Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ideer til redekasser!?  (Læst 15043 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Ideer til redekasser!?
« Dato: 16 ſeptember , 2009, 16:32 »
Hej er der nogle af jer derude som har dejlig nemme, forholdsvis billige ideer til nogle gode redekasser???

Jeg har selv tænkt på sådan en lukket kattebakke, hvor lemmen så står åben.. og så skal den stå lidt hævet fra jorden. Vi har selv katte her - og ind imellem kan jeg finde en rimelig stor kattebakke i fin kvalitet på tilbud til 100 kr.. og dem jeg har til mine katte er dejlig nemme at åbne og gøre rene.. ville det være en ide??

Mvh.
Vigge

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Ideer til redekasser!?
« Svar #1 Dato: 16 ſeptember , 2009, 16:52 »
Jeg bruger lukkede kattetoiletter. De kan af og til fås billigt. Jeg hiver den der skub-selv-dør af. Det er mine høns altså for dumme til at fatte hvordan fungerer. Ellers er de nemme at flytte rundt med, for de har håndtag i låget, og super nemme at gøre rene. Og det er nemt at kigge til hønerne, for man kan vippe den forreste del op. Og så passer de vist til nærmest alle størrelser høns. /o
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Sv: Ideer til redekasser!?
« Svar #2 Dato: 16 ſeptember , 2009, 16:54 »
Hej Henriette,

ja nemlig det tror jeg altså at jeg gør - køber stort ind når de kommer på tilbud igen  /o de er nemlig super at gøre rene

Offline morildvej320

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 189
Sv: Ideer til redekasser!?
« Svar #3 Dato: 16 ſeptember , 2009, 16:56 »
vi bruger også katterbakker, vi har også fjernet den klap-låge /o og hønsene bruger dem hver dag, der ligger nemlig altid mellem 3 og 4 æg /o
hilsen
michael

lykkelige ejer af
1.0 maine coon
0.1 norsk skovkat 130L saltvandsakvarium med div.levende skabninger 0.2 skånske blomstehøns og 0.4 hellevadhøns og 0.3 danske landhøns

Offline Vinni Knudsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 162
  • Wyandot fan
Sv: Ideer til redekasser!?
« Svar #4 Dato: 16 ſeptember , 2009, 17:08 »
Jeg købte nogle billige plastik baljer i fakta til 10 kr. Havde en masse træplader til at stå, så det var bare med at prøve sig frem med at lave redekasser. Det dyreste var nok teakolien  ;D
Hilsen Vinni

Offline sette

  • Bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Ideer til redekasser!?
« Svar #5 Dato: 29 ſeptember , 2009, 07:23 »
hej
hvor har I så kattebakken stående ??jeg har jo læst at redekassen skal op over gulvet...

hilsen Sette ;)

1 mand
4 piger
2 katte
Hund
guld fisk og koikarper
 16 forskellige race høner .

Offline morildvej320

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 189
Sv: Ideer til redekasser!?
« Svar #6 Dato: 29 ſeptember , 2009, 08:36 »
jeg har et bord de står på
hilsen
michael

lykkelige ejer af
1.0 maine coon
0.1 norsk skovkat 130L saltvandsakvarium med div.levende skabninger 0.2 skånske blomstehøns og 0.4 hellevadhøns og 0.3 danske landhøns

Offline Marie-Louise

  • Bruger
  • Indlæg: 303
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: Ideer til redekasser!?
« Svar #7 Dato: 29 ſeptember , 2009, 09:59 »
Sikke nogle fine forhold, jeres høns har. Mine klarer sig fint med et par gamle trækasser med 'frontbræt', hvor høet skiftes efter behov.
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Ideer til redekasser!?
« Svar #8 Dato: 29 ſeptember , 2009, 12:35 »
hej
hvor har I så kattebakken stående ??jeg har jo læst at redekassen skal op over gulvet...



Den havde jeg da misset.. mine kattebakkereder (er det overhovedet et ord??) står bare på gulvet inde i hønsehuset...

Jeg har købt mine kattebakkereder i sådan en billig alt-muligt-skrammel-butik (igen et nyt ord?) i retning af en kæmpe 10'er butik, hvor de altid har kattebakker til ca. 60-70 kroner. De fungerer fint...

Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline løv

  • Bruger
  • Indlæg: 172
Sv: Ideer til redekasser!?
« Svar #9 Dato: 29 ſeptember , 2009, 14:15 »
Hold da op, jeg troede, det var mig der var genial og opfindsom, da jeg fandt på, at bruge nogle kasserede kattebakker til ænderne, som redekasser!  8)
Nå, men det fungerede ikke rigtig godt til dem, da halmen blev våd og ulækker. Det jo ikke var åndbart materiale og ænder er jo temmelig grisende...kasserne stod udenfor under nogle buskbom, (i naturen ville rederne jo osse være udenfor, men vist nok i træer, når det drejer sig om moskusænder...)
Med venlig hilsen Anne

Opdræt af:
Brakel sølv stor
Brakel guld dværg
Antwerpener  Skæghøns sølv- og guld sort/ vagtelfarvet
Desuden til hygge, pynt, æg, skruk:
Sussex
Araucana blå og vildtfarvet
Silkehøns vildt og hvid
Cream Legbar
Welsumer dværg rustfarvet
Welsumer stor rustfarvet
R.I.R. m enkeltkam og rosenkam
Maran
Og lidt blandinger gode som skruk og til æg

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Ideer til redekasser!?
« Svar #10 Dato: 29 ſeptember , 2009, 14:50 »
Mine kattebakker/redekasser står på gulvet inde i hønsehuset, men da jeg har hævet hønsehuset en meter over jorden, (med dertil tilhørende hønse-og mennesketrappe  :D har jeg også en stående udenfor under hønsehuset. Så kan madammerne selv bestemme hvor der skal ruges og lægges æg. Her i sommers blev der ruget udenfor, men de sidste kyllinger som kom i weekenden blev ruget ud inde i hønsehuset. Så måske kunne mutter skruk godt mærke at det var blevet køligere ??? Fordelen ved at kasserne står nede på jorden er at kyllingerne selv kan hoppe ind og ud af kassen - også de helt små dværgkyllinger, som er utroligt vimse.
Ude under hønsehuset har jeg desuden både grus og skaller. Så er det rimeligt tørt selv om det skulle regne en del.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Ideer til redekasser!?
« Svar #11 Dato: 29 ſeptember , 2009, 22:03 »
Hvorfor er det nu lige at det er at redekasser helst ikke skal stå på gulvet?    ???
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline G. Lausen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 503
  • Grafitti :)
Sv: Ideer til redekasser!?
« Svar #12 Dato: 29 ſeptember , 2009, 22:56 »
mine er af sorte "murer" eller altmuligspande fra trælasten (25,- pr- stk har 2 til 6 høns, hvoraf kun en lægger æg, resten er for unge, men de har været i spandene kan ses på høet ;) )... og så et brædt hen over... ville godt vise billeder, men kan ikke finde ud af det... øv  :-\
jeg synes nu at ideen med kattebakkeredekasser er genial... for de er garanteret ligesånemme at rengøre som mine spande - som i øvrigt har fået skåret et stort flot (skævt  ::) ) hul så damerne kan komme ind og ud og så står de på en hylde udenfor hønsehuset (som er indenfor i den gamle malkestald - så der er fliser med blomster på, alt for hønsene  ;D )men med en lille pind/brædt foran til at lande på! på denne måde kan jeg tømme redekasserne uden at jeg skal ind i buret og de tager ikke gulv plads væk der indefra...for såååå stort er det gamle malkerum jo heller ikke... men nemt at rengøre med fliser på 3 af 5 flader og med rindende vand... synes selv jeg var ret genial der ;) ::)
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Ideer til redekasser!?
« Svar #13 Dato: 29 ſeptember , 2009, 23:07 »
"(som er indenfor i den gamle malkestald - så der er fliser med blomster på, alt for hønsene  ;D  )"

Yndigt yndigt ;D

Ja simpelthen pragtfuldt  *p

Tak for smilet..

Jeg selv bruger blot en gammel trækasse fra fakse sodavander hed det vel den gang :) Og så en træ-ting for hullet, for at holde på hø og æg.

Og en kasse fra fra årstiderne :) De fungerer dog upåklageligt.. hønsene er ret tilfredse åbenbart?? selv om jeg dog drømmer om kattetoiletter m.m.. Så de kan ligge og klukke/snakke med dem selv lystigt og uforstyrret.
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Maiken Brændmose Jensen

  • Gæst
Sv: Ideer til redekasser!?
« Svar #14 Dato: 29 ſeptember , 2009, 23:16 »
Mine silker ruger i klodse kasser, med savsmulder i.

De koster næsten ingen ting når de er på tilbud, og de kan vaskes under vandhanen. De står på gulvet, og de kan flyttes hvis jeg har behov for det.

Der er billeder inde på min hjemmeside.