Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: æggenes smag - gourmet æg ?  (Læst 10838 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Karla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
æggenes smag - gourmet æg ?
« Dato: 24 Februar , 2010, 15:30 »
Hej til alle

Min datter påstår at æggene fra mine hybrider (Amberlink) smager bedre end dem fra Brahmaerne.

Så er det jeg tænker på om der er forskel på smagen af æggene fra de forskellige racer ?

Kunne det tænkes at et æg ikke bare var et æg - og her forudsætter jeg selvfølgelig at de er fodres ens (altså hønsene  ;))

Nogen gourmeter herinde der har et bud på det ?

Mvh Karla
Med venlig hilsen
Karla
0,55 Bovense øko
0.1 Bordercollie
0.1 Lækker kat

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: æggenes smag - gourmet æg ?
« Svar #1 Dato: 24 Februar , 2010, 16:45 »
Hm..man skulle jo tror at æggene burde smage ens..
Ved ikke om et bestemt foder kan få æggene til at smage forskelligt..men dine får vel det samme foder..
Det eneste jeg lige kan komme i tanke om,,er hvis der f.eks. er en større blomme i amberlink æggene..det er jo det som gør ægget mere lækkert - en stor blomme..
Wyandotter er jo kendt for at lægge æg med meget stor blomme(næsten hele ægget)..men ved ikke med amberlink..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Didde D.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 213
Sv: æggenes smag - gourmet æg ?
« Svar #2 Dato: 24 Februar , 2010, 16:51 »
Rent kemisk kan æggets sammensætning være forskelligt, som kan gøre at det smager forskelligt.
Det kan være foderbaseret, men det kan sikkert også være race baseret.
Mælk fra Jerseykøer smager feks. anderledes end fra Sortbroget.
Hønsehilsner fra Didde

http://candselv.blogspot.com/

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: æggenes smag - gourmet æg ?
« Svar #3 Dato: 24 Februar , 2010, 17:35 »
Mmmm mine orpington æg smager fantastisk ;)
Men det gør de nu allesammen
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: æggenes smag - gourmet æg ?
« Svar #4 Dato: 24 Februar , 2010, 21:04 »
Jeg synes at hønseæg og vagtelæg smager ens...så jeg kan egentlig ikke forestille mig, at der skulle være forskel på æggenes smag racerne imellem :)

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: æggenes smag - gourmet æg ?
« Svar #5 Dato: 24 Februar , 2010, 21:39 »
Kan snart ikk huske hvo´n hjemmegjorte æg smager  *s
Med venlig hilsen Søs

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: æggenes smag - gourmet æg ?
« Svar #6 Dato: 24 Februar , 2010, 21:45 »
*g

Er desværre enig... ::)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: æggenes smag - gourmet æg ?
« Svar #7 Dato: 24 Februar , 2010, 22:02 »
Er tilbøjelig til at holde med Didde.

Hvorfor skulle der ikke være forskel på smagen? Racerne er relativt nært beslægtede, men dog hver især særegne.

Didde nævner mælken fra forskellige racer af køer som eksempel. Men også kødet smager forskelligt fra race til race af kvæg.

Det samme gælder kødet fra forskellige ande racer.

Det er nok ikke de store forskelle der er tale om, men dog forskelle. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: æggenes smag - gourmet æg ?
« Svar #8 Dato: 24 Februar , 2010, 22:14 »
Ja..men det er jo også her tale om kød..kødsætningen på dyr er jo forskellig..men med æg..det kan jeg ikke forestille mig..

Men en ting er sikkert..er der en smagsforskel er det netop børnene der kan smage dette..deres smagsløg er forstærkede..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: æggenes smag - gourmet æg ?
« Svar #9 Dato: 24 Februar , 2010, 22:36 »
Jeg må jo så sige, at jeg kan snart ikke huske hvordan købte æg smager...

Men jeg får da æg fra både skånske, silkehøns og orpington, og der kan jeg ikke smage forskel.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: æggenes smag - gourmet æg ?
« Svar #10 Dato: 24 Februar , 2010, 23:53 »
Ja..men det er jo også her tale om kød..kødsætningen på dyr er jo forskellig..men med æg..det kan jeg ikke forestille mig..

Men en ting er sikkert..er der en smagsforskel er det netop børnene der kan smage dette..deres smagsløg er forstærkede..

Jeg tror egentlig vi talte smagsforskel på både kød og mælk.
 :)
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: æggenes smag - gourmet æg ?
« Svar #11 Dato: 25 Februar , 2010, 07:51 »
Jeg er ikke sikker på, at jeg kan smage forskel på mine forskellige racers æg. MEN jeg er HELT sikker på, at "hjemmelavede" æg langt overgår købeæg i smag.
Beviset er nok ikke særlig videnskabeligt, men jeg husker, da jeg var barn, boede vi en tid på landet, og vi ikke bekymrede os om salmonella, fik vi af og til en "æggesnaps". Da jeg så fik høns og fik mine egne æg, og spiste mit første blødkogte æg, kunne jeg genkende den vidunderlige smag af barndommens hjemmegjorte æg. *p
Skøn tur ned af barndommens gade.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: æggenes smag - gourmet æg ?
« Svar #12 Dato: 25 Februar , 2010, 09:02 »
Jeg kan også huske som barn når jeg besøgte mine bedsteforældre som boede på landet..så fik vi et par æggeblommer og noget sukker i en kop..og så rørte vi med en teske til den store guldmedalje,,det smagte da skønt..dengang blev der ikke uddelt så meget slik..så sådan en æggesnaps var bare sagen..
Men i dag kunne jeg nok ikke finde på at lave sådan noget..må sige jeg har en slags samonella fobi..
Men i barndommes tid tog vi da ikke skade af det.. ;)
vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Karla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
Sv: æggenes smag - gourmet æg ?
« Svar #13 Dato: 25 Februar , 2010, 12:38 »
Jamen jeg mener nu også der er forskel. Håber det ændrer sig til Brahmaernes fordel når de kommer på græs til sommer.

Ellers må jeg jo beholde hybriderne (hjælp hvor skal de være så ?)

Er der ikke nogen herinde der har flere racer som fodres ens, som kunne tænke sig at prøver om de kunne samge forskel på æggene ?
Med venlig hilsen
Karla
0,55 Bovense øko
0.1 Bordercollie
0.1 Lækker kat

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: æggenes smag - gourmet æg ?
« Svar #14 Dato: 25 Februar , 2010, 12:54 »
Jeg kan også huske som barn når jeg besøgte mine bedsteforældre som boede på landet..så fik vi et par æggeblommer og noget sukker i en kop..og så rørte vi med en teske til den store guldmedalje,,det smagte da skønt..dengang blev der ikke uddelt så meget slik..så sådan en æggesnaps var bare sagen..

Suk, det fik vi også lov til indimellem derhjemme *h