Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kræsne høns?  (Læst 3632 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malyho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Kræsne høns?
« Dato: 20 Juni , 2017, 14:15 »
Hej.
Jeg giver mine høns tilskudsfoder som jeg blander med korn fra nabo landmanden, da det er væsentligt billigere end kun af fodre med fuld foder fra Møllerens.
Men men men, de spiser selvfølgelig alle kornene først og lader derefter foderpilleren ligge.
Ud over det virker de nærmest udsultet og hungrede. Når man går rundt i haven eller åbner en dør, kommer de meget "søgende" hen til en (Hvis man kan sige det om høns)
Er det bare fordi de ved der findes bedre, at de forsøger at få det' gode? eller er de seriøst sultne? selvom der er piller til dem.
Har prøvet at lade pillerne ligge længe uden at give andet men det svinder ikke rigtigt i det.
Ps: de går frit så de finder jo nok også en del selv :)
Hvad du ikke kan kan' du lære

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Kræsne høns?
« Svar #1 Dato: 20 Juni , 2017, 18:51 »
Hejsa

Det svinger meget med hvor meget mad mine spiser, kornet forsvinder hverdag og så det andet lidt op og ned. Mine går også frit og finder alt muligt i løbet af dagen, men hvis de ser skyggen af os kommer de løbende, for tænk nu hvis vi havde noget lækkert til dem ;)

Tror ikke du skal være nervøs for om de får nok, med mindre de virker tynde.
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Kræsne høns?
« Svar #2 Dato: 20 Juni , 2017, 22:47 »
Mine høns får ikke tilskud af nogen art. De går frit og får korn (hvede). Der kommer de æg jeg har brug for og der er ingen der mangler sul på kroppen  ::).

Mine kyllinger får voksepiller - men om de gider dem - nej. Men de skal jo ha noget for at vokse. Jeg koger æg som jeg hakker, klipper mælkebøtter, samler græsfrø i store mængder, graver græstotter op til dem der går i stalden. Nogle går frit i haven og æder det de vil.

Min tillid til kraftfoder, æglægningspiller osv, osv, kan ligge på et meget lille sted. Hønsene gider det jo ikke  ???

Mine høns og nu også de fritgående kyllinger ser et stort potentiale i min person, når jeg viser mig på deres domicil. De har erfaring for, at der hver uge kommer hønseguf mindst en gang. Kogte kartofler/kartoffeskræl næsten dagligt. Ostehapser jævnligt. Lidt tørt brød osv osv. Hver dag kommer jeg med noget - og det er populært. Skuffelsen lyser ud af deres øjne, når de løber mig i møde - og der ikke falder noget af.  ;)   

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Kræsne høns?
« Svar #3 Dato: 20 Juni , 2017, 22:59 »
Jeg begriber ikke, at producenterne af hønsefoder ikke kan finde ud af at lave foderpiller, som hønsene kan lide.

Mine høns er gode til at sortere pillerne fra det blandingsfoder, jeg har købt. Desværre kan jeg ikke længere få koncentrat, som det gik bedre med, når det blev serveret separat.

Hver aften får de gerne en godbid. Først lidt solsikkekerner. Det sluges med glæde af de fleste, men et par udspekulerede damer ved, at der også findes hampefrø, og ser de deres snit til at stikke ud af hønsehuset, stiller de sig foran fodertønden med hamp. De forventer så, at de får forret til at fylde næbbet før de andre.

Høns er meget dygtige til at smage på ting; derfor spiser erfarne høns ikke giftige planter. De smager og spytter ud. Og de er meget glade for afveksling, så de nipper lidt her og der, når de er på fri bane.


Offline CecilliaG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Kræsne høns?
« Svar #4 Dato: 22 Juni , 2017, 12:18 »
Mine høns får æglægnings foder blandet med noget normalt fuldfoder, det spiser de gerne hvis de ikke kan finde noget andet når de går i haven. ;)
Den heldige ejer af:
0,1 maran.
0,1 grünlægger.
0,1 blandings høne.
1,1 undulater.
Et 54 L akvarie med nogle fisk i.
2,1 skønne huskatte, Albus, Herkules og Lea.
1,0 Bichon havaneis/Malteser hvalp.

Offline Malyho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Sv: Kræsne høns?
« Svar #5 Dato: 23 Juni , 2017, 12:28 »
Så hvad blev konstateringen?
Skal jeg bare altid have fyldt op i deres fodre trug med korn eller skal man kun give dem en skefuld et par gange om dagen, og er man så sikke på at de får nok.
De ser sunde og raske ud og lægger fint med æg, de har adgang til kalk skaller og så får de køkkenafflad. Så tror ikke de lider nørd, men skal jeg ikke bare droppe fodre truget så? Så har rotterne heller ikke adgang til det.
Hvad du ikke kan kan' du lære

Offline demi

  • Bruger
  • Indlæg: 81
Sv: Kræsne høns?
« Svar #6 Dato: 23 Juni , 2017, 15:12 »
Jeg ville kun fodre dem et par gange om dagen. Så er det nemmere at holde styr på hvad meget de spiser, og det er nemmere at få øje på individer som måske ikke spiser som de skal. Så undgår du også at fodre de vilde fugle eller rotter.