Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Have høns i hele haven eller i indhegning ?  (Læst 3553 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Marolle

  • Gæst
Have høns i hele haven eller i indhegning ?
« Dato: 25 Marts , 2018, 10:21 »
Da vi fik vores høns, tænkte vi at de skulle være i deres hønsegård om dagen. Det blev hurtigt lavet om til at de går i vores have hele dagen når det er lyst, hvilket man kan se de er meget glade for.

Jeg har hegnet mine 2 staudebede ind med hegn nu, da jeg jo kan se de skraber og spiser alt de kan komme i nærheden af.
Jeg har bede rundt omkring vores terrasse med roser, lavendler og diverse forårsløg der er på vej op nu. Desværre kan jeg se at de enten har hakket, spist eller skrabet i samtlige forårsløg der er på vej op.

Igår havde jeg plantet stedmoder i krukke og sat ved hoveddøren, de er spist nu  /1

Hvad gør I andre ?
Lader I dem gå rundt og indretter jer efter med planter som de ikke spiser ?
Eller er løsningen at de skal have en større hønsegård de kan være i, så de ikke spiser alt i haven ?

Vil jo gerne have de har det godt, og bryder mig ikke om de skal gå i en lille hønsegård og blive helt kulret, men jeg synes også det ville være ærgeligt at hele haven bliver spist  /d

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Have høns i hele haven eller i indhegning ?
« Svar #1 Dato: 25 Marts , 2018, 10:54 »
Aahh - ja vi har samme udfordring. Jeg er nemlig også meget glad for min have /o

Vores høns får lov til at gå frit i haven fra ca oktober til og med marts. Når så forårsløg mm. begynder at brude frem, ja så bliver de altså begrænset til hønsegården.

De er ret utilfredse i de første par uger, men vender sig så til de nye vilkår. Jeg sørger for at plukke meget grønt til dem i løbet af havesæsonen så de også kan nyde godt af det.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Have høns i hele haven eller i indhegning ?
« Svar #2 Dato: 25 Marts , 2018, 15:52 »
Jeg hegner de bede ind, hvor jeg ikke vil have hønsene til at skrabe eller lave støvbade i. Det skal dog ikke være en hemmelighed, at min have ser anderledes ud nu end dengang for mange år siden, hvor her ikke var høns. Jeg har nu flere kraftige og robuste stauder, blomstrende buske og hængende blomsterkrukker og ikke ret mange blomstrende spinkle vækster ved jorden.
Foråret, hvor alt spirer op, er der hvor hønsefødderne er værst. Når det hele får fart og krudt, synes jeg ikke de slider så meget på væksterne.
Jeg har ikke hjerte til at lukke mine høns i hønsegård i årets dejligste måneder.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Have høns i hele haven eller i indhegning ?
« Svar #3 Dato: 25 Marts , 2018, 19:03 »
Jeg hegner også det ind, som de ikke må ødelægge.
Det bliver mindre og mindre, og hønsene styrer snart det hele.


Marolle

  • Gæst
Sv: Have høns i hele haven eller i indhegning ?
« Svar #4 Dato: 25 Marts , 2018, 19:41 »
He he jeg tænker det nok  :laugh:

Jeg tror vi prøver at lave en stor indhegning ud for deres bur, og så må de være derinde det næste stykke tid.

Spiser de ukrudt jeg hiver op og græs der er blevet slået ? Så vil jeg give dem det, udover grønt rester som normalt.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Have høns i hele haven eller i indhegning ?
« Svar #5 Dato: 27 Marts , 2018, 13:40 »
De spiser gerne alt muligt grønt have affald og i alle tilfælde bruger de mange timer på at skrabe og rode i de bunker grønt have affald som vi smider indetil dem sammen med rester osv.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Have høns i hele haven eller i indhegning ?
« Svar #6 Dato: 27 Marts , 2018, 15:13 »
Der er jo også fordele ved at sætte hønsene fri. De luger, kratter mos op, holder  hækken fri for ukrudt, gnaver græsset ned og lufter plænen i vinterhalvåret. De kan fjerne skvalderkål og andet invasiv bunddække som guldnælde. Gåsebiller er en saga blot. De sparer een for en masse arbejde - sådan i første omgang i hvert fald. Til gengældt må man så rydde lidt op efter dem og hegne de bede hvor de ikke må være.

Jeg har resigneret. Hegnet det nødvendigste og i de bede de får ødelagt vil der blive plantet buske. De stærke stauder overlever - de svage bukker under. Ikke den have der var engang, men den er blevet meget lettere at passe. Og det passer mig godt!!!

I vinterhalvåret har hønsene adgang til forhaven og arealet lige omkring huset. I sommerhalvåret bliver der hegnet så de ikke har adgang - undtaget de par stykker der har fundet ud af at flyve over og en enkelt der klatrer over via en busk. Det har også sin charme.

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Have høns i hele haven eller i indhegning ?
« Svar #7 Dato: 28 Marts , 2018, 08:58 »
Åhh ja de kære høns... de skraber roder og smager...
Min store passion er og bliver min have og nu også høns...🌷🌹🌾🌱🐓
Men som du selv skriver er disse to modsætninger.
Vores høns løber også frit i haven i vinter halvåret. Men for en uge siden ca er de så kommet bag hegn igen. Jeg har lavet en stor (løs) indhegning i haven. Her er både en skråning med jord buske mm og et stort område med græs.
Ja de er da noget utilfredse med at skulle tilbage i indhegningen. Meeen min mand er noget utilfreds med de er løs i hele haven og på terassen💩💩💩💩 de her er jo overalt...😏🤨
Så nu skal her Rydes op, fejes mm og nydes blomster stauder mm, uden hønse hak.
Om et par mdr når alt er kommet op i en god højde får hønsene ledsaget udgang i haven indimelle
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥