Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til våd and  (Læst 3735 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sander142

  • Bruger
  • Indlæg: 9
Hjælp til våd and
« Dato: 18 Februar , 2019, 20:50 »
Jeg har en andrik som bliver helt gennemblødt når han har badet. Jeg har haft ham siden august 2018 hvor han har benyttet sig af et mindre bassin stort set dagligt, og jeg gik ud fra at dette ville bevare hans "vandtæthed".. Vandet har også perlet af fjerene.. men jeg har her for 3 ugers tid siden opdaget at hans fjerdragt er helt våd i flere dage efterfølgende, afhængigt af vejret. Jeg er ret bekymret, især når der er frost.
Jeg fik ham af en dame som sagde at han nærmest var opvokset i en papkasse, så han har måske aldrig lært at pudse fjer ordentligt?
Han går sammen med 4 hunner som ingen problemer har, de bader i en å vi har i baghaven, men han går ikke i og bruger kun bassinet, men bliver drivvåd..
Så mit spørgsmål er om andre har oplevet lignende? Kan han lære at pleje sine fjer? Eller er det dyreplageri at have ham gående?

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Hjælp til våd and
« Svar #1 Dato: 19 Februar , 2019, 11:52 »
Det lyder, som om der kan være noget galt med hans fedtkirtler omme på gumpen. Hvis de er tilstoppede, kommer der ikke noget ud, som han kan bruge til at imprægnere sin fjerdragt. Jeg har desværre ingen anelse om, hvad man eventuelt kan gøre, hvis det er tilfældet.

Ænder er født med at vide, hvordan man plejer fjer, så det er ikke problemet.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Sander142

  • Bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Hjælp til våd and
« Svar #2 Dato: 19 Februar , 2019, 14:58 »
tak, jeg har googlet meget omkring problemet men har ikke rigtigt kunnet finde noget... den er stadig helt gul over halen som de andre.. jeg søger videre:)

Offline demi

  • Bruger
  • Indlæg: 81
Sv: Hjælp til våd and
« Svar #3 Dato: 19 Februar , 2019, 23:19 »
Jeg ville umiddelbart sige at kirteln skulle undersøges (enten af dyrelæge eller nogen anden som er kyndig i det med at holde ænder som måske har tidligere erfaring af problemer med kirteln). Jeg såg for nylig et program der nogle dyrelæger såg til en papegøje som havde problemer med sin kirtel. De brugte er varmt omslag på kirteln for og blødgøre fettet inden i, så det nemmere kunne masseres ud. Måske kunne du prøve noget lignende på din andrik? Det duer jo ikke at han går rundt og er plaskvåd. Så kan han varken holde på varmen eller sundheden.

Håber du kan finde frem til en løsning på din andriks problem.

Offline Sander142

  • Bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Hjælp til våd and
« Svar #4 Dato: 20 Februar , 2019, 07:05 »
tak jeg vil prøve med et omslag, ellers bliver han nok desværre nødt til at blive skiftet ud..:/ Han er også gået hen og blevet en rigtig sur stodder, men det er vel klart hvis han går rund og fryser

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp til våd and
« Svar #5 Dato: 20 Februar , 2019, 07:40 »
Hvis svømmefugle kun har adgang til vand fra vandhanen, som er meget kalkholdigt, så ødelægger det fjerene med tiden.
Jeg er fjerkræ dommer og kommer lidt rundt på diverse udstillinger, og ser det af og til, eller hvis jeg har haft indkøbt svømmefugle, som hellere ikke har haft adgang til svømmevand, så har de også været våde de første par dage i søen, men de har alle blevet fine igen.
Og ja, så har nogle moskus andrikker heller ikke den store lyst til at bade. Så jeg ville smide ham i åen og ja, så bliver den våd, men den skulle så gerne blive tør og vandskydende igen.
« Senest Redigeret: 20 Februar , 2019, 07:43 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Sander142

  • Bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Hjælp til våd and
« Svar #6 Dato: 20 Februar , 2019, 09:46 »
tak det lyder lovende:) så får han et puf!

Offline 8035k0v

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Hjælp til våd and
« Svar #7 Dato: 10 April , 2019, 09:01 »
Jeg kan se, at opslaget er startet i februar - hvad er status med anddrikken nu?

Jeg kan fortælle, at vi var så "heldige" at der kom en ælling til jul - hvilket betød at den ikke fik adgang til badevand før vi var sikker på den kunne holdevarmen. Det gav en våd and, der kun lige havde ryggen fri, når den svømmede i den anlagte andedam. Den gang lagde jeg også mærke til, at den ikke havde så mange dun - hvilket måske også kunne være årsag til mangel på opdrift.

Om ikke andet, så kan jeg i dag konstatere, at den svømmer fint rundt og er tør efter at have badet. Så har tiden hjulpet på din anddrik?

Offline Sander142

  • Bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Hjælp til våd and
« Svar #8 Dato: 10 April , 2019, 10:09 »
Hej status blev desværre at jeg aldrig fandt ud af det da jeg blev nødt til at aflive den efter at den var blevet bidt i benet af et rovdyr..