Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ormekur købes!  (Læst 7513 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Ormekur købes!
« Svar #15 Dato: 17 Maj , 2018, 12:14 »
Hej Lene hvordan går det med gokkerne. Er du kommet ormene til livs.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Ormekur købes!
« Svar #16 Dato: 17 Maj , 2018, 20:30 »
JEPS! ingen orme at se i klatterne - hverken døde eller levende  /o
Og de ildelugtende splatklatter varede kun én dag  :)

Men hvordan ser Jeres klatter ud på skidebrædtet om morgenen. Jeg tænker helt konkret på, om de ALLE sammen er faste/klumper?
For jeg har nogle delvise splattere hver eneste dag, men de kan sagten ligge sammen med de faste. Er det helt normalt? eller har jeg en høne med kronisk diarré?
Kommer de splattede klatter fra samme høne, må dyrene bytte pladser på pinden i løbet af natten....
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Ormekur købes!
« Svar #17 Dato: 17 Maj , 2018, 22:37 »
Det kan også være op og ned med klatterne her. Men det har jeg aldrig set som et problem. De opfører sig ganske normalt og spiser og drikker som de plejer. Vi andre kan jo også have dage hvor der er gang i den.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Ormekur købes!
« Svar #18 Dato: 18 Maj , 2018, 15:49 »
Får hønsene en vareret kost og rester fra køkkenet, vil prutterne have forskellig konsistens.

Jeg kan tydelig se forskellen på mine høns. Mine araucanaer er udpræget korn, frø, grønt og bær-spisere. De lægger altid fine faste klatter.
Maranerne og faverolles elsker madrester, diverse godbidder og især kød. De kan lægge nogle frygtelige stinkere og udsplattede prutter ind imellem ...
... så med mindre der virkelig er tale om sygdom, så vil klatternes form, konsistens og lugt afspejle det de spiser.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Ormekur købes!
« Svar #19 Dato: 18 Maj , 2018, 17:36 »
Forleden dag gav jeg hønsene skallerne fra rejer. De var ikke specielt vilde med det, og næste dag havde de alle sammen tynd mave.
Så det kan ikke anbefales.

Ellers er det her som hos Gerda og Helle lidt op og ned, og da de ikke sidder på samme plads hver aften, ved jeg ikke, hvem der laver splatterne. De virker alle sammen friske og spiser godt, så det er nok ok.

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Ormekur købes!
« Svar #20 Dato: 20 Maj , 2018, 22:03 »
Det er ganske sjældent der er madrester på menuen hjemme i min hønsegård. Ganske enkelt fordi jeg så godt som aldrig har rester - jeg har vist fra barns ben lært selv at bruge det hele  :D Og hvis jeg ikke selv vil spise osten er brødet fordi det er muggent - så vil jeg heller ikke byde hønsene det.

Men min kompostbeholder er kommet på slankekur efter hønsene er kommet til  ;) For nu bliver alle kålstokke, yderblade på salten, indmaden fra peberfrugter, aspargesender mm. pænt skåret i bidder og serveret fra en småkagebøtte....

Så man kan vel sige at mine høns lever ret ensidigt: Fuldfoder, en håndfuld blandet korn som slik, og årstidens grønt (i øjeblikket fuglegræs og mælkebøtter)
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)