Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Aflivning ved 'egg peritonitis': spis eller kassér?  (Læst 3347 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fja

  • Bruger
  • Indlæg: 28
    • Kratvej 28 C
Aflivning ved 'egg peritonitis': spis eller kassér?
« Dato: 13 April , 2019, 00:00 »
det kom noget før forventet - men det er tid at aflive den første høne. 'Grøn' er tydeligt syg i dag - med de andre er helt friske... I reden lå tynd afføring - som via forum link til denne side: https://chat.allotment-garden.org/index.php?topic=17568.0 ser ud til at være 'egg peritonitis' - da der ikke er tegn på orm.

Det passer også fint med at vi et stykke tid har haft en høne med tendens til vindæg, og tynd skal og vandede æg.. Så - det er sandsynligvis også 'Grøn'..

Planen er nu at slagte den, og spørgsmålet er så: skulle der være noget i vejen for at spise den??

mvh Frank

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Aflivning ved 'egg peritonitis': spis eller kassér?
« Svar #1 Dato: 13 April , 2019, 08:23 »
Er det virkelig kun mig der ikke aner hvad du skriver om. Tror det ville være godt at få det oversat til dansk. Har prøvet med ordbøger men kan ikke få nogen mening ud af det.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Aflivning ved 'egg peritonitis': spis eller kassér?
« Svar #2 Dato: 13 April , 2019, 08:46 »
Peritonitis betyder bughindebetændelse. Når en infektion i æggelederen når den fatale fase, breder betændelsen sig ud i bughulen og så dør hønen.

En høne med en betændelsestilstand i kroppen, er en meget, meget syg høne, hvor kødet efter aflivning ikke egner sig som føde.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Aflivning ved 'egg peritonitis': spis eller kassér?
« Svar #3 Dato: 13 April , 2019, 10:05 »
Tak Helle for den danske version. Jeg tænker på om det er det min høne har fejlet. Den var 2 år.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline fja

  • Bruger
  • Indlæg: 28
    • Kratvej 28 C
Sv: Aflivning ved 'egg peritonitis': spis eller kassér?
« Svar #4 Dato: 13 April , 2019, 11:08 »
mange tak for hurtigt svar! Så er dagens opgave klar...

Jeg havde (ligesom Gerda) problemer med hvad det egentligt betød - altså er det 'mekanisk' eller 'medicinsk'. Det er altså medicinsk (følge) sygdom, selvom årsagen kan være problem med misdannet æggeleder eller lignende.



Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Aflivning ved 'egg peritonitis': spis eller kassér?
« Svar #5 Dato: 13 April , 2019, 18:18 »

Jeg havde (ligesom Gerda) problemer med hvad det egentligt betød - altså er det 'mekanisk' eller 'medicinsk'. Det er altså medicinsk (følge) sygdom, selvom årsagen kan være problem med misdannet æggeleder eller lignende.

Æggelederbetændelsen opstår oftest ved de rester og smuds, der lagrer sig i toppen af æggelederen. Der er obduceret høner, der indholdt over 1 kg betændt 'skidt'
« Senest Redigeret: 13 April , 2019, 18:21 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Aflivning ved 'egg peritonitis': spis eller kassér?
« Svar #6 Dato: 14 April , 2019, 08:23 »
Tak Helle for den danske version. Jeg tænker på om det er det min høne har fejlet. Den var 2 år.

Det er oftest de lidt ældre æggehybrider, som rammes af æggelederbetændelsen, men unge høner kan desværre også få det.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Aflivning ved 'egg peritonitis': spis eller kassér?
« Svar #7 Dato: 14 April , 2019, 08:41 »
ja min var kun 2 år og det var en barnevelder. Jeg havde godt nok også regnet med at skulle have den lidt længere.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Aflivning ved 'egg peritonitis': spis eller kassér?
« Svar #8 Dato: 14 April , 2019, 08:53 »
ja min var kun 2 år og det var en barnevelder. Jeg havde godt nok også regnet med at skulle have den lidt længere.

Det er så trist og uretfærdigt, når de ikke får lov til at få en større bid af 'livskagen'  :'(
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline fja

  • Bruger
  • Indlæg: 28
    • Kratvej 28 C
Sv: Aflivning ved 'egg peritonitis': spis eller kassér?
« Svar #9 Dato: 24 April , 2019, 00:00 »
lige for at slutte historien af.. Måtte jo aflive grøn. Det har så samtidig afsluttet vindæg og tynd afføring. Den har tydeligvis haft problemer længe, og betændelsen var så det sidste.

Set bagefter, så havde grøn også en afvigende adfærd - var mere agressiv end de andre (men ikke noget der gav problemer), samt mere højrøstet. Ikke så rolig som de andre...

noget at tage ved lære af.

Nu er der så tilført 2 nye hønniker - endnu noget nyt

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Aflivning ved 'egg peritonitis': spis eller kassér?
« Svar #10 Dato: 25 April , 2019, 06:51 »
Held og lykke med de nye damer :)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk