Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: cocciodiose - prognoser?  (Læst 3718 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fja

  • Bruger
  • Indlæg: 28
    • Kratvej 28 C
cocciodiose - prognoser?
« Dato: 01 Maj , 2019, 17:58 »
Før påske havde vi høne der måtte aflives med bughinde-/æggelederbetændelse. Tænkte ikke det var noget smitsomt - men nu skranter de andre 3 'gamle' høns. Sløve - vandig småklumpet / grøn afføring. Det har udviklet sig her de sidste dage.
2 nye hønniker der er tilført for 1½uge siden ser ikke så berørte ud (endnu....).
Sandsynligvis har bakterier udviklet sig kraftigt, og med afføring medført et unormalt høj smittepres i gården, som så har gjort de andre høns syge.

Har fundet en række artikler / indlæg hvor det beskrives at hønsene kan komme sig - men også mange hvor det ender med de dør.

Besøgte dyrlæge, som kunne bekræfte (fra min forklaring) at det med stor sandsynlighed ER coccidiose. Der skal laves prøve for at afgøre korrekt behandling osv. osv. Hurtigt en bekostelig affære.

Efter meget googling er nu indkøbt Agrosan DryOut (var lettest at skaffe) - som efter almindelig rengøring er spredt ud i hønsehus, støvbad mm. Det skulle ligesom Staldren og Stalosan medvirke kraftigt til bekæmpelse af bakterier og svampe, og dermed nedsætte 'smittepresset' i hønsegården.
Desuden er købt Virkon S til desinfektion af siddebrædt, redekasser mm.

Nu er hønsene som udgangspunkt en hobby med henblik på produktion af æg - og senere opdræt af slagtekyllinger til eget brug - så umiddelbart giver det ikke rigtig god mening at starte en stor dyrlæge behandling, som oveni købet (så vidt jeg forstår) betyder at hønsene ikke senere må spise, og æggene ligeså i en periode (vist nok 1 måned)… Det lyder måske kynisk, men...

Så: hvorfor denne udredning??

Jo - dels vil jeg jo meget gerne høre hvad I andre har af erfaring med tilsvarende situationer?? Er der håb for overlevelse - eller bør jeg skride til aflivning?? Hvor lang tid vil der gå før man ser om de klarer det??

Og hvis det værste skulle ske - hvad kan så være de oplagte fejl jeg har begået - og skal udgå til næste start??

Sidst - hvad gør jeg i hønsegården / huset??

Til orientering har de et hus på 3 m2, isoleret med flisegulv, og siddepind / bord i 1m højde. Der bruges easystrø og nu agrosan. Der muges ud fra bordet hver uge, og samles klatter op.
Udenfor har de en gård på 12 m2 - delvist overdækket (2 m2) på almindelig havejord. (der var engang græs og ukrudt - det hold ikke længe)
De får fuldfoder piller - og dagligt en større portion ikke animalske madrester (grønt / skræller / salat, kartofler, indimellem brød).
Der er ikke net over gården, så den besøges jævnligt af alliker og krager, samt småfugle.

Alt sammen har fungeret fint siden de første 2x2 høns ankom slut oktober sidste år.

Jeg vil være meget glad for kommentarer / forslag / råd / vejledning....

mvh Frank

Offline fja

  • Bruger
  • Indlæg: 28
    • Kratvej 28 C
Sv: cocciodiose - heksedoktor!
« Svar #1 Dato: 02 Maj , 2019, 16:23 »
efter mere søgning og svar så er antibiotika Baycox tilsyneladende de eneste sikre kur. De officielle retningslinier  https://www.growsolutions.com.au/en/products/products-details.php?id=679 siger at der skal gå 14 dage før evt. slagtning og at æg ikke må bruges i 8 uger.
Desuden er der initiativer på vej ti lyderligere restriktioner på antibiotika pga. problemer med multiresistens.

alt i alt synes jeg ikke godt om den løsning....

Yderligere søgning bringer denne artikel frem: https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-1/AN1-2014malurt.pdf

Ligeledes har brug af kinesisk malurt været diskuteret her: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=23373.msg214584.

Der er altså solid evidens for at det faktisk virker. Ligeledes findes an doseringsangivelse - max 200mg/kg foder.

Så - der er nu anskaffet https://www.matas.dk/kinesisk-malurt-ekstrakt-180-kap Kinesisk malurt ekstrakt.
De friskeste høns er lokket til at spise tørrede melorme med pulver, og så er der lavet foderblanding med lidt guf og pulver. Så de skal nok spise det.

Udfordringen er nu de 2 svageste... Har fået tips til 'tvangsfodring': http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=46189.msg370706


Offline fja

  • Bruger
  • Indlæg: 28
    • Kratvej 28 C
Sv: cocciodiose - prognoser?
« Svar #2 Dato: 02 Maj , 2019, 20:39 »
Fik fat i engangssprøjte 5ml på apoteket og 1m blød akvarie luftslange.

Opslemmet kinesisk malurt - (en kapsel = 6mg) i 3ml vand til hver af de 2 sygeste, og det har de fået her til aften - gik forholdsvis let. De andre har spist fint af foderblandingen.

...så må jeg vente og se..


Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: cocciodiose - prognoser?
« Svar #3 Dato: 03 Maj , 2019, 11:08 »
Hvad er det du vil kurere med Kinesisk Malurt?
Har lige læst lidt om stoffet, og det ser interessant ud i forbindelse med parasitbekæmpelse.
Kan se Kinesisk Malurt fås i kapsler, som opløses når de synkes. Det må også være muligt at føre en kapsel ned i spiserøret på hønen, men måske for meget Malurt pr. kapsel?

Offline fja

  • Bruger
  • Indlæg: 28
    • Kratvej 28 C
Sv: cocciodiose - prognoser?
« Svar #4 Dato: 03 Maj , 2019, 12:19 »
Hvad er det du vil kurere med Kinesisk Malurt?

Ud fra den linkede artikel så:
parasitter er årsag til coccidiose og blackhead. De skyldige parasitter er hhv. arter af parasitslægten Eimeria og Histomonas meleagridis, som begge er tæt beslægtet med malariaparasitten Plasmodium falciparum. Derfor er der grund til at antage at artemisinin og artemisininlignende stoff er også vil virke mod disse sygdomsfremkaldende mikroorganismer.

Kinesisk malurt dræber parasitterne (i følge de refererede resultater), og bryder den onde cirkel hvor de genererer flere parasitæg som spreder smitten mere... Altså det samme som antibiotika gør!

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: cocciodiose - prognoser?
« Svar #5 Dato: 04 Maj , 2019, 17:47 »
Bare til info, og måske nok værd at tænke over.



" Vidunderplante mod malaria lige så farlig for miljøet som ulovlige pesticider"

https://ing.dk/artikel/vidunderplante-mod-malaria-lige-sa-farlig-miljoet-som-ulovlige-pesticider-98611?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline fja

  • Bruger
  • Indlæg: 28
    • Kratvej 28 C
Sv: cocciodiose - prognoser?
« Svar #6 Dato: 04 Maj , 2019, 18:40 »
..måske nok værd at tænke over...

Ja. Men da der er tale om meget små målrettede doser - hvor pesticider bruges til sprøjtning på store arealer - så vil jeg mene at påvirkningen lokalt hos brugeren er yderst minimal.
Tilsvarende vil jeg gå ud fra at producenterne reguleres på behørig vis - da det er der hvor den reelle risiko findes..

Offline fja

  • Bruger
  • Indlæg: 28
    • Kratvej 28 C
cocciodiose - forsigtig optimisme...
« Svar #7 Dato: 05 Maj , 2019, 09:55 »
status på behandlingen med kinesisk malurt er - at de mindste berørte 3 fint spise melorme med pulver, og tog fint fra. Gul var svagest, og er nu tilsyneladende fuldt kampklar - lægger ikke æg endnu - men er ved at sætte de 2 nye på plads igen.

Rød og blå har fået oralt med sprøjte torsdag og lørdag. Blå var svagest, og spiste slet ikke, mens rød nippede lidt til melorme - og ellers intet. Allerede fredag var begge lidt mere i bevægelse, og rød tog mere fra med melorme. Blå var mere vågen, men  spiste ikke.

Lørdag fik begge oralt igen. Der er ikke nye misfarvede klatter, men stadig vandige. Rød spiser melorme med stor appetit, og lidt andet foder og grønt.
Blå spiser stadig ikke rigtigt - heller ikke guf jf forum opskriften - så overvejer noget der kan gives med sprøjte.

Søndag er all i gården, 4 i bevægelse.. Rød tydeligt friskere, og interesseret i maden og spiser langsomt. Blå er interesseret i maden, men tager ikke noget.

...så - klar bedring i det mindste..

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: cocciodiose - prognoser?
« Svar #8 Dato: 06 Maj , 2019, 17:11 »
Dejligt med opdatering. Og at det lyder som om det virker er bare fantastisk... hvor har du købt kinesisk malurt... helsekost apoteket eller på nettet...?🐓☺️☀️☺️
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline fja

  • Bruger
  • Indlæg: 28
    • Kratvej 28 C
Sv: cocciodiose - prognoser?
« Svar #9 Dato: 07 Maj , 2019, 09:28 »
Jeg købte i helsekostbutik i Rødovrecentret. Matas har det også - men muligvis som bestillingsvare: https://www.matas.dk/kinesisk-malurt-ekstrakt-180-kap Kinesisk malurt ekstrakt.

I dag blev jeg, for første gang længe, modtaget af 5 aktive høns til morgenfodring :-)