Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Maran 27 uger - ganske få æg  (Læst 8909 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jan Balslev

  • Bruger
  • Indlæg: 12
Maran 27 uger - ganske få æg
« Dato: 13 Oktober , 2016, 15:37 »
Har 9 maran høns/kyllinger

De er i dag 27 uger gamle + 2 dage.

Præcis på dagen hvor de blev 22 uger kom det første æg og jeg tænkte at nu kommer vi til at drukne i æg i den nærmeste fremtid... sådan er det dog slet ikke gået.

Der kommer 1 æg om dagen MAX.

Synes de ser sunde og raske ud - har kikket efter utøj og kan ikke se nogen, heller ikke orm.

Der er 10 fjer i hønsegården så måske er de bare ved at skifte fjer.

De får stadig "voksefoder", skaller samt diverse madrester fra køkkenet.

Jeg har også i sidste uge sat tænd-sluk ur med lys op for at se om dette mon var grunden.

Er jeg bare for utålmodig eller kan der være andet galt?

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Maran 27 uger - ganske få æg
« Svar #1 Dato: 13 Oktober , 2016, 18:05 »
Måske er det kun et par stykker som er kommet i æglægning. Er alle lige røde i kammen ?🐓
Det er jo tid til fjerskift, og så skal de jo lige igennem det før der er overskud til æg. Hvis du har lys tror jeg bare du skal være tålmodig og så lige pludselig kommer der æg 😀
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Maran 27 uger - ganske få æg
« Svar #2 Dato: 13 Oktober , 2016, 18:48 »
Årets unge dyr fælder ikke.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Maran 27 uger - ganske få æg
« Svar #3 Dato: 13 Oktober , 2016, 19:11 »
Vil nok være en ide og skifte til fuldfoder eller tilskudsfoder til æglæggende høns. Da voksefoder ikke har krudt nok til stabil og god æglægning i denne tid.

Så æggene burde komme når de er skiftet over på dette foder et stykke tid.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Maran 27 uger - ganske få æg
« Svar #4 Dato: 13 Oktober , 2016, 21:58 »
Ih hvor er du heldig. Mine på 35 uger har ikke lagt et eneste endnu, men jeg bilder mig ind at de er tykkere i kammen som også er ved at få farve, så mon ikke de når det i år? Det håber jeg.
Mine er nok sat lidt tilbage, da det var ret koldt da de kom ud som 6 ugers kyllinger, og selvom de havde varmelampe, så gik de gerne ud i den tidlige forårskulde, og var noget langsomme til at vokse.
Måske er det noget lignende med dine? De fælder ikke første år.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Jan Balslev

  • Bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Maran 27 uger - ganske få æg
« Svar #5 Dato: 14 Oktober , 2016, 00:29 »
Tak for alle svarende   /o

@Frank - Jeg burde skifte væk fra voksefoder, men har desværre 2 sække tilbage + 1/3 fuld 60 liters fodertønde.
Vil være rigtig træt af at smide det ud, da en stor del af idéen med at holde disse høns netop er at undgå at smide mad i skraldespanden.
Det kan godt være mine egne unger ikke spiser deres madpakker og aftensmad op, men de høns kommer sku til at æde det voksefoder, om jeg så skal købe mine æg i Netto til foråret ::) De madrester de får er bedre kost end jeg selv fik da jeg var på SU, så de får ingen medlidenhed herfra.


@Razel - Var slet ikke klar over at unge dyr ikke skiftede fjer det første år, så er det jo ikke grunden til de manglende æg.

@Berit - Der er vist et par stykker der har en mere rød kam end de andre. Jeg er ikke så god til at se det.

@ Tante Brun - Ja så skal jeg ikke brokke mig. :) Mine kyllinger gik også tidlige ud i hønsegården, væk fra varmelampen. Så det kan sagtens være det har sat dem  tilbage i vækst. Til gengæld fik de hurtigt fjer over det hele.



Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Maran 27 uger - ganske få æg
« Svar #6 Dato: 14 Oktober , 2016, 14:14 »
Jo, kyllinger skifter såmænd fjer under op igennem hele opvæksten, 7 gange i alt indtil voksen fjerdragt. Men det gør de jo "løbende" så det ses ikke så grelt, som dyr fra sidste år og ældre, som netop nu har fældetid i større eller mindre grad.

Alt andet lige, så har æglægning meget med forholdene at gøre især fodring. Og der skal dyrene have det de skal for at kunne yde æg også og ikke bare "overleve"
Så det er helt sikkert det samlede protein indhold, som er for lavt. Og ja, så er høns levende væsner med alt hvad der tilhører af dårlig kondition (for fede, for magre osv.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tris

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Maran 27 uger - ganske få æg
« Svar #7 Dato: 14 Oktober , 2016, 19:17 »
Forstår da godt at du ikke vil smide "voksefoderet" ud. Men hvorfor køber du ikke noget rigtig æglægningsfoder og så blander det 1:3 med overvægt af æglægningsfoder - så skal du nok få det hele brugt hen over vinteren.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Maran 27 uger - ganske få æg
« Svar #8 Dato: 15 Oktober , 2016, 13:17 »
Koncentreret æglægningsfoder som tilskud var måske en idé?

Offline Jan Balslev

  • Bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Maran 27 uger - ganske få æg
« Svar #9 Dato: 18 Oktober , 2016, 18:32 »
Jeg har netop bestilt noget koncentreret æglægningsfoder og vil så blande det op i 3:1 med voksefoderet.

Offline LisetteK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Sv: Maran 27 uger - ganske få æg
« Svar #10 Dato: 24 Oktober , 2016, 09:51 »
Jeg hijacker lige din tråd, håber det er ok. Lene Lestat, hvilke protein kilder kan man tilføre hønsene? Mine får fuld-af-pep æglægningsfoder foruden korn og skaller. De er ude hele dagen, er der noget jeg med fordel kunne supplere med? Jeg er ikke så godt til at give dem rester eller køkkenaffald, må indrømme jeg synes det er lidt underligt at give hønsene en halv pizza eller et stykke hamburgerryg... grøntsagsaffald rører de praktisk talt ikke, men jeg tænker at de får rigeligt grønt når de selv går rundt? På forhånd tak :)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Maran 27 uger - ganske få æg
« Svar #11 Dato: 25 Oktober , 2016, 22:02 »
De ville ellers elske både pizza og hamburgerryg. Eller pasta med kødsovs eller hvad man nu har. Der er jo netop masser af protein i kød og ost.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Maran 27 uger - ganske få æg
« Svar #12 Dato: 26 Oktober , 2016, 09:36 »
1 del bælgfrugt til 4 dele korn giver en rigtig fin proteinsammensætning a la kød. Sojabønner har et ekstra højt proteinindhold. De kan toastes i ovnen - ca 1/2 time ved 150 grader. De får en dejlig let brændt lugt. Udblødes og koges. Går an når man kun har få høns - til store flokke er det nok både for dyrt og bøvlet. Jeg fodrer økologisk og så kan det være svært at finde bælgfrugter til foder så jeg køber i små portioner beregnet til mennesker.

 Dyrene skal vænne sig til dem. Rører dem ikke i starten og kan også få lidt tynd mave i starten. Så langsom intro. Jeg blander dem i blødfoderet - bruger dem kun om vinteren - om sommeren er der masser af insekter, frøer, mus, snegle og andet godt.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Maran 27 uger - ganske få æg
« Svar #13 Dato: 26 Oktober , 2016, 11:51 »
Foderærter fås til rimelig pris. Man køber en sækfuld ad gangen.
Udblødt i vand, kogt og blendet (det meste vand hældes fra først) kan hønsene overtales til at spise dem, når de blandes i blødfoderet.

Offline Sierra

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Maran 27 uger - ganske få æg
« Svar #14 Dato: 14 November , 2016, 09:02 »
Jeg har 5 Maranhøner, hvoraf de 4 har fine røde kamme, men de lægger stort set ikke æg - et enkelt eller 2 om ugen. De er fra 22. marts. Jeg har også undret mig over, hvorfor de lægger så få æg. De får hvede, æglægningsfoder og knust majs - og selvfølgelig div. grønt fra køkkenet. Jeg har aldrig givet dem middagsrester, da jeg er bange for at tiltrække rotter.
Er det normalt for Maran'er, at de lægger så få æg ?
Welshterrier, 3 Sorte kobbermaran, 6 tværstribede skovhøns