Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nyudklækket kochin  (Læst 8613 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Nyudklækket kochin
« Dato: 23 Marts , 2014, 11:22 »
Hej allesammen, jeg er for nyligt flyttet tilbage til mine forældre og min far og jeg startede så et lille projekt. Han byggede en rugemaskine og igår aftes begyndte den første så at kæmpe sig ud af skallen, hvilket skete i løbet af natten. Den virker sund og rask og går lige nu rundt nede iblandt de andre æg. Så derfor er gode råd meget velkomne :D
Vi har stillet en lille skål (et askebæger faktisk) rent vand ned til den og hvis jeg kan finde ud af det vil jeg gerne lægge nogle billeder og videoer herind hvis det skulle være noget :)
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: Nyudklækket kochin
« Svar #1 Dato: 23 Marts , 2014, 23:30 »
Det ser nu ud til at endnu en kylling har taget kampen op og er på vej ud af sit æg :D
Glæder mig til at se to glade sunde kyllinger imorgen tidlig. (krydser fingre for at alt går godt) *k
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Nyudklækket kochin
« Svar #2 Dato: 23 Marts , 2014, 23:41 »
Til lykke med kyllingerne.
Hvor mange æg har I i maskinen?

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: Nyudklækket kochin
« Svar #3 Dato: 23 Marts , 2014, 23:45 »
Der var oprindeligt 10, men 3 blev ikke til noget og et er jo blevet til en kylling, så nu er der 6 tilbage hvoraf vi kan se at det ene er ved at klække. :)

Edit: men to af de resterende æg er vi desværre ret sikre på er døde :( men vi giver dem nu stadig chancen, for tænk nu hvis...
« Senest Redigeret: 23 Marts , 2014, 23:47 Fra SaphiraTWD »
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: Nyudklækket kochin
« Svar #4 Dato: 24 Marts , 2014, 10:27 »
Så vågner man til synet af to små kyllinger :) den lille nye er vist sort :) og endnu et æg er nok ved at klækkes! Yay! Den anden kylling er forresten gul :)
Den ældre hakker lidt på sin søskende, men det er vist normalt så vidt jeg kan forstå :)
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: Nyudklækket kochin
« Svar #5 Dato: 24 Marts , 2014, 18:33 »
vi har nu valgt at flytte de to kyllinger over til kassen med varmelampen, fordi den ældste virkede ret sulten og vi ikke regnede med at træspåner/savsmuld var specielt sundt for den. Men nu da vi har fået et nærmere kig på dem, kan vi se at vi nok har fået en lille bedrager, den lyse kylling er vist slet ikke en kochin, men den mørke (den er mørkegrå i det med nogle hvide vingespidser, bliver den sort?) virker god nok :)
eftersom de bare er til hygge og æg så gør det os heldigvis ikke så meget.

Vil forsøge at uploade nogle billeder :)

Den 3 kylling er stadig i krig med at komme ud af ægget, kun et lille hul indtil videre.
« Senest Redigeret: 24 Marts , 2014, 18:38 Fra SaphiraTWD »
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: Nyudklækket kochin
« Svar #6 Dato: 24 Marts , 2014, 20:56 »
Den lille lyse ukendte race kylling, da den stadig var MEGET ny ^^

« Senest Redigeret: 24 Marts , 2014, 20:58 Fra SaphiraTWD »
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Nyudklækket kochin
« Svar #7 Dato: 24 Marts , 2014, 23:37 »
@Anne

Der kan sagtens være 2-3 dages 'spredning' på klækketid. Så vær tålmodig.

Nyklækkede kyllinger klarer sig snildt 2 dage uden foder/vand, da de har en 'madpakke' med fra ægget.

Åbner du maskinen for tidligt efter klækning af de første æg, risikerer du at besværliggøre klækningen af resten af æggene. Når du åbner maskinen for at udtage klækkede kyllinger, falder fugtigheden i maskinen, med risiko for at hinden i æg med hul på, altså æg i gang med at klække, bliver hård/sej, og derfor vanskelig eller måske umulig at kæmpe sig igennem, for nogle af dem der er på vej.
Mvh
Erik Andersen

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: Nyudklækket kochin
« Svar #8 Dato: 25 Marts , 2014, 08:47 »
tak for oplysningen, vi har dog en ret høj fugtighed i vores maskine, og det ser ud til at kylling nummer 3 klarede sig helt fint, det tog ca. lige så lang tid som for de andre 2 :) men jeg vil give rådet videre til min far til den næste omgang æg :) (eftersom det er hans projekt, er det ham der tager beslutningerne)
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: Nyudklækket kochin
« Svar #9 Dato: 27 Marts , 2014, 12:54 »
Det blev til 3 små dunbolde, to gule af indtil videre ukendt race (vi skal lige have fingrene i dem vi fik æggene af!) og en lille grålig én der gerne skulle være en kochin, den har ihvertfald dun på benene :)

De virker glade og sunde. Den ældste er ved at få ret store vinger(altså fjer - den har selvfølgelig hele tiden haft vinger ;D) er det normalt at det går så hurtigt? det er jo første gang jeg har med kyllinger at gøre så jeg ved slet ikke så meget om det...

Næste omgang æg bliver købt hos mere troværdige mennesker så man får den race man betaler for.

De har fået lidt bænkebidere idag - kæmpe hit ;D
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Nyudklækket kochin
« Svar #10 Dato: 29 Marts , 2014, 00:22 »
Hvor er det dejligt at læse sådanne historier :)

Vi har selv en orpington liggende på 9 æg p.t. - i morgen skal vi våge over hende og lyse æg når hun stikker af for at strække sig lidt.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: Nyudklækket kochin
« Svar #11 Dato: 23 April , 2014, 12:46 »
nej hvor dejlig håber at det gik godt :)

vores 3 kyllinger er godt nok blevet store efterhånden, de ligner minihøns nu ;D

den ene af de 2 ukendte tror vi er en lys sussex, og måske en hane desværre. Den anden har vi stadig ikke megen anelse om, den er hvid og har meget lange halefjer i forhold til de to andre kyllinger. Så vidt vi har kunnet finde ud af har dem vi fik æggene fra racerne kochin, lys sussex, kæmpe jersey, new hampshire, brahma og wyandotter. Og der er chance for at den måske er en blanding mellem kæmpe jersey og new hampshire, brahma eller wyandot.  ???
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: Nyudklækket kochin
« Svar #12 Dato: 03 Maj , 2014, 20:10 »
Nu har vi fået bygget hønsehuset færdigt og i nat bliver så deres første nat derinde.

Vi har også haft gang i en omgang nye æg som gerne skulle begynde at klække i nat (tror allerede en af dem er igang da et af æggene ligger og rokker lidt) så mit spørgsmål er hvordan vi bedst introducerer de nye kyllinger og de gamle kyllinger for hinanden og hvornår? <L

Derudover vil jeg lige spørge ind til noget om kochin kyllingen - den er den mindste af de tre kyllinger, er det normalt? vi er ret sikre på at den kylling der ligner en hane er en lys sussex, og så har vi en hvid høne vi ingen anelse har om racen, jeg vil se om jeg kan få lagt nogle billeder ind hvis i så kan hjælpe med at finde ud af det? men som sagt er der så noget galt med kochinen eller vil den gro fra de andre på et tidspunkt? jeg har lagt mærke til at den ofte bliver "holdt lidt ude" og derudover virker lidt som om den ikke er den skarpeste kniv i skuffen(men det er vist normalt for racen ik'?)
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Nyudklækket kochin
« Svar #13 Dato: 04 Maj , 2014, 00:17 »
Vi vil da også gerne se jeres hjemmebyggede rugemaskinen.. Vil du ikke sætte billeder herind og skrive lidt om den? :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: Nyudklækket kochin
« Svar #14 Dato: 04 Maj , 2014, 08:42 »
Jov jeg skal da prøve :) men jeg ved ikke så meget om den - det der teknologi overlader jeg til min far ::) han har selv lavet det hele.

Den er lavet ud af en flamingokasse og æggene ligger så i en lille grøn kasseting(uden låg). Der står et termometer derinde så vi kan holde øje med temperaturen og fugtigheden og så er der et lille vindue på toppen så vi kan se til det hele uden at skulle åbne den. På siden sidder den mekanisme min far har lavet som styrer den pære der er inde i kassen og så står der nogle vandskåle inde i kassen ved siden af kassen med æggene i.

Billeder kommer senere da jeg lige skal have taget nogle ;)

To af æggene er tydeligt begyndt at klække :) men det kan selvfølgelig være at nogle af de andre er igang på den side vi ikke kan se af deres æg. yay ^^ <L *k *p

De gamle kyllinger ser ud til at være blevet glade for hønsehuset :) de gad ikke engang at gå ud da jeg åbnede døren - de havde for travlt med at spise.
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...