Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Går Skrukhønen af reden under selve klækningen?  (Læst 2844 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbethu

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Går Skrukhønen af reden under selve klækningen?
« Dato: 13 Oktober , 2017, 07:51 »
Hej 😊
Går en skrukhøne af reden en gang dagligt for at lægge skruklort og spise, når først de første æg er språet eller der høres pippen fra æggene? Jeg spørger, fordi jeg tidligere har ruget æg ud i rugemaskine, og da var det bandlyst at åbne låget på rugemaskinen fra dag 19-21 af rugeperioden og under selve klækningen, da fugtigheden da ville falde i maskinen og det kunne påvirke/udtørre hinderne i språede æg. Jeg tænker at det samme sker, hvis en skrukhøne går af reden for at spise og lægge sin daglige skruklort i den periode. På den anden side kan der jo blive tale om, at hønen skal sulte og holde sig i op til 5 dage, hvis den skal efterleve de krav. Skruklort i reden er jo ikke smart, og uden mad og drikke...
Håber at en eller flere kan stille min nysgerrighed 😊
Mange hilsener Lisbeth

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Går Skrukhønen af reden under selve klækningen?
« Svar #1 Dato: 13 Oktober , 2017, 08:23 »
Normalt går de ikke af rede de sidste dage, men jeg har haft en der tog sin daglige tur da der var ved at komme hul på æggene, opdagede det heldigvis ret hurtigt så det gik godt. Jeg plejer at give hønen mad og vand ved redekassen, så hun kan nå det uden at rejse sig. Skrukklatterne lægger hun i et hjørne af reden ud mod kanten, så det ikke kommer på æggene.
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Lisbethu

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Går Skrukhønen af reden under selve klækningen?
« Svar #2 Dato: 13 Oktober , 2017, 12:07 »
Ok. Så hvis mad og drikke er indenfor rækkevidde burde skrukken blive på reden. Alligevel imponerende at hun kan klare det!
Tak for svar.

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Går Skrukhønen af reden under selve klækningen?
« Svar #3 Dato: 17 Oktober , 2017, 08:49 »
Ja det må man sige, viljefast forplantnings proces :)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte