan nu se at vi nok desværre kun har 3 hønekyllinger. Har gået og kikket på fjærudvikligen og der var ikke mange af dem som fik tidligt fjær på skuldrene, tror at det var de tre små damer der var tidligt ude :)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte