Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dilemma om liv og død  (Læst 2469 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Dilemma om liv og død
« Dato: 11 Juni , 2018, 20:12 »
Jeg har en høne, som jeg ikke kan beslutte om skal slagtes eller ej. Hvad vil I anbefale?

Den omtalte høne er godt et år gammel. I vinters lagde hun æg ind imellem. Men siden slutningen af vinteren har hun stort set kun lavet vindeæg. Her på du sidste har hun end ikke lagt vindeæg - eller også er flokken begyndt at spise hinden med, så jeg slet ingen rester ser ;D. Jeg tror hun har leveret omkring 2 æg siden februar  /d

Derudover er hun lidt "underlig". Hendes statur er ligesom lidt "duknakket" med en "hængebug" under halsen. Nogle dage er hun helt sjusket i fjerdragten foran på kroen, lidt hen a-la fjerne laver en skilning. Når jeg sammenligner hende med de andre høner, føles hendes kro for det meste en hel del større, men den den er blød og smidig, og hun lugter ikke, så jeg har aldeles ingen mistanke om sur kro. Kan hun ganske enkelt være en høne som mangler appetitregulering, og spiser alt for meget?

Hun er aktiv og ser ud til at have det fint. Hun er nøjagtig lige så"over-ivrig" som de andre, når der er godbidder i farvandet. Men hun spiser ikke lige så meget og ivrigt af godbidderne som de andre - det er aldrig hende der står og pikker i den tomme skål til sidst.

På mange måder, har jeg mest lyst til at gøre kort proces, og slutte hendes liv. På den anden side, så har jeg ikke indtryk af at hun lider, så det er måske en lidt egoistisk handling ikke at ville fordre på en høne bare fordi hun ikke lægger æg.

Men mit største dilemma er i virkelighede, at jeg kun har tre høner. Så hvis hun er væk, er der kun to individer tilbage i flokken. Kan jeg være det bekendt overfor de tilbageværende? eller tangerer det dyremishandling kun at have to i en flok?

Er der gode/dårlige erfaringer derude, ved at have en "flok" på kun to individer?

Nogle vil nok foreslå, at købe nogle nye høner og fører til flokken. Men det er udelukket. Jeg bor så tæt på naboerne, at sammenføring af høner larmer alt for meget.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Dilemma om liv og død
« Svar #1 Dato: 11 Juni , 2018, 20:39 »
Ja det er svært at beslutte hvad der er det bedste. Jeg heller nu nok til, at du slagter hende.
Mon det vil larme så meget at sætte 2 nye høns ind ?, det tror jeg ikke. 1 er for lidt, den får tæsk hele tiden.

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Dilemma om liv og død
« Svar #2 Dato: 11 Juni , 2018, 20:44 »
ja, med den pestilens af en nabo som jeg har, vil en sammenføring larme for meget  >:( I dag er det en tør kanelsnegl pakket ind i sølvpapir som har været kasteskytset.....
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Dilemma om liv og død
« Svar #3 Dato: 11 Juni , 2018, 22:00 »
Det er ærgerligt med naboen, for det lyder som dårlig trivsel for din høne - hvem ved hvad den går og har? Vi hører meget om parasitsygdomme hos høns, hvor det er coccidier, lus, mider, spolorm og hvad ved jeg, det handler om - men en høne med stofskiftesygdomme, diabetes, kredsløbsforstyrrelser osv. hører vi ikke om - men måske er det sådan noget i den stil.
Det tredje alternativ er at skifte alle hønsene - sælg de to og køb 4 nye, hvad med det?
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Dilemma om liv og død
« Svar #4 Dato: 12 Juni , 2018, 14:12 »
2 er for lidt. Høns er flok dyr. Og en flok består af minimum 3 høns....
Jeg tilslutter mig 2 nye ind. Det har altså ikke larmet her.... kun da jeg købte en hane og satte i d så blev der ramaskrig hvergang jeg kom ind..😏🙄
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Dilemma om liv og død
« Svar #5 Dato: 12 Juni , 2018, 16:24 »
Du kan meget vel risikere en frygtelig larm fra dine høner, hvis du sætter nye ind. Jo færre medlemmer der er i den 'gamle' flok', jo større protest og udtryk for utryghed vil der være - sådan er det som regel. Nu har de få gået og hygget sig sammen i lang tid, så det er en meget stor omvæltning for dem, når der pludselig dukker et par fremmede fugle op.

To høner kan godt gå og hygge sig sammen alene og det lyder jo til, at du sådan set har bestemt dig for, at nr. 3 skal lade livet.
 Hvis hun har en adfærd, som du beskriver og ellers spiser, drikker og er aktiv, så ville hun få lov til at leve, hvis hun var min - under observation hvor jeg var klar til at skride ind, hvis hun begyndte at vise tegn på mistrivsel. Høns gør alt for at skjule det, hvis de er syge, men jo mindre en flok er, jo mindre er dette overlevelses instinkt  - i små flokke kan du stort set altid se, når en høne er bare lidt skidt, fordi den godt "tør" stille sig op for sig selv og vise sin dårligdom uden at være bange for at blive forladt.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Dilemma om liv og død
« Svar #6 Dato: 12 Juni , 2018, 21:26 »
Åhh, ja - der er som forventet blandede meninger  :)

Men jeg har ikke besluttet mig for noget endnu. Så indtil videre lever hun videre som "selskabshøne" under observation for sygdom (og et meget, meget spinkelt håb om at hun pludselig begynder at lægge rigtige æg igen  ;)). Min største modstand, er at have en flok på to, men jeg er også meget lidt glad for at slagte en høne ::). Mentalt har jeg umådeligt svært ved at slå dem i hovedet så de bliver bevidstløse (jeg ryster i hele kroppen), og så synes jeg faktisk også det er svært rent fysisk at holde en høne med én hånd, så den anden kan føre øksen. Er hønen tydeligt syg, går det dog væsentligt lettere....

Det eneste som jeg ved med sikkerhed, det er at jeg ikke fører nye høner ind i flokken. Jeg har overvejet løsningen med at skifte hele flokken ud. Men hybrider på over 1 år er ikke salgsbare, men stadig alt for produktive at kasserer - derudover, så holder jeg jo af dem  :D, de er "mine"  8)
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)