Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En hane med karakter  (Læst 1945 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth_Thrane

  • Bruger
  • Indlæg: 9
En hane med karakter
« Dato: 16 August , 2017, 09:25 »
Jeg har en lille skøn hønseflok af store Orpington med en hane og 5 høner som lige nu er blevet voksne og hønsene er begyndt så småt at lægge æg. Hanen er meget omsorgsfuld for det meste, men til tider har han et iltert temperament.. Specielt når jeg lukker ham ud fra hønsehus til hønsegården om morgenen, så løber han aggressivt efter hønsene og hakker på dem.. Han puster sig op når han ser mig og kan finde på at markere og flyve op på mig.. Jeg viser ham med al tydelighed det ikke er ok og slår ham tilbage med en pind.. Så er det som om han falder ned.. Jeg lukker dem ud i min have hver dag hvor de hygger sig stille og roligt og de har god plads over det hele.. men er det normalt at en hane gør sådan? og kan man opdrage på ham? Hvordan?
Jeg vil nødig af med ham, men på den anden side så kan jeg ikke lide hans voldsomme adfærd hverken på mennesker eller hans egen hønseflok, som følger ham blindt   

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: En hane med karakter
« Svar #1 Dato: 16 August , 2017, 11:13 »
Flere af mine haner har mistet hovedet af samme årsag, en af dem fløj op og hakkede min søn på 6 år i ansigtet få cm. fra øjet. Ingen tvivl om at din hane passer på hønsene, men i min menig gør han det lidt for godt.
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: En hane med karakter
« Svar #2 Dato: 16 August , 2017, 15:15 »
En aggressiv hane bliver til en dejlig steg eller suppe. Nu til efteråret kan du helt sikkert få en ny hane, som opfører sig ordentligt. Mange er ulykkelige over at have søde haner i overskud.