Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Muskusand ruger?  (Læst 2876 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anetteheld

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Muskusand ruger?
« Dato: 24 Marts , 2018, 13:46 »
Hej hej
Vi er ret nye i det med at have muskusænder (vi fik dem sidste sommer).
Andrikkerne har sprunget på ænderne i den sidste måneds tid og for 14 dages tid siden begyndte en af ænder at "bryde" ud af andegården hver dag.
Vi har nu idag fundet 5 æg hun har lagt udenfor andegården. Men skal hun ikke ligge på dem hele tiden når nu det er så koldt udenfor?
Hun ligger kun på dem fra om aftenen og så indtil næste morgen.
Bør vi fjerne æggene?

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Muskusand ruger?
« Svar #1 Dato: 24 Marts , 2018, 18:48 »
Hun gør præcis som hun skal.
Men I skal overveje om hun ligger sikkert, hvor hun ligger. Ellers skal I prøve at flytte æggene ind i andegården, og så prøve om hun køber den.
Det er ikke sikkert hun vil ligge der, men det er et forsøg værd.
Hun vil gerne have et lille hus eller andet ly. F.eks. en murerbalje med hul til at gå ud og ind af.

Offline Anetteheld

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Muskusand ruger?
« Svar #2 Dato: 25 Marts , 2018, 08:34 »
Pyhä, det er godt :)
Jeg tror såmænd hun ligger sikkert nok dog ligger hun lidt i vejen da hun har valgt at ligge sig op ad en garage mur som vi lige var gået i gang med at reparere  :o Så vi bliver nok nødt til at flytte hende lidt. Kan man fjerne nogle af hendes æg når hun begynder at ruge eller er det bedre at gøre nu? For er det ikke noget med at de lægger op til 20-25æg? Dette tænker jeg er lidt for mange for hende. Når hun går igang med at ruge, kan vi vel gennemlyse dem og se hvis der er nogle der ikke er befrugtede??

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Muskusand ruger?
« Svar #3 Dato: 25 Marts , 2018, 09:20 »
Hvis I kan lade hende ligge, er det det bedste. I kan risikere, at hun forlader æggene, selvom I kun flytter dem en lille smule. Så enten flytte dem helt eller slet ikke.

Jeg tror, at de lægger og ruger på de æg, der skal til. Nogen gange skubber de selv nogle af æggene ud i løbet at rugningen. Måske kan de mærke, at de er døde.
Jeg ville lade hende styre det selv. Måske er der nogen, der har andre erfaringer?

Når hun har ruget et par uger, kan I lyse æggene, og så kan I fjerne dem, der ikke er liv i.