Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Æglægning er gået i stå  (Læst 3701 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Esben Skov Jensen

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Æglægning er gået i stå
« Dato: 29 ſeptember , 2018, 18:46 »
Hej Forum,

Jeg er ny i hønseverdenen, og har brug for hjælp.

Jeg har fem dværg Wyandot høner fra d. 1/3-2018. Omkring 1/8 begyndte de at lægge æg, og ret hurtigt var der 3-4 æg dagligt. For ca. 3 uger siden blev to af hønsene skrukke, men ved at lukke dem ude fra redekassen nogle timer om eftermiddagen, holdt de op i løbet af nogle dage. Men æglægningen er gået helt i stå nu, og der kommer kun et æg ca. hver anden dag.

Hvad sker der?

Lidt basis information.

De har et lukket hus på ca. 1,2 M2 med tilhørende gård med sand på ca. 3,5 m2, og i dagtimerne lukker jeg dem ud i en indhegning med græs og bærbuske på ca. 40 M2.

De har haft fri adgang til æglægningspiller fra Møllerup og hvede, og jeg har suppleret med græsafklip med masser af kløver i, og om aftenen har de fået en håndfuld Undulatblanding, som hovedsagligt består af hirse.

Æglægningspillerne er de ikke interesseret i, og jeg har derfor nu skiftet til en anden foderblanding fra Optima med piller og en masse forskellige frø/korn typer, og samtidigt taget hveden fra dem. De får stadig lidt hirse.

Jeg har overvejet lopper og blodmider, uden dog at kunne finde tydelige tegn hverken på adfærd eller siddepinde. Dog har der været et par æg med røde (blod?) pletter, som på vedhæftede foto.

De sover på en siddepind, der er overdækket, men med trådnet på siderne. Det gik jo fint i sommers, hvor det var varmt, men kan det være for koldt nu, hvor temperaturen om natten jo ofte er nede omkring 5 grader? De har adgang til en siddepind i det lukkede hus, men bruger den ikke.

De er meget kontaktsøgende, og kommer løbende hen mod lågen, når de ser mig - faktisk som om de er sultne.

Nogen bud på hvad der er galt?

Esben


Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Æglægning er gået i stå
« Svar #1 Dato: 29 ſeptember , 2018, 22:30 »
Velkommen til Espen. Mit bud er, at kombinationen af skruk - nyt foder - fratagelse af hvede - nattetimer i træk og lave temperaturer - det kan ment stoppe æglægningen.

Få hønsene ind om natten og reducer mængden af forskelligt frø/korn. Der skal ro på, både fodermæssigt og nattesøvnen. Tror jeg

Offline Esben Skov Jensen

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Æglægning er gået i stå
« Svar #2 Dato: 30 ſeptember , 2018, 14:36 »
Hej Hans-Kurt

Tak for svar. Jeg må se om jeg kan lokke dem ind i huset for natten...

Er ægget med de røde pletter tegn på blodmider? (til højre på fotoet). Nogle af mine æg har de samme pletter.

Hvor lang tid går der normalt fra en høne har været skruk, til hun er i fuld æglægning igen?

Esben

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Æglægning er gået i stå
« Svar #3 Dato: 30 ſeptember , 2018, 21:43 »
Mine høns er Barnevelder eller kryds her af og deres æg har masser af fine små pletter som dine æg. Jeg går ud fra, at det er pletter - på dine æg - som ikke kan gnides af, eller fjernes med en børste, for kan de det, er der måske tale om utøj.
Jeg har aldrig selv haft blodmider i besætningen, men så vidt jeg ved, er selve midden ikke rød, men grålig og først når den trykkes ihjel kommer den røde farve (blod).

Tiden fra en skruk stopper med at ville ruge og til hun lægger æg igen er vist meget forskelligt. mine høns går fra 1 til 5 måneder - især dem der er skruk nu, hvor dagene bliver kortere og kortere. Kommer de ikke i æglægning snart, så kommer de det først til foråret næste år. De starter igen, når dagene bliver længere. Det er faktisk kun naturligt, for hvorfor skulle de lægge æg om vinterren ??. Der kan kyllingerne ikke overleve - ikke i naturen i hvert fald. Før i tiden gav køer jo heller ikke mælk i de mørke måneder. Det er noget vi mennesker har fundet på vil være godt - men vist mest for vores egen skyld ::).

Det er kraftfoder - æglægningsfoder der kan opretholde æglægningen om vinteren og så nogle høns der er gode æglæggere, de vil nok fortsætte.

Offline Holtevejen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Æglægning er gået i stå
« Svar #4 Dato: 05 Oktober , 2018, 11:29 »
Et lille råd til at få hønsene ind, tænd lys i hønsehuset en times tid før de plejer at sætte sig til ro, så vil de søge ind, så slukker du bare lyset når de er faldet til ro inde ;) lys nogle timer dagligt vil også ofte sætte gang i æglægningen igen ;)