Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?  (Læst 45722 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #60 Dato: 02 December , 2017, 17:06 »
En lille update på projektet siden sidst.

Der er bestilt en 96 ægs rugemaskine hjem som pt er på vej fra Tyskland



Jeg har faste aftaler om afsendelse eller levering af rugeæg til rugemaskinens første "kørsel" til Torsdag d 14 December til forventet klækning d 4 Januar for racerne:
La Bresse
Maran


Jeg er pt ved at få aftaler i stand vedr Isa Brown rugeæg fra DK, Indiske Kamphøns og Cream Legbar fra England, men om jeg når af få dem hjem til første udrugning er stadigt usikkert, men ellers ryger de med på den næste

Vedr Cream Legbar fra DK så lykkedes det mig kun at finde en avler der var villig til at sende rugeæg med posten.
Men priser på både æg og forsendelse var uden for mit temperament og pengepung, så jeg regner med at få dem hjem fra England i stedet.
Planen for CL var egentlig i første omgang bare af få 2-4 æglæggere, men meget tyder på en slags monopol på racen herhjemme hvor efterspørgslen er langt større end udbuddet, og priserne sættes derefter.
Jeg følte ivertilfælde at jeg mødte en arrogance og attitude der gjorde at jeg har besluttet mig for at få en hane med til den race, så de kan blive lidt mere udbredt herhjemme.
Så folk kan få rugeæg eller kyllinger fra racen uden at skulle tømme bankbogen først og næsten tigge og bede om at få den ære at få lov til at købe disse.

Isa Brown rugeæg anskaffer jeg, trods lidt egne etiske overvejelser herom inden, for at få for det første en stabil æglægger for en rimelig penge, men også for at have en reference til mine egne kommende æglægger kryds.
Og da jeg køber dem som rugeæg af en der køber dem på et rugeri, så bliver hane kyllingerne i det mindste ikke gasset på rugeriet, men bliver enten solgt som max 15 ugers eller ender på min grill i stedet.

Indiske Kamphøns har jeg prøvet at finde en avler til herhjemme.
Jeg havde kontakt til en i 2016, men har ikke fået respons på mine emails fornyligt, så her får jeg også rugeæg hjem fra England, og håber på der er en brugbar hane imellem også

I min kommune er de heldigvis ikke så restriktive mht høns og haner, så det er de generelle regler der gælder mht max 30 voksne høns og intet forbud mod haner andet end der er fastsat tid for hvornår de skal lukkes ind og ud

PT ser min påregnede fordeling på avlsdyrene således ud, men meget kan jo ændres alt efter hvor meget der klækkes osv.
De første antal påregnede æg på årsbasis er min første anslåelse med henholdsvis 200 og 250 æg pr år i snit.
Det næste tal er det anslåede fundet på div racebeskrivelser og Hønseraketten osv

Citér
LB*   8    7x0,55= 3,85      hvide   /65/240  0.66 x7 =  4.62
IK*   6    5x0,55= 2,75      hvide   /55/170  0.47 x5 =  2.35
Isa   4    4x0,8 = 3,2       l brune /  /300  0.82 x4 =  3.28
CL*   6    5x0,55= 2,75      blå     /60/220  0.60 x5 =  3.00
Ma    3    4x0,55= 2,2       brune   /62/220  0.60 x3 =  1.80
                  14,75                                 15.05 æg pr dag i års gennemsnit                     
     27 høns inkl haner

Her er hvad foder koster hos den lokale grovvare handel

Citér
Kyllinge-start granul.   - 25 KG Pris 137,50 DKK =  5.5
Voksefoder piller        - 25 KG Pris 121,88 DKK =  4.88
Hønsefoder 13/97 piller  - 25 KG Pris 137,81 DKK =  5,51
Hønsefoder T piller      - 25 KG Pris 146,56 DKK =  5,87

Nag Hønsekorn            - 25 KG Pris 82,19 DKK  =  3.29
Foderbyg                 - 25 KG Pris 70,31 DKK  =  2.8
Valset Havre (20KG)      - 20 KG Pris 58,75 DKK  =  2.9
F. Hvede 306,77g CO2/kg  - 25 KG Pris 73,44 DKK  =  2.9
Ærter Foder              - 25 KG Pris 96,88 DKK  =  3.88
Majs Knækket (30KG)      - 30 KG Pris 112,50 DKK =  3.75

Kyllingerne vil de første par uger få start granulat, men hen ad vejen overvejende frugt og grønt fra husholdningen og overskud fra de lokale supermarkeder suppleret med hvad de selv finder i haven.

Gælder mig enormt til rugemaskinen ankommer og til de første æg sættes over, og til hen ad vejen at blive selvforsynende og kunne hjælpe andre også til æg, kød, rugeæg og kyllinger

Det er lige så det kribler   :laugh:


Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #61 Dato: 03 December , 2017, 08:56 »
Nu der antydes så meget om himmelhøje priser, så vil jeg gerne forsigtigt spørge om hvor meget en himmelhøj pris egentlig er ?
« Senest Redigeret: 03 December , 2017, 09:52 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #62 Dato: 03 December , 2017, 11:58 »
Nu der antydes så meget om himmelhøje priser, så vil jeg gerne forsigtigt spørge om hvor meget en himmelhøj pris egentlig er ?
Hvad tænker du specifikt på?
De ord har jeg vist aldrig brugt, men alle priser er vel individuelle vurderinger i forhold til markedspris, og ikke mindst ens temperament og pengepung.

Hvis man leder efter udstillings egnede dyr efter højt præmierede forældre osv, er der vel en pris for det.
En anden for brugshøns høns til æg og kød.
Men i den sidste ende er det vel en individuel vurdering
« Senest Redigeret: 03 December , 2017, 18:11 Fra KragenDK »

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #63 Dato: 04 December , 2017, 21:06 »
Nu er det jo efterhånden en lang debat som er blevet skrevet - og projektet er da spændende😁 Jeg gjorde mig mange tilsvarende tanker dengang vi startede op. Så tænkte at jeg gerne vil forsøge at dele lidt af mine erfaringer med dig 👍

Du skal nok forvente at bruge flere penge på foder end du lader til at regne med. Man kan ikke fede gode slagtekyllinger op kun på på grønt og brød. Det kræver korn, majs, kerner og tilskud. Men det billigste er hvis du kan købe direkte ved en lokal landmand, så det er værd at undersøge.

Jeg bemærkede det omkring hanegal og emsige naboer - unghaner galer også! og når først de kommer i gang så galer de om kap! - og de galer på alle tider af dagen og ikke kun om morgenen! Nogen starter allerede som 2-3 mdr!

I fht al snakken om gode slagtedyr, så synes jeg faktisk du overser en del ting og kun snakker om vægt - bla. smag, foderbehov, tilvækst, slagtealder, nemhed ved plukning, udseende/skin i plukket tilstand og måske også befrugtningsevne. Vi har fravalgt de helt store tunge dyr til fordel for nogle lidt lettere dyr og pt er sussex min favorit - fordi; de smager bedre end de store tunge fx Orpington, de vokser hurtigere og opnår meget mere kød ved 4-5 mdr. Hvor de store racer stadig kun er skind og ben. Foderbehovet er mindre og de er ret nemme at plukke i den alder. Sidst, så vil jeg anbefale hvide/lyse slagtedyr, da man ikke ser pigge/fjer rester så tydeligt på deres skind som de sorte pigge.

Nå derudover kan jeg sige at vi har 1 hane og ca 15 høns + lidt dværghøns, af racer der både skrukker og nogen som ikke gør. Ingen industrihybrider. Det giver mere end rigeligt med æg til vores familie på 4 og alle dem vi kan afsætte på arbejdet. De høner som skrukker avler alle vores slagtekyllinger, så sparer vi også en rugemaskine  ;) i år er det vist blevet til 15-16 unghaner af forskellig størrelse i fryseren og det kommer nok til at passe til vores forbrug. Vi spiser meget sjældent en hel kylling ad gangen, for kødet mætter meget mere end den industrikylle du kan købe i supermarkedet. Så vi spiser mindre pr person. En stor fordel ved racehønsene.  /o
Vores høns er af flere forskellige racer, fordi jeg elsker forskelligheden ved en broget flok. Og det er ret nemt at købe rugeæg igennem dba eller guloggratis, og så dyrt er det heller ikke. Så kan man godt afprøve forskellige racer, uden at skulle have en tilsvarende hane.

Sidst tænker jeg at du skal overveje pladsen - høns fylder mere end du regner med og hvis hele projektet skal have fidus, så skal du have god plads til dem. Ellers har de det jo ikke bedre end købekyllinger. Fritgående vil også spare på foderet! Men hegn og hønsehus byggeri er top-dyrt! Og vi mistede bla. en del høns det første år til ræven, fordi vores indhegning ikke var god nok (og rotter er altså også en udfordring!). Årsagen til at hele vores regnestykke med hønsehold ikke holder og nu efter 4 år fortsat er i underskud, det er udelukkende pga udgifter til hønsehus, indhegning (180 cm hegn med volieretråd og tre tråde strøm udvendigt, gravet 60 cm ned!) og rottesikker foderautomater... ja og så skulle vi jo lige have fast tag på sidste år med fugleinfluenza og det.

Men held og lykke med projektet, det bliver spændende at høre mere om dine erfaringer  /o
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #64 Dato: 04 December , 2017, 21:35 »
Mange tak for at dele dine erfaringer og viden om det Maria.

Jeg mangler stadigt at have smagt de enkelte racer for at vide hvem der er favoritten på sigt, men det er derfor jeg spænder vidt i mit valg for netop at have mere at udvælge fra og finde ud af hvad jeg vil satse på fremadrettet, og hvad der var prøvet, og så var det det.

Jeg har allerede regnet lidt på mange ting og feks hegn er en stor post bestemt.
De fleste af bygge materialerne til selve husene har jeg dog allerede.
Foder, drikkeautomater og varmemåtter og lys  mm til kyllingerne er på vej fra Kina med 2-3 ugers luftpost ( når man pt er arbejdsløs og på budget, så planlægges og købes der også ind derudfra)

De får ca 700 m2 at boltre sig på alt i alt i alt ( min grund er på 1300 m2 og indtil videre bliver der hegnsopdelt på ca midten og de resterende m2 er til mig og hundene), hvoraf de ca 120 m2 er med beton randfundament fra et tidligere byggeri, så det burde give en rimelig rottesikring så snart det hele er hegnet ind.
I randfundement indhegningen bliver der lavet 3-4 hønsegårde og opbevaret foder osv, og det er så meningen at resten af de 700m2, minus de 120m2, skal opdeles i et par mindre græsnings områder til hver af hønseflokkene i dagtimerne, hvor efter de lukkes ind i de indhegnede egne gårde i de 120 m2 om natten ( resten af grunden er også allerede hegnet ind pga hundene).
I friarealet vil der med tiden også komme nogle flytbare chicken tractors til deciderede slagte opdrætshold med stærk inspiration fra bla de amerikanske free range pastry poultry chicken runs.

Akkurat som da jeg avlede slagte kaniner, så er det en hobby og en lidenskab, men det skal gerne kunne blive rentabelt og gerne give et lille overskud med tiden foruden at de gør mig selv selv forsynende langt hen ad vejen, og til forskel fra kaninholdet dengang, så vil det også give æg ;)

Planen er også at få kaniner igen med tiden, men projektet er allerede rigeligt favnende, så det må blive med tiden når hønse projektet er kørt helt ind og på plads.

Det er meningen med tiden at randfundament arealet skal hegnes så godt ind at jeg kan lade hundene gå i hele haven om natten ( på nær de 120 m2 selvfølgeligt), så de får det meste af deres have igen ( noget af dagen) og som ræve,katte og tyverisikring mm, men i starten vil grunden altså bare være opdelt på lidt over midten med størstedelen til hønsene og resten til mig og hundene.

Hver hønseflok vil have deres eget lukkede hus og blive lukket ind hver nat og tidligst lukket ud kl 07 på hverdage og kl 09 i weekenden for at følge de anvisninger kommunen har på området inden de via klager bliver til påbud i stedet.

Hvis unghane problemet bliver for markant midt på dagen feks må jeg overveje at nogen af dem så ikke får lov at gå de planlagte 15-16 uger, men det må jeg se på når tiden kommer.

Jeg laver nok en separat tråd om projektet når de første rugeæg ryger i rugemaskinen planlagt den 14 December.

Indtil videre bliver det La Bresse og Maran i første udklækning, da jeg endnu ikke med garanti kan nå at få Cream Legbar og Indiske Kamphøns hjem fra England endnu hvor de strejker med æglægningen pt pga vejret.

Efter planen bliver rugeæg batch nr 2 sat over i starten af Januar hvor de forhåbentligt er overkommet dovenskaben inden ;)

Muligvis ryger der også et par Isa Brown med i anden omgang som en slags reference i forhold til de andre æglæggere og fremtidige krydsnings eksperimenter

Mht foder nærer jeg ingne illusioner om at brød og grønt kunne erstattet pillefoder.

I starten vil kyllingerne stortset udelukkende få foder granulat, men hen ad vejen er det meningen af jeg burde kunne komme ned på ca 30% foder og korn glidende ved hele tiden at vurdere de enkelte fodringers protein indhold og så justere op med feks foder ærter eller soya alt efter hvor proteinrigt jeg regner med frem til at grønt, frugt og brød foderet er, men hele tiden med dagligt tilskuds pille foder også.

Mht kød forventer jeg meget af de kommende La bresse og indiske kamp høns, og en krydsning mellem dem synes jeg også kunne være meget spændende for at se om man kunne få lidt yderligere bryst og størrelse på fra de indiske kamphøns mens la bressens egenskaber forhåbentligt bevares, men det vil tiden vise.

Mht æg burde jeg være varieret dækket ind med alt fra hvide, til lyse brune, mørke brune og mint blå

Jeg har skubbet projektet en del frem mht tid for ikke at få egne æg og kød for sent i 2018 ( men at projektet så reelt var planlagt til at være startet sommeren 2017 snakker vi ikke om ;)  )

Jeg synes fremtiden ser lys ud og krydret med æg i alskens farver, og så må jeg tage de evt mørke skyer og problemerne efterhånden som de opstår, og imens suger jeg til mig af den viden som allerede erfarne avlere har og deler ud af :)
« Senest Redigeret: 06 December , 2017, 06:09 Fra KragenDK »

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #65 Dato: 06 December , 2017, 05:55 »
Så kom rugemaskinen  :)

En anden engelsk avler har skrevet at han muligvis har 12 Cream Legbar æg her midt på ugen så de måske kan komme med i første udrugning alligevel, men det er ikke helt sikkert endnu.

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #66 Dato: 08 December , 2017, 19:39 »
rugemaskinen var lidt af et skru selv projekt med en manglende samlings manual, men det gav sig selv.

Nu køres der testrun og der er to opdelinger i bunden til vand.
En stor i midten, og et mindre udenom der fylder vel ca 25% af det samlede bund areal.

Jeg valgte at fylde det store i bunden til første test.

Tror næste gang bliver med det lille for at se hvad det giver i stedet.

Jeg har kun haft et billigt inde/ude termomenter og hygrometer at sammenligne med, men meget tyder på at maskinen viser lidt for lavt både mht temperatur og fugtighed, dog skal jeg have fat i et bedre termometer og hygrometer før jeg begynder at justere på maskinen.
Jeg mener den kan justeres men skal lige have fundet udrugnings manualen til den for at se hvordan

Maskinen viser pt           70% og 37.8 gr
Inde/ude termetret viser 80% og 40%






« Senest Redigeret: 08 December , 2017, 19:44 Fra KragenDK »

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #67 Dato: 12 December , 2017, 02:44 »
Jeg har kørt en del test med rugemaskinen inden jeg forhåbentligt modtager de bestilte/sendte/selvafhentede rugeæg fra Nordsjælland, Jylland og England på onsdag/torsdag.

Maskinen viser faktisk korrekt temperatur og fugtighed.
Jeg har haft en del forskellige termometre og hygrometre i den og kan konstatere at hygrometer delen på det hvide inde/ude viser alt for højt på hygrometer delen.
Temperaturdelen passer bedre, men man skal ikke lægge det på "øverste sal", lige under varmeblæseren, så viser den af gode grunde for højt ;)

Til gengæld fandt jeg lidt overraskende ud af at der skal ikke meget vand i bunden før fugtigheden er oppe på 65-70%.

Det lykkedes mig at finde en Cream Legbar avler i England der har afsendt 12 æg i Mandags.
Jeg henter selv 20 La bresse æg på Onsdag.
Jeg skulle have 16 Maran æg på vej fra Jylland der efter aftalen skulle have været sendt i Mandags, men jeg har ikke modtaget noget track nr og han svarer ikke på sms, så tør ikke helt regne med dem før jeg har fået fat i ham igen.
« Senest Redigeret: 12 December , 2017, 02:51 Fra KragenDK »

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #68 Dato: 12 December , 2017, 19:39 »
Jeg blev lovet en afsendelse af Maran æggene i dag, så første run med rugemaskinen burde blive:
20 La Bresse
16 Maran og
12 Cream Legbar

Indiske kamphøns regner jeg med at kunne få skaffet til næste omgang som bliver i starten af Januar efter første udklækning.
Muligvis også nogle Isa Brown til sammenligning og reference, men min forrige lovning viste sig at være noget ustabil, og jeg er ikke interesseret i hjemmeavlede f2 og f3 hybrider

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #69 Dato: 14 December , 2017, 00:23 »
Så er de første æg hentet og klar til rugemaskinen.
25 La Bresse æg ( fik 5 ekstra med uden beregning :) )
Desværre så har sælgeren af Maran æggene først fået fingeren ud af fænghullet og afsendt i dag, trods det at der blev aftalt til i Mandags og det blev aftalt, bestilt og betalt for næste 14 dage siden, men bedre sent end aldrig, det er bare de sidste man venter på når æggene skal sættes i gang samme dag.¨
Cream legbar æggene burde komme i morgen fra England, men skal så pga transporten hvile 24 timer før de sættes i gang.
Så maskinen kommer tidligst i gang Fredag, men muligvis først lørdag


Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #70 Dato: 14 December , 2017, 07:47 »
Pas på med ikke at ruge med alt for meget fugt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #71 Dato: 14 December , 2017, 16:36 »
Pas på med ikke at ruge med alt for meget fugt.

Tak for rådet.

Jeg er pt i gang med et test forløb uden tilsat vand, andet end resterne i bund og sider fra dug.

Så ser jeg lige hvad den siger efter et par timer

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Gode hjemmeavlede slagte og æg lægger hybrider?
« Svar #72 Dato: 15 December , 2017, 02:21 »
lige i underkanten uden tilsat vand, men med tilsat en lille smule vand siger den ca 57% ved 36.5-37.5 gr, hvoraf sidste smule udsving i temp mener jeg at kunne eliminere ved at bruge en pap kasse med flamingo isolering i.

Har tripple checket min ordre og bestilte 10 Maran æg til afsendelæse Mandag d 11, bestilt næsten 2 uger inden, men jeg modtog i dag 9 Maran æg afsendt Onsdag d 13, men lige ved og næsten har også ret, og jeg satser så på en høj klæknings % i stedet, kan jeg andet?  ;)

Så mangler jeg bare mine 12 Cream Legbar æg afsendt fra England i Mandags uden tracking, men håber de lander Fredag uden problemer :) så maskinen kan starte ( lettere forsinket) Lørdag( post-afsendte æg skal jo helst hvile 24 timer)



« Senest Redigeret: 15 December , 2017, 02:26 Fra KragenDK »