Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: træder hønen  (Læst 3223 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
træder hønen
« Dato: 02 Juli , 2018, 08:04 »
Hvordan er det kan en hane godt fornemme hvornår en høne er klar til at blive trådt. Min hane på 14 uger er lige begyndt at træde den eneste høne som er begyndt at lægge æg. Og de andre  høner er ligeså gamle men der holder lømmelen sig væk. Og i den store hønsegård har jeg en hane på lidt over et år. Jeg har fået kyllinger om end meget lidt. Jeg har så lagt mærke til at den bliver forvist til anden pinden. Kan den rykke ned i hierakiet og er det derfor der ikke kommer kyllinger ud af de æg. Jeg har kun set den jagte hønsene, aldrig at den har været på dem.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: træder hønen
« Svar #1 Dato: 02 Juli , 2018, 08:12 »
Haner kan 'lugte', når en hønnike er ved at blive kønsmoden og klar til at lægge æg.

Jeg bruger altid min hane som pejlepind for, at nu er det lige op over, at den og den unge høne begynder æglægningen. Han træder ALDRIG kyllinger eller hønniker, før de er lige før æggestart.

Om din 1-årige hane er blevet diskvalificeret som husbond og far til kommende generationer, skal jeg ikke kunne sige - men det er der da noget, der tyder på
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: træder hønen
« Svar #2 Dato: 02 Juli , 2018, 08:16 »
Tak for svar, så overvejer jeg godt nok en gang mere om den skal i suppegryden, og så lade den nye komme til.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: træder hønen
« Svar #3 Dato: 02 Juli , 2018, 11:38 »
Når hønen er kønsmoden, skifter den markant farve i kam og øvrige hoveddele - hun bliver flot rød - og dermed meget tiltrækkende. Samtidig får hun 'neje-adfærden', hvor hun bukker sig ned og gør ryggen flad, så det bliver nemt for hanen at komme på.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: træder hønen
« Svar #4 Dato: 02 Juli , 2018, 11:41 »
Ja de ting har jeg også bemærket, men jeg vidste ikke hvor meget hanen vidste om det.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: træder hønen
« Svar #5 Dato: 02 Juli , 2018, 22:01 »
Meget af det I skriver om, ligger i generne hos alle levende væsner. Det med at formere sig, er siden tidernes morgen kommet helt af sig selv.
Somme tider spiller naturen ikke helt rent, forstået således, at ikke alle er klar over hvornår den anden er klar til at formere sig.
Jeg har ofte undret mig over hvorfor helt små - tit kun ugegamle - vædderlam, tyrekalve osv tror de skal producere næste generation som MEGET unge. Men det er der vel også en forklaring på - jeg kender den bare ikke  ::)
« Senest Redigeret: 03 Juli , 2018, 09:22 Fra Hans-Kurt »

Offline Potten

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: træder hønen
« Svar #6 Dato: 02 Juli , 2018, 22:41 »
Mindre børn leger jo også doktorlege og udforsker deres kroppe... det er en del af udviklingen... måske det samme gælder dyr, de udforsker og øver ;)
2 grønlæggere, 3 mørke sussex og 1 hvid sussexs hane

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: træder hønen
« Svar #7 Dato: 03 Juli , 2018, 08:08 »
Rigtig megen hønse-adfærd er genetisk betinget og kommer til udtryk uanset om hønen er opvokset ved en skruk eller kommer fra en rugemaskine og har boet under varmelampe på betongulv. Fødesøgning, at drikke, støvbade, nidstirre og true andre, bøje af og opløse konflikt, gøre kur, parre sig, finde føde til høns og kyllinger, gå i stilling til parring, søge reden for at lægge æg, blive skruk og ruge ud, føre og passe de små .... og en hel masse mere. Det finder de ud af uden at have fået 'opskriften' fra nogen - det er indbygget i deres gener, og de forskellige adfærd optræder, så snart fuglen er parat til det - når dens hormonstatus er til det, når de stimuli den udsættes for er til det. Det forundres jeg over gang på gang, når bittesmå nye kyllinger uden mor skraber i underlaget, som om de aldrig havde gjort andet.

Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: træder hønen
« Svar #8 Dato: 03 Juli , 2018, 09:24 »
Rigtig Bente E, det hele sker for at overleve og fortsætte slægten. Forunderligt.