Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: øjenbetændelse  (Læst 2080 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline enzulu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
  • Ha en vidunderlig dag :-)
øjenbetændelse
« Dato: 16 December , 2012, 08:40 »
Hjælp  :(

Den ene af mine gæs har fået øjenbetændelse. Jeg har prøvet i flere dage og rense med kamillete og brugt fucidin salve. dog uden det store held. det er er blevet værre :-( vil det bedst og aflive ? jeg tror nemlig ikke jeg kan få det væk. har i nogle gode råd ? mvh jacob

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: øjenbetændelse
« Svar #1 Dato: 16 December , 2012, 09:10 »
Jeg ved, det er vigtigt for både ænder og gæs, at have adgang til vand, så de kan skylle hovedet og øjnene.
Men vent lige til Ina kommer på banen, hun ved meget om gæs.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: øjenbetændelse
« Svar #2 Dato: 16 December , 2012, 09:20 »
Jeg har sendt en pm til dig
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: øjenbetændelse
« Svar #3 Dato: 16 December , 2012, 11:05 »
Fucidin salve er ikke godt at putte i øjnene, der skal du bruge Fucithalmic, som også har fusidinsyre som aktiv virkestof (dyrlægen skal nok pode før han kan bestemme om fusidinsyre er det rette at anvende til din gås). Salven kan godt have forværret betændelsen. Blot lige til info :). God bedring med gåsen.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: øjenbetændelse
« Svar #4 Dato: 16 December , 2012, 11:34 »
nå ja, jeg skulle jo lige ha' øjne.

Alså gæs og øjenbetændelse er et kapitel for sig selv, sommetider er kamille nok andre gange skal der mere målrettede ting til.
Nu ved jeg jo ikke hvor slemt slemt er, men jeg må sige som Tanja at fucidinsalve ikke er så godt, det der er i salven for at gøre den til salve, er ikke godt i øjnene.

jeg har brugt fucithalmic øjendråber, og et andet præperat, jeg ikke lige nu husker, men det er der hydrocortison i, og det skal rystes, da der er to ting i.

Sommetider har jeg bemærket at gåsen først kommer sig, når jeg efter et stykke tid, er holdt op med at behandle  ??? 
Hvis du gerne vil beholde din gås, så ringer du straks i morgen til Dyrlæge Bjarne Rasmussen i Hårlev på Sjælland, han er flink til at hjælpe også over telefonen.
http://www.haarlevdyreklinik.dk/
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn