Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: æv - hønen gik af reden  (Læst 2286 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
æv - hønen gik af reden
« Dato: 21 April , 2017, 10:42 »
Jeg havde en skruk til at ligge på 9 æg i hønsefræseren. Hun lå helt stabilt i de første 14 dage, men begyndte så at blive urolig og gå meget af reden, mange gange dagligt i alt fra 15-20 min til et par timer ad gangen. Det var lige omkring påske og måske vores egen skyld, for vi flyttede en anden skruk med 14 dage gamle kyllinger som gik i en anden hønsefræser ned i samme ende af haven. Kan det have været pippen fra de andre kyllinger som har forvirret Skruk 1 og fået hende til at gå af reden hele tiden? Jeg fik også drysset hende og reden med hemexcide i tilfælde af det var utøj, men det hjalp nu ikke synderligt. Nogle dage før hendes æg skulle have været klækket gik hun helt af reden og efter 2 døgn uden varme satte jeg hende retur til de andre høns og slog æggene ud. Der var 4 døde, men ret færdige kyllinger  :'( Hønen har ikke brokket sig det mindste over at være blevet sat tilbage til de andre høns og hun gik bare på pind om aftenen som hun plejer. Hun er førstegangs skruk - og halv faverolles/halv orpington. Dvs. hun er jo kun halvt efter en race der skrukker... kan det betyde noget? Skal jeg regne med at hun godt kan finde ud af at ruge kyllinger ud en anden gang?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: æv - hønen gik af reden
« Svar #1 Dato: 21 April , 2017, 14:13 »
Øv hvor trist, man går og glæder sig og så går det galt. Aner ikke om det kan have været de andre kyllinger som har slukket for hendes rugeri. Jeg have en høne som spiste kyllingerne da de kom ud af ægget. Var desværre ikke hjemme lige netop den dag, så fik ikke reddet de sidste. Blev godt nok noget paf da jeg kom hjem og ville tjekke hvordan det gik, 5 tomme skaller og en høne med fyldt kråse. De gør nogen gange noget man ikke kan forstå, hende der spiste kyllingerne var ikke første gangs ruger, og ellers en god hønemor.
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: æv - hønen gik af reden
« Svar #2 Dato: 22 April , 2017, 08:47 »
ej hvor freaky! :o :'( Jeg tænker i hvert fald at vi en anden gang ikke lige sætter en høne med kyllinger for tæt på en skruk.  /d
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster