Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Orm på skidebrædtet  (Læst 3280 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Orm på skidebrædtet
« Dato: 13 April , 2018, 17:36 »
I dag skete det så. Jeg kom ud til en klat med døde orme i. Jeg har aldrig set det før. Men uanset hvor meget jeg håbede på at det kun var et stykke snor eller halmstrå som havde passeret tarmsystemet, så er der desværre ikke noget at være i tvivl om  :-\. ca. 3 stk. hvide eller meget lyse "snore" på anslået 5 cm i længden, 1-2 mm. tykke, spidse i begge ender og samme slags karteriske led som på enhver anden lille orm.

Hvad skal jeg gøre? og er der nogen som ved hvilken slags orm der er tale om?

Jeg har selvfølgelig google problemet, og er stødt på alt lige fra at gøre ingenting fordi det er naturens cyklus, til nærmest at tilkalde en ambulance for at køre hønerne til dyrlægen med udrykning (OK, overdrivelse fremmer forståelsen - jeg er ikke stødt på ambulancen i min søgning  ;D)

Den løsning som umiddelbart tiltaler mig mest, er hemexide. Og det er fordi jeg ligger inde med produktet, da jeg ind imellem bruger det forebyggende i redekasser og på siddepind. Men er hemexide spiseligt??? Når det nærmest forstener og tørrer alt liv ud af lus og lopper og blodmider tænker jeg at de må være farligt at indtage. Jeg ser for mig, hvordan dyret vil udtørre indefra (ligsom det forfærdelig rottegift ejendomsfunktionærer altid bruger mod mus).
Men hvis jeg forsøger med hemexide, så har jeg ikke helt forstået HVORDAN jeg skal bruge det, og i hvilke mængder, og hvor ofte? Jeg har 3 høner (det er kun den ene der har orm, men jeg ved ikke hvilken). Og er der tilbagehold på æg?

Andre råd er selvfølgelig også hjertelig velkommen  :)

Indtil videre anser jeg ikke problemet katastrofalt, men vil selvfølgelig holde ekstra godt øje med nat-klatterne. Kan jeg gøre mig forhåbninger om at det er en "enlig svale", som går over helt af sig selv :-\?
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Orm på skidebrædtet
« Svar #1 Dato: 13 April , 2018, 19:58 »
Det er spoleorm - de mest almindelige indvoldorm hos høns

Det er helt almindeligt, at der findes lidt orm i hønsetarmene, men når de begynder at komme ud med afføringen er overtrykket for stort. Jeg vil anbefale en ormekur fra dyrlægen, så er det problem løst.

Jeg ved ikke, om hemexide kan rense orm ud af en høne - jeg må indrømme, at jeg tvivler.

Prøv at søge på "orm" i søgefeltet, så kommer der en del tråde op. Saltsyrekuren bruges også - den tror jeg heller ikke på
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Orm på skidebrædtet
« Svar #2 Dato: 13 April , 2018, 20:30 »
Tak for svaret Helle.
Det var ikke lige det svar jeg havde håbet på, men jeg er ikke overrasket over at det blev sådan  ;)

vedr. søgefunktionen, så virker den desværre ikke /d - og har aldrig gjort det fra min computer. Søger jeg på "orm" finder den intet. Søger jeg på "spoleorm" finder den udelukkende det svar du lige har givet her.

Men hvis der sidder en administrator og læser med, så er her en opfordring til at få en virksom søgefunktion. Det vil spare mange spørgsmål - for jeg har faktisk forsøgt at finde noget om emnet herinde, da jeg føler mig temmelig overbevist om at det har været oppe før.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Orm på skidebrædtet
« Svar #3 Dato: 14 April , 2018, 05:34 »
Jeg er administrator på fjerkræ forum, Lene  ;) , men alt det tekniske overlader vi til Finn. Jeg sørger for, at han kigger på det. Jeg har hørt tidligere, at søgefunktionen ikke virker fra telefonen, men jeg har aldrig hørt, at den ikke skulle virke fra computer. P.t. ligger der 30 'hints' på spoleorm, når jeg søger på "spoleorm"
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Online Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Orm på skidebrædtet
« Svar #4 Dato: 14 April , 2018, 07:15 »
Hvis man går ind i 'Forum' i øverste linie, til venstre mellem 'Hjem' og 'Hjælp', så kan man søge.
Jeg ved ikke om det virker på telefonen, men jeg har haft samme problem som dig Lene, indtil jeg fandt ud af dette her.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Orm på skidebrædtet
« Svar #5 Dato: 14 April , 2018, 08:12 »
Der fås forskelligt til 'naturlig' ormebehandling. Hemexcide og urteblanding bla. Jeg har snakket med dyrlægen om det, da jeg havde en syg høne med diarre, og hvor der var levende orm i afføringen på trods af urtebehandling. Hun mente at urter og andet nok kan hjælpe med at holde ormene nede, men ikke forhindre at der kan komme alvorlig opblomstring. Jeg vil i hvert fald i fremtiden ikke stole på at det ' naturlige' er tilstrækkeligt. Vi har jo høns på det samme areal i årevis - så smittetrykket bliver  højere end det ville i naturen hvor hønsene ville kunne flytte sig.

Jeg vil mene at når først ormene bliver synlige er det på tide at få flokken behandlet igennem.
« Senest Redigeret: 14 April , 2018, 08:14 Fra Lene Skelmose »

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Orm på skidebrædtet
« Svar #6 Dato: 14 April , 2018, 17:30 »
Hvis man går ind i 'Forum' i øverste linie, til venstre mellem 'Hjem' og 'Hjælp', så kan man søge.
Jeg ved ikke om det virker på telefonen, men jeg har haft samme problem som dig Lene, indtil jeg fandt ud af dette her.
Netop. Søgefunktionen er lidt mærkelig. Hvis du er inde i et emne, så søger den kun i netop det emne. Derfor r som Marie skriver, så kommer alle trådene frem
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Orm på skidebrædtet
« Svar #7 Dato: 20 April , 2018, 21:32 »
Du har ret Finn  /o - men det er ikke lige til at vide som bruger..... ;)
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)