Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mine høns vil ikke gå  (Læst 3735 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline PiaSch

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Mine høns vil ikke gå
« Dato: 25 Juni , 2017, 13:31 »
Hej Forum

Jeg er helt ny mht. høns og er rendt ind i et problem, jeg ikke lige helt ved hvad pokker jeg lige gør.

Jeg har 5 grønlæggere fra d 21 april så stadig lidt kyllinger der er 4 høns og en hane i flokken.
Den ene har i 14 dage ikke rigtig ville gå og måtte støtte med vingerne fra at komme rundt, så fik en mere og nu er det hanen der gør det... der sider ikke noget på benene der ikke skal være der er meget nervøs for om det kan være noget sygdom.

Jeg giver den hobby first grani mix og diverse fra køkkenet.

håber i kan hjælpe :)

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Mine høns vil ikke gå
« Svar #1 Dato: 25 Juni , 2017, 14:54 »
Jeg har ikke meget forstand på sygedomme, men kunne det være hønselammelse? Tjek evt. leksikonet  :)
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Mine høns vil ikke gå
« Svar #2 Dato: 26 Juni , 2017, 09:37 »
De kan være svækkede af et eller andet. Tjek evt foderstand og for lus. Kan også skyldes vitamin/mineralunderskud ( D-vitamin-mangan-kalk ) Lungebetændelse kan svække meget.

Har oplevet flere forskellige årsager til at de lægger sig - bl.a. de ting jer har nævnt.

Offline PiaSch

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Mine høns vil ikke gå
« Svar #3 Dato: 26 Juni , 2017, 09:57 »
Jeg har læst en hel del om hønselammelse nu og der var ingen tvivl det var det, de kunne ikke holde vingerne oppe og benene knækkede helt sammen når jeg prøvede at rejse dem op og de lå bare i aftes og kunne ikke røre sig med benene ud til hver side, jeg kunne ikke holde ud og se dem sådan kunne se i øjnene de ikke havde det godt så jeg tog beslutningen og gik den tunge gang med dem absolut ikke sjovt.


Offline CecilliaG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Mine høns vil ikke gå
« Svar #4 Dato: 26 Juni , 2017, 20:53 »
Øv det er jeg ked af at høre /d
skete det samme for mig :-\
Den heldige ejer af:
0,1 maran.
0,1 grünlægger.
0,1 blandings høne.
1,1 undulater.
Et 54 L akvarie med nogle fisk i.
2,1 skønne huskatte, Albus, Herkules og Lea.
1,0 Bichon havaneis/Malteser hvalp.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Mine høns vil ikke gå
« Svar #5 Dato: 27 Juni , 2017, 09:08 »
Når jeg har haft høns med de symptomer har jeg kunnet udelukke hønselammelse ved at tæerne ikke har været krampagtigt sammenfoldede og der har heller ikke været begyndende tegn på det. Der har ikke været forandringer i pupillerne. Det kan godt være at de symptomer ikke behøver være der - det skal jeg ikke kunne sige - men hos mig har der været andre ting på spil - også selvom hønsene måtte bruge vingerne til støtte og/eller de ikke har kunne støtte på benene og ikke kunnet rejse sig overhovedet. De har været afkræftede af andre ting - og har kunnet reddes. Jeg synes jeg har lært af det. Har fået ændret min pasning så jeg bedre kan forebygge at det sker.

Når virussen kan være i dvale i et årstid i omgivelserne er det så ikke ret vigtigt at få en dyrlægediagnose - så man er sikker. Ville da være ærgerligt at få nye høns ind der bare bliver smittede. --- eller i modsat fald at skulle være hønsefri et helt år uden grund.
« Senest Redigeret: 27 Juni , 2017, 09:24 Fra Lene Skelmose »

Offline PiaSch

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Mine høns vil ikke gå
« Svar #6 Dato: 27 Juni , 2017, 09:29 »
Jeg har både video og billeder og har snakket med en som ved en hel del mere om det end mig han har bekræftet det var det, så uden tvivl det var det rigtige at gøre.
De er fritgående her og har 200 kvm stald et KÆMPE arbejde af desinficer det er skam ikke en hovedkulds beslutning jeg har taget.
Jeg tror ikke man kan være 100% sikker men af skade bliver man klog og syntes jeg er bedre rustet nu til fremtiden hvis jeg skal have høns igen.

Jeg har en naturdagpleje så vil ikke på nogen måde risikere børnene kommer i nærheden af syge dyr hvad end de fejler ... better safe than sorry.