Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spurve i hønsehuset - ØV  (Læst 3869 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline rasmus47

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Spurve i hønsehuset - ØV
« Dato: 17 Oktober , 2016, 20:46 »
Hej,

Jeg har mine høns i en del (10-12 m2) af min lade, men spurvene kommer ind og klatter overalt. Udover, at det irriterer mig, er det vist også en mulig smittekilde - øv.

Jeg er ret sikker på at de kommer ind igennem hullet i væggen, som hønsene bruger, men hvordan kan jeg forhindre det?  Kan jeg mon lave et gitter af metaltråde/hegnstråd, som er hængslet foroven - og vil hønsene gå ud og ind og vil det holde spurvene ude???

På forhånd mange tak for jeres svar.
Mvh
Rasmus

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Spurve i hønsehuset - ØV
« Svar #1 Dato: 17 Oktober , 2016, 21:01 »
Hej Rasmus.
Normalt ser jeg ingen fugle komme ind af hønselemmen (kun en enkelt gang i foråret var en musvit kommet ind), men, jeg har masser af spurve i hønsegården. Kan det mon hænge sammen med, at jeg kun fodrer udenfor på jorden, at de ikke har haft behov for at komme indenfor for at lede efter føde ???
For, hvis du kun fodrer indenfor, ja, så er deres eneste chance jo at følge med ind.
Eller, kan der være et andet hul de benytter ... måske oppe under taget, hvor de jo gerne holder til. Har du mulighed for at sætte volieretråd op, for det kan de ikke komme igennem, men, det er selvfølgelig en noget arbejdskrævende proces at gå i gang med....det var, hvad jeg kunne byde ind med.
God aften
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Spurve i hønsehuset - ØV
« Svar #2 Dato: 18 Oktober , 2016, 08:50 »
Jeg ved at nogen har lavet noget med sådan nogen flapper, der hænger ned lidt a la kattelem, men med flere smalle stykker. Det tager noget tid for hønsene at lære at komme ud og ind, men ellers tænker jeg det virker fint.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Spurve i hønsehuset - ØV
« Svar #3 Dato: 18 Oktober , 2016, 17:24 »
På grund af fugle i hønsegården har jeg netop disse strimler hængende i udgangshullet fra hønsegården til det fri. For ikke at skræmme hønsene, bør man starte med de yderste strimler, og med dages mellemrum sætte flere på.
Der bør være mellemrum på 2-3cm mellem de lige så brede strimler, for så kan gokkerne få hovedet ud mellem strimlerne og gå ud.

Det er nu sjældent der kommer en fugle ind i hønsegården.