Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mærkelig smag på æg!  (Læst 10659 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Fru Blume

  • Gæst
Mærkelig smag på æg!
« Dato: 10 ſeptember , 2008, 21:50 »
Hej derude..

Mine høns er begyndt at lægge æg der smager mærkeligt..eller ihvertfald anderledes.
De smager af en blanding mellem jern og plastic.. min mand mener de smager mineralsk.. Ved ikke om nogen af jer kan genneskue hvordan de så smager... men det korte af det lange er at de smager ikke så godt som de plejer..
Æggene er helt friske direkte fra redden. Har pt kun 2 æglæggende høns så der er ikke tale om for gamle æg eller noget..

Der er sket 2 markante ændringer i hønsenes forder og hverdag.
De er begyndt at gå frit i hele vores urtehave og de har fået lidt hampefrø..Er der nogen der har lignende erfaringer ??? ??? ???

Trine

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Mærkelig smag på æg!
« Svar #1 Dato: 10 ſeptember , 2008, 22:09 »
Hej


Det er noget de har spist som æggen smager af og det kan godt være nogle af kryderierne som giver bi smag.

så prøv at holde dem inde et stykke tid og se om det ikke ændre sig.



Tommy 

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Mærkelig smag på æg!
« Svar #2 Dato: 10 ſeptember , 2008, 22:26 »
Jeg har ikke noget specifikt bud på, hvad der giver den smag, men mine høns går frit i haven, og et af de lækkerier, jeg håndfodrer med er netop hampfrø. Vores æg smager fint.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

MartinJ

  • Gæst
Sv: Mærkelig smag på æg!
« Svar #3 Dato: 11 ſeptember , 2008, 07:42 »
Prøv udelukkelsesmetoden.
Tag først hampefrøene fra dem, se om det ændrer smagen.
Hold dem inde - se om det hjælper. Der kan være et eller andet i urtehaven som giver smag. Urtehaver er et temmelig bredt begreb, så det kan være svært at finde det der smager mineralsk.

Fru Blume

  • Gæst
Sv: Mærkelig smag på æg!
« Svar #4 Dato: 11 ſeptember , 2008, 09:32 »
Tak - vi prøver os frem..det var netop min tanke at vi måtte prøve os lidt frem..
De har ellers hygget sig enormt i urtehaven, der støder lige op ad deres egen hønsegård.. men men, det er altså træls at have lækre æg ved hånden som har en mystisk smag.. Selv vores datter på 1 år der æder ALT gad ikke spise de æg  :D

I'll be back!

chjerrild

  • Gæst
Sv: Mærkelig smag på æg!
« Svar #5 Dato: 05 Oktober , 2008, 10:59 »
Kan det være at de er blevet fodret med fiskerester?
Min far taler altid om æggene fra hans barndom... Der fik hønsene engang fisk og de smagte rigtig dårligt i lang tid efter  :P

Offline Maja Møller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 42
  • Og så en snegl
Sv: Mærkelig smag på æg!
« Svar #6 Dato: 08 December , 2008, 17:24 »
Hej Fru Blume

Jeg ved det er et gammelt indlæg, men håber du stadig kigger med  :)
Jeg er bare nysgerrig på om du fandt ud af hvad det var der gav æggene den smag, for jeg har det samme problem.... og den samme grimme smag...  :(
Vi skiftede noget hvede ud som havde været lidt for fugtigt, men det er nu en månede siden og æggene smager stadig grimt. Vores høns går også frit og vil være ked af at skulle lukke dem ind i hønsegården da den ikke er så stor.

Måske der er andre der har et bud på hvad det kan være. De har ikke fået noget med fisk. Æggene lugter ikke, det er først når man sætter tænderne i dem og har tygget lidt at man finder ud af den er gal, men så har man til gængæld også glæde af smagen rigtig længe....  :(

Det er r.. irriterende at skulle smide så mange æg ud, og der er efterhånden ingen af os der tør forsøge med blødkogte æg i weekenden...
Venlig hilsen Maja

2 skønne tvillingepiger 7 år, den skønneste mand, 1 gårdmis, 1 Brahma Hane, 1 Brahma høne, 1 Brahma/Faverolles høne, 5 røde æglæggere.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Mærkelig smag på æg!
« Svar #7 Dato: 08 December , 2008, 17:59 »
Der er noget med RIR og raps som foder.
http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Foder/Raps

Prøv at finde noget foder uden raps og se om det er det.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Maja Møller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 42
  • Og så en snegl
Sv: Mærkelig smag på æg!
« Svar #8 Dato: 09 December , 2008, 16:50 »
Hmm, jeg har newhampshire høns og så lidt blandet. De bliver fodret med æglægningspiller, og lige i øjeblikket får de ved siden af, hvede og knækket majs. Har ikke styr på sammensætningen i æglægningspillerne, men det er jo det de altid har fået, så det ville da undre mig hvis det var det.... Så vil jeg da formode at der ville komme mange klager på det...  :) Men jeg må lige kigge på det, er lidt desperat efterhånden, har jo høns for at kunne spise deres æg...
Venlig hilsen Maja

2 skønne tvillingepiger 7 år, den skønneste mand, 1 gårdmis, 1 Brahma Hane, 1 Brahma høne, 1 Brahma/Faverolles høne, 5 røde æglæggere.

Offline Benny Rafn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Mærkelig smag på æg!
« Svar #9 Dato: 30 December , 2008, 23:11 »
Haløjsa...
Har lige læst de forskellige emner om grim smag på æg, og kom til at tænke på: hvor lang tid går der fra "noget" en høne spiser til smagen kan registreres i æget???

Da vi ikke er har fået gang i ægge fabrikken endnu, køber vi stadig æg ved vores gamle æggemand, det har vi gjort igennem 4-5 år, æggene er store og flotte og smager normalt knald godt, men her render vi også engang imellem ind i et æg som smager meget meget bitter, og kun ved blødkogt, det er aldrig sket når de har været hårdkogte, er der nogle der har et bud på fænomenet.
   og så vil jeg ønske jer alle et rigtigt "æggende" og lykkebringende nytår.