Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger i høkasse  (Læst 2466 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fpjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 43
Kyllinger i høkasse
« Dato: 10 December , 2018, 12:04 »
I Andrew Singers bog Høns til husbehov på forlaget Skarv er der beskrevet en høkasse til nyklækkede kyllinger. Filosofien er, at kyllingernes egen varmeafgivelse skulle være nok til at holde dem varme, da de er omgivet af isolerende hø på alle sider. Det lyder jo som en genial løsning, hvis ingen af ens høner vil være skruk eller man ikke har en kunstig kyllingemor. Er der nogen, der har erfaringer med sådan en løsning?

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Kyllinger i høkasse
« Svar #1 Dato: 11 December , 2018, 15:14 »
Det kan da ikke være rigtigt. Varme kommer jo ikke af sig selv. Små kyllinger kan ikke klare sig uden varmetilskud - det har jeg aldrig hørt om ellers.
De kan garantere ikke spise så meget at de både kan holde varmen og vokse samtidig. Det må være en skrøne  :D :D

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Kyllinger i høkasse
« Svar #2 Dato: 11 December , 2018, 15:55 »
Det kan da ikke være rigtigt. Varme kommer jo ikke af sig selv. Små kyllinger kan ikke klare sig uden varmetilskud - det har jeg aldrig hørt om ellers.
De kan garantere ikke spise så meget at de både kan holde varmen og vokse samtidig. Det må være en skrøne  :D :D

Enig. Hvordan skulle en flok kyllinger i øvrigt kunne bevæge sig rundt - spise og drikke, hvis de er i en kasse proppet med hø?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline fpjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Kyllinger i høkasse
« Svar #3 Dato: 11 December , 2018, 17:45 »
Tak for svarene. Jeg deler jeres skepsis, men forlaget Skarv, som vist ikke eksisterer mere, var da rimeligt seriøst, så derfor antog jeg, at der måske kunne være noget om snakken. Jeg tror nu alligevel, at jeg satser på, at jeg fortsat kan få mine høner ( stor, sort Australorps) til at skrukke.

Mvh Flemming Jensen

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Kyllinger i høkasse
« Svar #4 Dato: 11 December , 2018, 23:09 »
Rigtig god ide, en hønemor er nu det bedste - også i hønseverdenen  ;D

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Kyllinger i høkasse
« Svar #5 Dato: 12 December , 2018, 21:50 »
Australorps er ikke 100% en høne der skrukker - skaf dig et par silkehøner, så har du rugemaskiner.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline fpjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Kyllinger i høkasse
« Svar #6 Dato: 19 December , 2018, 17:45 »
Tak for tippet, men hvor mange af de store Australorps æg på omkring 60 gram kan en lille silkehøne udruge?

Vi startede med at anskaffe 5 Australorps høner. Heraf blev de 4 skruk første sæson, så vi håber på, at kunne bevare denne tilbøjelighed i kommende generationer.