Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan flere racer danne flok?  (Læst 3453 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorthe S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Kan flere racer danne flok?
« Dato: 13 Januar , 2018, 10:14 »
Jeg har i flere år haft silkehøns - men nu vil mine sønner rigtig gerne have at vi også får nogle andre racer. Planen er, at der til foråret skal ruges en ny flok ud hos os. Vi starter ligesom forfra og ruger dem ud i maskine- og vi skal ikke have hane, da det ikke er tilladt, hvor vi bor, så der bliver ikke noget med avl på tværs på sigt. Og nu kommer mit spørgsmål så: Hvis man ruger forskellige racer ud samtidig, vil de så danne flok? Eller vil  de stadig helst søge egen race? Jeg vil jo gerne have, at de føler sig som en flok, da vi ikke har plads til mange høns. Hver høne skal jo have plads nok.
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Kan flere racer danne flok?
« Svar #1 Dato: 13 Januar , 2018, 14:23 »
Hvis et kuld kyllinger ruges ud samtidig, vil de følges ad som voksne. Jeg har ofte ruget flere racer ud samtidig og oplever ikke, at de grupperer sig racevis. Man kan godt have en bedste-veninde, men søskendegruppen vil ikke dele sig op.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Dorthe S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: Kan flere racer danne flok?
« Svar #2 Dato: 13 Januar , 2018, 14:45 »
Det lyder godt  :) /o

Tak for svar.
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline demi

  • Bruger
  • Indlæg: 81
Sv: Kan flere racer danne flok?
« Svar #3 Dato: 13 Januar , 2018, 14:53 »
Husk dog, at der med sikkerhed også vil vare kyllinger af hankøn med bland de klækkede æg. Dem bliver i så nødt at tage fra med tiden.

Offline Dorthe S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: Kan flere racer danne flok?
« Svar #4 Dato: 13 Januar , 2018, 15:00 »
Som jeg skrev tidligere, så må vi slet ikke have haner, hvor vi bor, så det sker helt automatisk, at vi fjerner hanekyllingerne.  :)
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Kan flere racer danne flok?
« Svar #5 Dato: 22 Januar , 2018, 10:36 »
Lige et forslag, når det er silkehøns i har, hvorfor så ikke bare lade dem ruge kyllingerne ud? De skrukker da hele tiden...  Det er da meget nemmere og sjovere en maskinudrugning. Og kyllingerne lærer så mange ting af hønemor /o Så får du også introduceret dine kyllinger til den øvrige flok mens de er små og hønemor passer på dem /o

Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Dorthe S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: Kan flere racer danne flok?
« Svar #6 Dato: 22 Januar , 2018, 14:20 »
Det er smadder sjovt og hyggeligt at lade hønen ruge kyllingerne ud. Og det har vi også gjort i flere år og med flere kuld om året. Men nu vil vi gerne prøve det andet. 😊
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder