Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hane til hvor mange høner?  (Læst 4058 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tantelaila

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 103
Hane til hvor mange høner?
« Dato: 22 April , 2014, 10:13 »
Jeg har en hane til 10 høner, det virker fint. Men vil gerne have lidt flere høner, så spørgsmålet er hvor mange høner til en hane. Og behøver jeg at dele dem op hvis jeg skal have en hane mere.. Vil ikke have nogen slåskampe haner imellem. Er der nogen der har erfaringer med flere haner i samme flok?
Mvh Laila

1.0 Blå Araucana
0.1 Gul/sort columbia dværg Wyandotter
0.2 Maran/kryds?
0.2 Engelsk Araucana, lyngfarvet
0.2 Hvid Sussex
0.2 Maran/Araucana
0.2 Australorps, Sort


2.1 Maine coon
2.0 Huskat

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hane til hvor mange høner?
« Svar #1 Dato: 22 April , 2014, 10:53 »
Du kan IKKE sætte en ny hane ind til din nuværende hane uden at det resulterer i et blodbad. Haner der er vokset op sammen kan NOGEN GANGE godt gå fredeligt sammen, hvis der er høner nok til at de begge er tilfredse, MEN lige pludselig går det måske galt alligevel. Og ja, jeg har fremhævet nogle ord for at være helt sikker på at blive forstået. Har oplevet en enkelt gang at have en far og søn gående fredeligt sammen i et 1½ år (jeg havde rigeligt høner til begge, og de gik frit ude i haven hver dag), og lige pludselig blev farmand banket til plukfisk. Ikke noget jeg vil anbefale andre at opleve.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hane til hvor mange høner?
« Svar #2 Dato: 22 April , 2014, 11:00 »
Måske det kan lykkedes at få et hold kyllinger/ungdyr, som så kan vokse op med de gamle og måske kan det så lade sig gøre at beholde en hane mere.

Nogen gange lykkedes det med flere haner i en flok, andre gange gør det ikke. Og nogle gange lykkedes det i et vist tidsrum og det så galt om foråret når hormonerne komme i kog.

Så det med og med at flere haner kan gå sammen, findes der ikke en 100 % facit på-
« Senest Redigeret: 22 April , 2014, 11:26 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tantelaila

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 103
Sv: Hane til hvor mange høner?
« Svar #3 Dato: 22 April , 2014, 11:23 »
Tak for svarene. Kan se det kan gå begge veje. Tænker at lade en hane vokse op i flokken, og så skille flokken hvis det bliver nødvendigt. Der er ingen der skal lide overlast.
Mvh Laila

1.0 Blå Araucana
0.1 Gul/sort columbia dværg Wyandotter
0.2 Maran/kryds?
0.2 Engelsk Araucana, lyngfarvet
0.2 Hvid Sussex
0.2 Maran/Araucana
0.2 Australorps, Sort


2.1 Maine coon
2.0 Huskat

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hane til hvor mange høner?
« Svar #4 Dato: 22 April , 2014, 11:43 »
Som Lene og Henriette skriver, så går det godt nogle gange, men man kan aldrig vide sig sikker.

Jeg havde to brødre gående sammen i et år. Det gik så fint - de to tilbragte utrolig meget tid sammen hver dag, sov side om side om natten og deltes fint om de (kun) otte høner...så en dag indlemmede jeg to nye, unge og lækre høner til flokken .........TJU BANG :o :o :o :o :o så var det venskab slut...for evigt /d Jeg opdagede balladen efter en halv times fraværd, og begge haner slap med nogle ufarlige blødende skader, men der er ingen tvivl om, at den kamp var ment til at være på liv eller død.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tantelaila

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 103
Sv: Hane til hvor mange høner?
« Svar #5 Dato: 22 April , 2014, 13:06 »
Må lige i tænke boks. Måske skal jeg bare til at have to stammer. Det er længe ønsket. Kan de to stammer lukkes ud sammen. Eller tager man dem på skift. ?
Mvh Laila

1.0 Blå Araucana
0.1 Gul/sort columbia dværg Wyandotter
0.2 Maran/kryds?
0.2 Engelsk Araucana, lyngfarvet
0.2 Hvid Sussex
0.2 Maran/Araucana
0.2 Australorps, Sort


2.1 Maine coon
2.0 Huskat

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Hane til hvor mange høner?
« Svar #6 Dato: 22 April , 2014, 14:41 »
Jeg må indrømme at hele to haner i min lille haveflok gav et par af hønerne stress- de blev i alt fald ret aggressive........ begge haner havde samme smag i lækre damer  8), så efter salg af den ene hane ++, er de tilbagebllivende høner nu ved at få fjer over ryggen igen, og alle slapper af i solen.

 Selv som gen/nystartet kan jeg kun fortælle om egne observationer- der er stor forskel på adfærd fra den ene race til den anden- selv indenfor den ene flok/stamme til den anden. Hvis du har mulighed for opdeling, tror jeg at de mere erfarne har ret.......... Vi ønsker alle en sund, harmonisk flok(de heldige kan tale om plads til flokkE!), så minimum stress og harmoni må være vejen frem. Sunde høns og kylligner er jo det vi alle ønsker- fysisk og psykisk :D "For meget hane indover" var et problem her.
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline aakande

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
Sv: Hane til hvor mange høner?
« Svar #7 Dato: 22 April , 2014, 22:52 »
jeg havde 3 hane kyllinger de gik sammen med mine høne i 6-7 mrd da planen var de skulle slagtes da jeg havde fået min tyske landhane :) men lige pludslig en dag fløj de 3 hane kyllinger sgu på hinanden så  jeg blev nød til og slagte dem tidligere end planlagt :) har nu 1 hane til 8 høns :) og den holder daglig de 5 høns der ikke ligger skruk til :)
ny i hønse faget :)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hane til hvor mange høner?
« Svar #8 Dato: 23 April , 2014, 07:32 »
Må lige i tænke boks. Måske skal jeg bare til at have to stammer. Det er længe ønsket. Kan de to stammer lukkes ud sammen. Eller tager man dem på skift. ?
To stammer er nok det bedste. Det har jeg; en marangård og en araucanagård. De to haner enes nogenlunde, men de har også over 2000 m2 at gå frit på, og jeg har sat en havehegn op for at skille dem lidt ad. Araucanahanen går dog tit ind til maranerne, men min maranhane føjer sig og går væk.

Jeg tror du må prøve dig frem, og holde godt øje. Det fungerer som sagt her, men kun fordi mine gamle haner på hhv. 3 og 4 år er så fredelige overfor hinanden. Jeg tror ikke, at en ny maranhane ville finde sig i at blive kanøflet af en haleløs hane på 3 år ???.

Held og lykke med projektet.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tantelaila

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 103
Sv: Hane til hvor mange høner?
« Svar #9 Dato: 23 April , 2014, 12:45 »
Her har de også rigtigt meget plads at gå på, og de nøjes ikke med de hektar vi har, men benytter nabo grundene også.
Jeg tænker at hvis jeg skal have en hane mere, så vil jeg have dem delt. Nu må jeg så fremlægge projektet, og se om det falder i god jord ;)
Mvh Laila

1.0 Blå Araucana
0.1 Gul/sort columbia dværg Wyandotter
0.2 Maran/kryds?
0.2 Engelsk Araucana, lyngfarvet
0.2 Hvid Sussex
0.2 Maran/Araucana
0.2 Australorps, Sort


2.1 Maine coon
2.0 Huskat