Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vi havde besøg af ræv.  (Læst 2309 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Djaz

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Vi havde besøg af ræv.
« Dato: 28 Oktober , 2016, 08:55 »
Vi havde 10 Moskus ænder gående. 4 stk fra den 14 juni som var vores kæleænder oghelt tamme og 6 stk fra 20 Juli som ikke var helt flyveklar.

Min kone og jeg havde kæreste dag med bifftur og kom halv sent hjem og glemte desværre at lukke buret til vores ænder.
Næste morgen da jeg stod op og gik ud for at give vand og fodder var det stadig mørkt og jeg kunne se noget var galt. I første omgang jeg kiggede var buret helt tomt og ingen døde dyr eller noget. Så jeg fik fat i en lygte og gik en tur i haven, for tænkte de måske bare havde lagt sig et andet sted at sove. Desværre finder jeg 1 død andrik. Han var en af vores tamme ænder og den havde kun mistet hovedet. Der var ikke spor af noget som helst andet i haven. Jeg gik tilbage til deres bur og det viste sig at vores mindste hunand som også var en af de tamme sad sammenkrøbet i det ene hjørne oppe i redehuset. Jeg vil tro at den har siddet SÅ stille, at ræven ikke har opdaget den.
Det vil sige jeg havde 8 ænder der bare ikke var noget som helst spor af..... senere på dagen fandt jeg dog vores anden Andrik helt spist på den anden side af hegnet.
Har været hele nabo området igennem i håb om at finde nogen spor af ænderne, levende eller døde uden held.
Jeg har før hørt at en ræv kan gå i sådan en blodrus og bare dræbe det hele, men efterlader så også spor efter det.
I vores tilfælde var der kun 1 død på grunden og 1 over hegnet. Der var ikke andre blodspor og ikke specielt mange fjer.

Hvad er jeres gæt, har ræven bare knækket nakken på dem alle og så hentet en efter en, de er trods alt måske 2 kg stykket ?
De 2 som de havde spist og vi fandt spor af var vores andrikker som begge var omkring 4 kg, de har nok været for tunge kunne jeg forstille mig.

Er der nogen der har nogen kloge ord om ræve eller lignede historier i vil dele ?

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: Vi havde besøg af ræv.
« Svar #1 Dato: 28 Oktober , 2016, 20:33 »
Det gør mig uendeligt ondt at høre *t
Det er så trist en oplevelse... jeg har selv været der, ligesom mange andre fjerkræsejere.

Dit angreb lyder som et rævveangreb. Min erfaring er, at mikkel, hvis han har tiden, så tager hønsene 1 efter 1 og løber væk med dem og graver dem ned som forråd og ofte uden så mange spor på gerningsstedet udover nogle fjer (i meget varierende mængde).

Der er ikke så meget andet at gøre end at gi sig selv lov til at være trist et stykke tid + lære af den triste erfaring og lige bruge anledningen til at overveje om man skal ændre noget ved sikkerheden omkring ens fjerkræ og så derefter komme op igen og begynde at planlægge hvordan hønse-/andegården igen kommer til at strutte af liv og glade dage /o

Hilsen Trine
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.