Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Bumblefoot på 2 årig hane!  (Læst 2577 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Claus Birth

  • Bruger
  • Indlæg: 19
Bumblefoot på 2 årig hane!
« Dato: 31 Juli , 2018, 21:15 »
Hej forum!
Min hane har en bumblefoot, hvad er proceduren for behandling?
Den samme hane lider af kalkbens-mider, hvad bør gøres efter en del behandlinger med insektmidlet STOP, koglebenene er der stadig, kan det afhjælpes?

Hilsen

Claus Birth  :-)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Bumblefoot på 2 årig hane!
« Svar #1 Dato: 01 August , 2018, 04:31 »
Foden i lunkent fodbad i nogle minutter. Den sorte 'knold' krattes ud med en negl. Du må ikke skære, da det ødelægger alt for meget væv og nerver. Er der fin lyserød væv under, skal du ikke gøre mere. Kan der trykkes betændelse ud, skal du gøre det og herefter stikke foden i sæbevand, tørre den og binde den ind. Det er bedst at udføre "operationen" om aftenen, så hønen kan komme på pind og sove bagefter mens foden restituerer sig og hviler. Lad være med at udføre nogle af de operationer, du kan finde på youtube om bumblefoot. I de fleste tilfælde kan ovenstående metode klare det.

Er hønsefødderne/benene angrebet af kalkmider, smører du dem ind i et godt lag Vaseline - sørg for at Vaselinen kommer ind i alle revner og sprækker. Det drejer sig om at kvæle miderne og hertil er Vaseline eller hovfedt rigtig godt. Gentag indsmøringen en gang om ugen, indtil benene igen ser fine ud. Langt de fleste kalmideangreb kan fjernes på denne måde. Er angrebet meget slemt, kan du købe en NIX-salve på apoteket.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Claus Birth

  • Bruger
  • Indlæg: 19
Sv: Bumblefoot på 2 årig hane!
« Svar #2 Dato: 01 August , 2018, 09:06 »
Hej Helle K.!
Tak for dit svar, jeg går straks i gang. Hanens fødder/løb er godt medtaget og ligner lidt tørre grankogler. Kan man benytte f.eks. madolie som erstatning for vaseline?
Bliver løbene pæne og glatte igen?


Venlig hilsen

Claus Birth /o

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Bumblefoot på 2 årig hane!
« Svar #3 Dato: 01 August , 2018, 15:45 »
Ja, du kan fint bruge madolie. Årsagen til at jeg bruger vaseline er, at jeg er helt sikker på, at der er fuldstændig lukket af for ilt til miderne, når jeg smører et godt lag fed vaseline på og den påsmøring holder i en uges tid. Bruger du madolie, så hæld olien i et syltetøjsglas og dyp hver ben/fod i glasset.

Er ben og fødder slemt angrebet, tager det selvfølgelig længere tid og kræver flere påsmøringer end hvis det er et mildt angreb. Ben og fødder bliver helt fine og glatte igen - men det tager tid. Behandler man ikke mod kalkmiderne, kan det gå så galt, at tæerne falder af.
God kamp /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Claus Birth

  • Bruger
  • Indlæg: 19
Sv: Bumblefoot på 2 årig hane!
« Svar #4 Dato: 02 August , 2018, 08:30 »
Hej Helle K.!
Tak for et fyldestgørende svar.

Hilsen

Claus Birth :)