Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: barnevelder  (Læst 6845 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
barnevelder
« Dato: 24 ſeptember , 2016, 22:38 »
Hej nu har jeg brug for hjælp igen. Mine 2 barnevelder som jeg hele tiden har fået at vide er haner er nu 20 uger og jeg kan stadig ikke se hvad der er hvad. jeg vedlægger billeder. Og så også et billede af en hybrid lohmann som jeg fik at vide var 19 uger da jeg købte dem og nu er de 24 uger. De har endnu ikke lagt et eneste æg. Jeg er selv i tvivl om de virkelig er så gamle som jeg fik at vide. De har næsten ikke nogen kam endnu.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: barnevelder
« Svar #1 Dato: 24 ſeptember , 2016, 22:45 »
på billede nr. 2 har den nogle ekstra lapper ved ørerne som måske kunne få mig til at tro det er en høne, det kan jeg ikke se på nr. 1.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: barnevelder
« Svar #2 Dato: 24 ſeptember , 2016, 22:51 »
jeg har skrevet forkert jeg mente en hane
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: barnevelder
« Svar #3 Dato: 25 ſeptember , 2016, 00:04 »
Ægte Barnevelder haner har meget rent gule ben, hønnikerne har gul grumset ben. Det er helt sikre kønstegn. Jeg kan ikke rigtig bedømme benene, så ....

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: barnevelder
« Svar #4 Dato: 25 ſeptember , 2016, 15:36 »
Ud fra farve/tegning plus fjer der er begyndt at tilspidse er begge Barneveldere haner

Hybrieden ser gammel nok ud når man kigger krop og fjerdragt, men hoveddelene fortæller hun ikke er tæt på æglægning. De er for blege så der vil nok gå noget tid endnu. Prøv og kigge om foderblandingen er den rigtige til æglæggene høner. Plus alt efter hvad der tilsættes af korn eller rester om det er fuldfoder eller tilskudsfoder pillerne. For hvis man blander fuldfoder op med mange rester og korn får de ikke nok næring til også at producere æg.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: barnevelder
« Svar #5 Dato: 25 ſeptember , 2016, 15:44 »
Tak for svar. De får fuldfoder og lidt græs. Og en gang om ugen får de hønseguf med vitaminer og levertran i. Jeg har i dag talt med Walter og han sagde jeg skulle prøve med kun æglægningsfoder. Så det vil prøve.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: barnevelder
« Svar #6 Dato: 25 ſeptember , 2016, 15:55 »
Håber det får dem igang
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: barnevelder
« Svar #7 Dato: 25 ſeptember , 2016, 18:39 »
Barneveldere ER meget længe om at vokse til, men ud over de fine gule ben og de tilspidsede fjer, er de også meget sorte - hønnikker ville vise noget mønster i fjerdragten, når de var nået så langt som disse. Så det ER to haner. Når de er vokset helt til, fylder de pænt i gryden.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: barnevelder
« Svar #8 Dato: 25 ſeptember , 2016, 18:43 »
Bare de så fylder i gryden så er det også godt. Jeg synes bare det er mærkeligt at de slet ikke er begyndt på at øve sig i at gale. Men måske de ingen stemme har.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: barnevelder
« Svar #9 Dato: 26 ſeptember , 2016, 06:59 »
Bare de så fylder i gryden så er det også godt. Jeg synes bare det er mærkeligt at de slet ikke er begyndt på at øve sig i at gale. Men måske de ingen stemme har.

Man har jo lov til at ønskedrømme!!!! :)

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: barnevelder
« Svar #10 Dato: 26 ſeptember , 2016, 08:09 »
ja hvis de ingen stemme har skulle der jo ikke være noget i vejen for at beholde dem herinde i byen. Bare de så kan klare det andet arbejde.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: barnevelder
« Svar #11 Dato: 26 ſeptember , 2016, 10:07 »
Har kendskab til en Brahmahane der ikke galede - tror det er meget sjældent. Beholdt sidste år en hane der først begyndte at gale, da vi havde slagtet alle de andre. Jeg håbede ellers....

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: barnevelder
« Svar #12 Dato: 26 ſeptember , 2016, 11:20 »
Nå så slap du ikke for hanegal
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: barnevelder
« Svar #13 Dato: 26 ſeptember , 2016, 23:17 »
Som sagt er barneveldere meget længe om at blive kønsmodne og vokse helt til - tålmodighed! Det er nogle meget-meget sympatiske høns, smukke og produktive, både hvad angår kød og æg. Hanerne er også et syn, når de har alt det grønglinsende sorte på plads - meget flotte fugle.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: barnevelder
« Svar #14 Dato: 27 ſeptember , 2016, 07:39 »
tak for de pæne ord. Det kan godt være jeg skal satse lidt mere på barnevelder. Men jeg er stadigvæk ret ny så jeg skal lige finde mit ståsted
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner