Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål om hjemmelavet foderblanding?  (Læst 2951 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Spørgsmål om hjemmelavet foderblanding?
« Dato: 04 November , 2017, 10:50 »
hejsa

Vi vil gerne begynde at blande eget foder. Men jeg synes det virker lidt voldsomt at købe alle de mange forskellige slags korn, frø og kerner som beskrives i den fine opskrift øverst i dette forum. Også fordi vi ikke helt har opbevaringsmulighed for så meget.

Jeg kan ret nemt skaffe hvede, byg, havre, majs og solsikker. Men synes ikke lige jeg kan finde et sted at få fat i de knækkede ærter/bønner - nogen som ved hvor?
Og hvad er "rimelig" kg pris på de øvrige typer af småfrø?

Ellers, findes der er vitaminblanding som jeg kan give sammen med de alm. korntyper? I dag får de 50% hønsekorn og 50% special (tilskuds-foderpille) blanding fra land og fritid. Men jeg synes det er mange penge at give for special-blandingen som jo også består af en del korn. Samtidig med at mine (dumme) høns, i høj grad sviner med foderet og konstant fravælger foderpillerne! Så de ligger ud over hele gulvet i hønsehuset og tiltrækker mus/rotter. + at det jo bare er foder-spild i høj grad!

Jeg ville derfor allerhelst nøjes med at give forskellig slags korn og så et vitamintilskud, som så kunne erstatte de mange forskelle småfrø som foderblandingen beskriver... Men findes det?

Og hvad fodrer i andre, som selv blander foder, med?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Spørgsmål om hjemmelavet foderblanding?
« Svar #1 Dato: 04 November , 2017, 15:48 »
Jeg har nu selv været i gang med at læse alt det jeg kan finde om foder og høns. Og ud fra hvad jeg har mulighed for at skaffe, så har jeg sammensat følgende plan:
30% hvede
15% havre
15% byg
15% knækket majs
5% knækket ærter
5% hørfrø
5% solsikkefrø
5% lucernepiller
lidt hampfrø
lidt hestebønner (egen avl, så kun så længe lager haves)
- Mine høns er fritgående og/eller har adgang til græsarealer/brakmark hele dagen alle dage. Så de får frisk grønt og krible/krable hver dag, så længe vi jo ikke får sne/frost. Derudover får de "ulovlige" køkkenrester, såsom overskydende madpakker mm. Når den slags er tilgængeligt.

Hvad tænker I? er der noget som hønsene kommer til at mangle med ovenstående foderplan? Jeg vil naturligvis gerne have æg om vinteren også /o
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster