Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Anders And søger nyt hjem!  (Læst 4666 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline båggobåggo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Anders And søger nyt hjem!
« Dato: 08 ſeptember , 2018, 15:30 »
Vi må finde et nyt hjem til vores 3årige andrik af racen Dansk Landand.
Han var eneste overlevende af 3 ænder, da ræven kort før jul 2016 gik på "indkøb". Det er et dårligt tidspunkt at finde levende ænder på, men det lykkedes at skaffe en moskusand, og alt var godt. Sidste sommer formåede damen at sætte sig i respekt, og holde Anders fra ællingerne, men den gik ikke i år. Kun 1 ælling overlevede. Lige nu går han adskilt mens jeg forsøger at finde et nyt sted til ham, og det er ikke holdbart, men vi har kun ham, hun og ællingen, og skal heller ikke have flere ænder. Så - - vis der findes nogen derude (helst på Sjælland, Lolland, Falster...) som kan tilbyde ham et liv i flokken, vil vi være meget glade! Vores ænder går frit, men en stor andegård kunne også være en mulighed.
Håber, der er nogen derude, som kan give ham et godt liv.
Hygge fjerkræ "på livstid" - ikke til gryden.

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Anders And søger nyt hjem!
« Svar #1 Dato: 08 April , 2019, 11:21 »
Du har formodentlig løst dit problem (næste gang prøv at skrive det i køb/salgsafdelingen), men af ren interesse spørger jeg, om ællingerne var afkom af jeres Dansk And-andrik og moskuspigen?
For de er jo to forskellige arter, og jeg hører, at folk har sat nogle sammen uden held i befrugtning, og at det går bedst med kunstig inseminering?
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline båggobåggo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Anders And søger nyt hjem!
« Svar #2 Dato: 16 April , 2019, 23:31 »
Hej Ari, Anders (land-)And og Rasmine  Moskusand har klaret deres afkom efter naturmetoden  - ikke noget med inseminering her...
Jeg fik ikke afsat Anders sidste sommer, men han måtte gå isoleret indtil ællingen var blevet rimelig stor. De har gået sammen siden.
Hygge fjerkræ "på livstid" - ikke til gryden.

Offline RikkeD

  • Bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Anders And søger nyt hjem!
« Svar #3 Dato: 17 April , 2019, 01:08 »
Lige til info.når æg klækkes kan man ikke længere stole på nogen andrik, de vil automatisk gå efter ællingerne for at kunne  parre sig med moderen  hurtigst muligt. Sådan er det med mange dyrarter.  Vi skiller altid andrikkerne fra moderen nogle dage før forventet klækning.

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Anders And søger nyt hjem!
« Svar #4 Dato: 19 April , 2019, 15:40 »
Andrikker er åbenbart meget forskellige. Vi har aldrig haft problemer med, at en andrik gik efter ællingerne. Hverken moskus, Ancona eller Silver Appleyard-andrikker. Mødrene fortæller dem, at der ikke må parres nu, og drengene accepterer det åbenbart (hvilket de ikke gør ellers).
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.