Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: spagatben  (Læst 3007 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
spagatben
« Dato: 30 Maj , 2018, 08:16 »
hvad gør jeg. Jeg har fået en kylling med spagatben. Jeg startede med det samme at sætte elestik med et stykke sugerør imellem. Det sad under knæet og da jeg kikkede til den efter kort tid havde bæstet fået pillet det af. Så på med det igen oppe over knæleddet. Gudhjælpemig om den ikke også fik det af. Så i gang med piberenser, men nej det kunne den også få pillet af. Her i nat fik den igen elastik og ja det lå ved siden af her til morgen. Den er åbenbart en stædig rad. Nu vil jeg prøve at klippe noget elastisk stof i lange baner og så binde det på. Vi får se. Sidste år havde jeg også en spagat og det gik fint. Den pillede ikke noget af.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Louise K

  • Bruger
  • Indlæg: 41
Sv: spagatben
« Svar #1 Dato: 30 Maj , 2018, 11:14 »
Hej Gerda

Jeg har kun haft en kylling med spagatben en eneste gang og der brugte jeg elastik med et sugerør i midten som du.

Jeg kan forestille mig at hvis løkkerne er for løse, kan kyllingen få dem pillet af - hvis den er altså er stædig nok..  Prøv med en mindre elastik - dog må den ikke stramme.
IT konsulent med landlige drømme
1,12,3 fritgående Lys Sussex (meget store)
1,7 Orgington Gul - ligeledes fritående
1 fantastisk husbond som støtter mig i (næææsten) alle mine vanvittige projekter
3 fantastiske unger
1 dejligt barnebarn
1 stk hund med krudt i
Alt for lidt tid til at dyrke ovenstående, så meget som jeg gerne ville.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: spagatben
« Svar #2 Dato: 30 Maj , 2018, 11:19 »
Jeg synes næsten ikke den kan være mindre. Den er alt i alt Ca 2 cm og sugerøret er næsten 1 cm. Jeg prøvede her at klippe 1 cm brede stimler af noget strækstof og det krydsede jeg flere gange om benene og minsandten det fik den også pillet af. Det lå ellers helt ind til benet.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Louise K

  • Bruger
  • Indlæg: 41
Sv: spagatben
« Svar #3 Dato: 30 Maj , 2018, 11:31 »
Nu prøver jeg at tænke lidt ud af boksen.. Hvad hvis man brugte en snor i stedet for elastikken, så den ikke kunne give sig nær så meget .. 

Den skal selvfølgelig stadig ikke bindes for stramt, men den burde ikke kunne komme over fødderne uden at snoren blev klippet.  Man kunne måske også bruge en strammere elastik?

Det er rent gætværk herfra.
IT konsulent med landlige drømme
1,12,3 fritgående Lys Sussex (meget store)
1,7 Orgington Gul - ligeledes fritående
1 fantastisk husbond som støtter mig i (næææsten) alle mine vanvittige projekter
3 fantastiske unger
1 dejligt barnebarn
1 stk hund med krudt i
Alt for lidt tid til at dyrke ovenstående, så meget som jeg gerne ville.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: spagatben
« Svar #4 Dato: 30 Maj , 2018, 13:02 »
Jeg har lige snakket med Walter og han sagde jeg skulle prøve at tape dens fødder fast på en ispind. Så må jeg stå over den hele tiden og sørge for vand og foder. Men jeg er også klar til at give den alle de chancer der skal til.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Louise K

  • Bruger
  • Indlæg: 41
Sv: spagatben
« Svar #5 Dato: 30 Maj , 2018, 14:35 »
Så krydser vi fingre for at det virker   :)

Held og lykke med projektet. /o
IT konsulent med landlige drømme
1,12,3 fritgående Lys Sussex (meget store)
1,7 Orgington Gul - ligeledes fritående
1 fantastisk husbond som støtter mig i (næææsten) alle mine vanvittige projekter
3 fantastiske unger
1 dejligt barnebarn
1 stk hund med krudt i
Alt for lidt tid til at dyrke ovenstående, så meget som jeg gerne ville.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: spagatben
« Svar #6 Dato: 03 Juni , 2018, 07:59 »
Jeg har lige snakket med Walter og han sagde jeg skulle prøve at tape dens fødder fast på en ispind. Så må jeg stå over den hele tiden og sørge for vand og foder. Men jeg er også klar til at give den alle de chancer der skal til.


Kylling på surfbræt  :D - meget passende i denne hede!

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: spagatben
« Svar #7 Dato: 03 Juni , 2018, 10:10 »
det hjalp heller ikke med surfbræt. Det kunne den også få af. Men i går eftermiddag lå den pludselig død. Det havde jeg slet ikke ventet. Jeg har på nuværende tidspunkt kun 4 tilbage. Så jeg har lige sat lidt flere æg over, så må vi se hvordan det går.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: spagatben
« Svar #8 Dato: 03 Juni , 2018, 10:57 »
Ej hvor ærgerligt. Det er jo ikke derfor man får kyllinger  :( - men måske en undskyldning for at ruge en portion mere  ;)

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: spagatben
« Svar #9 Dato: 03 Juni , 2018, 11:03 »
Ja måske. Men jeg har den her ulidelig varme mistænkt for at det er gået så galt. Nu har jeg så flyttet maskinen ned i kælderen. Hygrometer viser i rummet en fugtighed på 80 procent og jeg tørruger.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: spagatben
« Svar #10 Dato: 03 Juni , 2018, 11:27 »
Det er lidt problematisk med varmen, men praktisk med kælder. Vi har en kølig kælder og når det er rigtig varmt lukker vi op til den og sætter en fan så vi får blæst kølig luft op i huset. Ret praktisk.

 Jeg har ladet lemmen til hønsehuset stå åben om natten så der kommer mere luft ind og hønsene kan gå ud hvis de vil. De har så adgang til hønsegården - der skulle være absolut ræve og mink mm - sikret. Normalt lukker jeg først ud kl 8 af hensyn til naboerne - nu står hønsene derude og 'galer' meget tidligere, men håber det går.

Vi har en let havgus indover i dag - kors hvor er det dejligt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!