Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: udrugning af Påfugleæg ved høne - Hvordan ?  (Læst 4247 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
udrugning af Påfugleæg ved høne - Hvordan ?
« Dato: 28 Maj , 2018, 19:49 »
I forgårs hentede jeg 6 Påfugle æg, som Påfuglehønen skulle have forladt døgnet forinden. De kom straks under min dejlige Brahma skruk, som er en stor dame, der let dækker alle 6 æg.

Nu er spørgsmålet så - er der ruget på dem og da hvor længe. Hvis ja til dette spørgsmål, hvor længe kan de så være uden varme ? Finderen af æggene mener hun har ruget en uges tid - så....


Reden de lå i var placeret i et ophøjet urtebed med træramme. Det har været pænt varmt de sidste par døgn, men ikke om nattet. Jeg fik finderen af reden til at lægge halm over æggene til jeg hentede dem. Men de var kolde da jeg tog dem op.

Kan man foretage den samme undersøgelse af Påfuglerugeæg, som jeg altid gør med hønseæg - nemme lig - tager et vaskefad og fylder håndvarmt vand i - putter æggene i vandet og kontrollere om de dels flyder ovenpå og ikke synket til bunds. Dels, er der kylling i ægget vipper det lystigt. Men det er en prøve der først kan foretages en af de sidste dage før klækning og det har jeg jo ingen ide om hvornår sker.

Jeg forsøgte at gennemlyse æggene, men lygten jeg benyttede var vist ikke god til det. Men kan man ellers gennemlyse Påfugle æg og se blodårer mm ??
 !o !o !o

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: udrugning af Påfugleæg ved høne - Hvordan ?
« Svar #1 Dato: 18 Juni , 2018, 10:22 »
Status - alle æg uden kyllinger  /d