Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skifte fra store høns til dværge.  (Læst 3162 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

  • Gæst
Skifte fra store høns til dværge.
« Dato: 30 December , 2018, 10:59 »
Da jeg i sin tid valgte svær race var det pga den ringe flyve- og skruklyst og at det kunne betale sig at slagte de overskydende og gamle. Imidlertid er mine skuldre ikke hvad de har været, så jeg må have lettet arbejdet ( aflivning og slagtning). Jeg overvejer dværge - men hvilke. Har i år udruget lidt forskelligt bl.a. et par store Wyandotter. En guld/sortrandet (megaflot) og en sølvsortrandet. Har fået lyst til at prøve dværgudgaven med der er betænkeligheder.

1: Hvor flyvelystne er de?  En ting er at de kan, men gør de det hvis de har plads nok? Australorperne kan med lethed forcere hegnet på 60 cm, men gør det sjældent og aldrig ud af haven og de søger tilbage til flokken igen.

2: Hvor skruklystne er de?

Forslag til andre racer?
« Senest Redigeret: 30 December , 2018, 11:15 Fra Lene Skelmose »

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Skifte fra store høns til dværge.
« Svar #1 Dato: 31 December , 2018, 07:50 »
Jeg har både en stor race (sussex) og mindre høns (silker i 'stor'), formålet var egentlig at have silkerne til at udruge og passe sussex-kyllingerne. Men jeg tænker ofte, at skulle jeg vælge en 'pensionist-race' ville det blive silkerne. Mindre, rolige dyr, der aldrig har gjort i hverken ægspiseri eller fjerpilleri, som ikke flyver over hegnet (men de mindste kyllinger piler så igennem hegnet  ::) ) - og som du selv er inde på, er det overkommeligt at slagte hanerne. Hanerne er i øvrigt  - som regel - fredsommelige og kan gå flere sammen, uden at hakke hjernen ud på hinanden.
Hvordan så med æg? Fine æg, af en størrelse, som faktisk imponerede den nabo med store høns (og stalddørssalg) - og så har de trofaste silker lagt æg hele vinteren, mens sussex'erne ikke gad.
Silker skrukker, jo selvfølgelig, så om sommeren tager sussex'erne over med ægleverancen, selv om de altså også skrukker i perioder. Egentlig er det vel en ting ved høns, man må leve med, når vi i øvrigt ellers gerne vil give vores dyr optimale betingelser, så vil de selvfølgelig gerne formere sig.
Jeg har også haft dværghøns i tidens løb, både sussex, new hampshire og krydsningsdværge.
Men har de sidste mange år holdt mig til en (farvemæssigt) blandet flok silker som 'småhøns', ganske enkelt, fordi de opfylder mine behov for æg og kyllingepasning. Okay, kødet ser måske specielt ud, men suppen er fin  /o 
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Skifte fra store høns til dværge.
« Svar #2 Dato: 31 December , 2018, 12:37 »
Mine Dværgdotter havde oprindeligt hele haven til rådighed, men da alt efterhånden var hærget til ukendelighed  ::), blev arealet indskrænket med et 80 cm havehegn med 10x10 cm "huller".
Gokkerne fløj bare op og satte sig på øverste tråd, og fløj så ned på den anden side.
Et par stykker var endda i stand til at gå gennem hegnet forneden  ;D.
Jeg ændrede så til samme type hegn, men 110cm i højden. Nu var det svært, men de kunne klare at flyve op på hegnet, hvis de vidste der var lækkerier på den anden side.
Nu har jeg lavet en ny indhegning, med 60 cm hegn i bunden, og 5x10 cm masker. Ovenpå har jeg koblet det "gamle" 110 cm hegn 10x10 cm. Altså ialt 170 cm i højden.

Nu kan de kun komme ud i resten af haven, når jeg åbner den lige så høje dør, som har samme hegn påmonteret.
De kan ikke gå gennem 10x10 cm huller, når disse ikke er helt nede ved jorden.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Skifte fra store høns til dværge.
« Svar #3 Dato: 31 December , 2018, 14:48 »
Mine store Australorps kan også sagtens flyve op over et hegn på 90 - hvis de vil, men de gør det kun når de kender arealet på den anden side. De er aldrig fløjet ud på ukendt land. Heller ikke over et 60 cm hegn, der vender ud mod en mark. Spørgsmålet er om dværgene vil gøre det hvis de har mad og plads nok.

Silker er bedårende - men skrukker de ikke forfærdelig meget?

De lette (store)hønseracer er vel også ret flyvende?

Måske de vil blive i haven hvis de er integrerede i en flok der ikke flyver ud ????

Det kunne jo komme an på an prøve.
« Senest Redigeret: 31 December , 2018, 14:53 Fra Lene Skelmose »

Offline BKP

  • Bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Skifte fra store høns til dværge.
« Svar #4 Dato: 01 Januar , 2019, 15:57 »
Farverolles dværg er en dejlig rolig, ikkeflyvende race. De skrukker heller ikke så tit. Æggene har en fin størrelse og kødet er fantastisk.     :D
Mvh Berit

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Skifte fra store høns til dværge.
« Svar #5 Dato: 02 Januar , 2019, 08:27 »
Farverolles dværg er en dejlig rolig, ikkeflyvende race. De skrukker heller ikke så tit. Æggene har en fin størrelse og kødet er fantastisk.     :D
Mvh Berit

Det kunne være et godt valg. Hvor skrabende er de? Skulle gerne hjælpe med ukrudtet. Det er Australorperne formidable til.

Offline BKP

  • Bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Skifte fra store høns til dværge.
« Svar #6 Dato: 02 Januar , 2019, 08:46 »
De skraber, men ikke dybt, da de har lidt fjer ned af benene.
 :)

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Skifte fra store høns til dværge.
« Svar #7 Dato: 05 Januar , 2019, 19:21 »
Jeg må hellere kigge nærmere på de Faverolles. Lyder til at de kunne være noget for os. Tak for svarene.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Skifte fra store høns til dværge.
« Svar #8 Dato: 06 Maj , 2019, 10:43 »
Vi har (haft - har kun én tilbage pt.) dværg Kochin - dem er jeg helt vild med   /o Synes de er mega nuttede med den der "puld" bagpå. De minder mig om en fin dame fra 1800'tallet med kjole med den der ekstra rumpe bagpå  ;D De har også fjer på fødderne, så de skraber ikke meget. Hanerne er meget rolige og ikke specielt stridslystne og de flyver ikke højere en 40-50 cm! De lægger fint med æg, men skrukker måske lige riigeligt om sommeren  ::) Jeg har tidligere haft tre damer, og de rugede altid ét kuld ud hver henover en sommer. Det er jo egentligt heller ikke så meget, og kun en sjælden gang nåede en af dem at lægge sig to gange i en sæson. Når først de lagde sig skruk, var de ikke til at afskrukke igen!  ::)
Jeg ryddede op i mit hønsehold sidste år af personlige årsager, så er nede på fire høner, to store og to dværge. Men jeg er begyndt at overveje at starte op igen. Og jeg påtænker også at skifte helt over til dværghønsene. Jeg skal også have nogen som ikke flyver over vores 110 m hegn.    ;)
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Skifte fra store høns til dværge.
« Svar #9 Dato: 06 Maj , 2019, 16:02 »
Hvis du er nede på fire høner skal du måske redigere din underskrift ;)
Af gode dværgracer, som ikke er flyvske, er der jo alle de såkaldt svære (tunge) racer, wyandotter, maran, orpington for nu at nævne nogle stykker.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk