Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Åbent sår på benet  (Læst 3019 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline HønseFarmeren

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Åbent sår på benet
« Dato: 23 August , 2018, 00:43 »
Hej allesammen

Jeg fik 2 nye høner for 2 uger siden. Da jeg fik den ene havde jeg godt bemærket at noget af dens ydre “skæl” manglede og den var lidt lyserød. Jeg tjekkede på den en gang imellem men tænkte egentligt bare at det ville hele, da den ikke selv og andre ikke gik og pillede i det. I dag lagde jeg så mærke til at det område der havde været lyserødt, nu var blevet til et åbent (og ret dybt) sår som også begyndte at bløde. Den kan fint gå/løbe og skrabe og halter ikke, dog ligger den en del mere ned end de andre. Jeg har planer om at holde øje med den så de andre ikke får den ide at begynde at hakke i såret, og også at få det renset. Hvad kan jeg gøre? Og hvordan er det evt. sket??

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Åbent sår på benet
« Svar #1 Dato: 23 August , 2018, 07:05 »
Hvis såret er åbent og dybt, kan det tyde på at hønen selv er begyndt at pille i såret.
Jeg synes, du skal få det renset, tørret og binde det ind. Hvis det er på et ben uden fjer, kan du lægge et stykke sterilt gaze på og holde det fast med sportstape. Skift forbindingen et par gange om ugen.

Hvorfor problemet er kommet, ved jeg ikke, men noget må have kløet på benet. Hønen har vel ikke kalkmider i ben eller fødder?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline HønseFarmeren

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Åbent sår på benet
« Svar #2 Dato: 23 August , 2018, 08:55 »
Tak for svaret 👍👍

Det vil jeg prøve hurtigst muligt at få gjort, men vil hønen ikke begynde at pille i gaze bindet?

Og vil det være et problem at den har en anelse fjervækst på benet?

Det ser ikke ud til at det kunne være kalkmider, det ligner mere et åbent sår.


Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Åbent sår på benet
« Svar #3 Dato: 23 August , 2018, 11:28 »
Når du vikler sportstape ud over gazen, kan hønen ikke pille det af og komme til såret. Den vil sikkert prøve, men vænner sig hurtigt til 'det fremmede' der sidder på benet.
Lidt fjer på benet gør ikke noget, blot skal du sørge for, at fjerene vender ned mod foden, når du taper op
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline HønseFarmeren

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Åbent sår på benet
« Svar #4 Dato: 23 August , 2018, 12:41 »
Tusind tak for dine svar.😀😀😀

Nu vil jeg prøve det og håber på et godt resultat